Oculus Go: eindelijk Virtual Reality zonder al het gedoe

Oculus Go: eindelijk Virtual Reality zonder al het gedoe

Facebook's draadloze VR-headset overtuigt

Vorig artikel Volgend artikel

We hebben er lang op moeten wachten, maar vandaag is 'ie te bestellen: de Oculus Go, de volledig standalone VR headset van Facebook-dochter Oculus. Het bedrijf dat als eerste serieus met virtual reality aan de slag ging een aantal jaar geleden heeft nu een headset waar je geen dikke pc of mobiele telefoon meer voor nodig hebt, maar die het gewoon doet als je 'm op je hoofd zet. Het frappante is de prijs: de Oculus Go is in twee smaakjes te krijgen, eentje met 32GB intern geheugen voor 220 euro en eentje met 64 GB voor 50 euro meer.

Dat is een prijs waar je als VR-nieuwsgierige misschien best over wilt nadenken, maar dat moet het ding wel goed zijn. Ik heb er de afgelopen dagen mee kunnen spelen en tot mijn verrassing kan ik het verschil tussen de Oculus Go en mijn op de pc aangesloten Rift niet echt zien. Sterker nog: ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de kwaliteit van de lenzen en de schermen in het apparaat nog beter zijn, en dat voor minder geld. Ook fijn: het geluid komt uit de headset zelf, zodat je niets meer over je oren hoeft te draaien of stoppen om te kunnen horen wat er gebeurt. Er is een aansluiting voor een aparte koptelefoon, maar als je dat onhandig vindt hoeft het niet.

Er is echter wel één aspect van de Rift dat de Go niet heeft en dat is dat je positie in de ruimte niet wordt gezien. Het camerasysteem dat bij de Rift zit is wel extra gedoe om op te zetten, maar het zorgt er wel voor dat je serieus kunt bewegen in VR. Dat kan met de Go niet: je hoofd kan alle kanten uit, maar dat is het dan ook. Alle andere bewegingen zul je op een andere manier moeten simuleren.

In control

Daar is de draadloze controller die meegeleverd wordt prima geschikt voor. Dat is (om de vergelijking maar even aan te houden) geen Touch controller met een aparte analoge stick en knoppen, maar een versimpelde controller met een knijpknop voor je wijsvinger, een aanraakgedeelte bovenop, een 'terug'-knop en de menu-knop die je ook kunt gebruiken om te kalibreren. Je kunt die laatste op elk moment inhouden en dan is zowel je zicht als de positie van de controller weer hersteld. In mijn testen was de touchpad bovenop niet perfect: er leken allerlei bewegingen geregistreerd te worden die ik niet deed en andersom zat ik af en toe te wrijven als een malle zonder het gewenste resultaat.

Verder is de Oculus Go ergonomisch heel vergelijkbaar met de Rift, als je die ooit op je hoofd hebt gehad. Het heeft niet het design van een Playstation VR (het enige front waarop de verder heel matige PSVR superieur is) maar het zit wel lekker en zelfs na een uur of twee spelen had ik geen last van dat ding op mijn hoofd. Ook aan brildragers is gedacht trouwens, want daarvoor is een aparte 'spacer' meegleverd die je in de headset kunt zetten zodat je niet met je bril tegen de lens aan komt. De Go is in die zin dus heel geschikt om bijvoorbeeld in de auto of trein video te kijken - al kun je dan wel helemaal niet meer zien wat er om je heen gebeurt. De headset heeft geen doorkijk-modus of knop die je heel even laat kijken wat er IRL gebeurt en zeker voor iets dat toch bedoeld lijkt om ook on the go gebruikt te worden is dat wel een gemis. Dat gezegd hebbende is het wel best lekker om de nieuwste Netflix-series te kijken op een weliswaar virtueel maar wel enorm scherm in de app.

Oculus-go-product-shot

Meer dan 1000 apps

Over apps gesproken: de Oculus Store is nu al ruim gevuld met allerlei apps die ook nog eens prettig geprijsd zijn, als je ze niet al voor niets kunt spelen. Dat heeft er ook mee te maken dat de Go simpelweg niet zo krachtig is als een Rift of HTC Vive met een volledige pc er achter, dus de apps liggen dichter bij de dingen die je op een Gear VR ziet dan bij de 'echte' VR-games: het zit er precies tussenin. Natuurlijk zijn er veel video-kijkers waar je in 360 graden naar beelden kunt kijken, maar er zitten ook nu al een heel aantal leuke gratis games bij.

Er zitten bij al die apps in de store volgens Oculus ook zeker honderd die ofwel nieuw ofwel volledig aangepast voor de Go zijn, dus zelfs als je al wat VR-ervaring hebt valt er wel iets te beleven, en zogezegd voor niet al te veel knaken. Dat klopt ook wel, want veel van de games en apps zijn dingen die je een enkele keer speelt of bekijkt en dan ga je door naar iets anders. Uitzondering daarop zijn een aantal van die games die ook een online component hebben, zoals Catan VR, Poker VR of - als je een gamerige ervaring wilt - multiplayer shooter Anshar Online. Dat kun je ook op langere termijn blijven spelen.

Games Table
De speeltafel in een Oculus Room.

Samen beleven

Ook heeft Oculus hoge verwachtingen van Oculus Rooms: dat zijn kamers (vergelijkbaar met wat Mark Zuckerberg op F8 liet zien vorig jaar) waarin je met meerdere personen samen kunt hangen en dingen kunt doen als tv kijken, bordspellen spelen of gewoon kletsen. Een uitgebreidere variant daarvan wordt Oculus Venues, die bedoeld zijn voor grote concerten, sportwedstrijden of andere massale evenementen. Venues wordt niet met de Go samen gelanceerd, maar zal in de loop van het jaar getest worden in de VS, waarna het vermoedelijk ook naar Europa komt.

Software terzijde is het toch wel indrukwekkend wat Oculus aan techniek in deze headset heeft weten te proppen zonder 'm heel groot of heel zwaar te maken. Het is natuurlijk niet de eerste stap in de draadloze VR-ervaring, maar het weet wel de brug te maken tussen de power van een 'echte' VR-bril en het gebruiksgemak van een los apparaatje. Zeker omdat het helemaal op zichzelf staat (je hebt eenmalig een telefoon nodig om de bril op te zetten en dan ben je er klaar mee) is dit de logische volgende stap in VR, en eentje die veel andere fabrikanten ook willen gaan maken. Zo te zien heeft Oculus in elk geval geen last van remmende voorsprong, want de Oculus Go doet gewoon heel goed wat 'ie moet doen, en voor die prijs is dat toch best opmerkelijk. Gaat dit eigenhandig een nieuwe VR-revolutie inleiden? Nee hoor, maar het is wel een toffe gadget.

[Afbeeldingen © Oculus]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies