Social Media08.07.2011

10.000 Facebook fans in twee weken!


10-000-facebook-fans-in-twee-weken.jpg
10-000-facebook-fans-in-twee-weken.jpg

Het is zo simpel als wat. Voor € 39,- heb je al 500 nieuwe likes, en voor € 300,- 10.000. Snel en goedkoop! Het enige wat je hoeft te doen is de URL van je Facebook page in te voeren, te betalen, en de fans stromen binnen. Wat wil je nog meer?

Je zou kunnen denken dat het hebben van veel ‘likes’ bij mensen een vertrouwd gevoel opwekt. De bekende kuddedieren. Als iets populair is zijn mensen sneller geneigd om ook mee te doen. Klopt. Maar dit sociale statussymbool draait niet alleen om het aantal fans dat je hebt. Veel belangrijker is de betrokkenheid van je fans. Aan 10.000 fans heb je helemaal niks als er nul interactie op je Facebook wallpage is.

Wat, of beter gezegd, ‘wie’ koop je bij deze fan-selling websites? Tony Thor van SocialBrawn heeft 10 van deze fan selling-sites getest en geen van allen kwam hier goed uit de bus. Ze kwamen hun beloften gewoonweg niet na om échte fans te leveren. Wat bleek? De meeste ‘fans’ zijn fake. Hordes niet-bestaande mensen, zonder stem, zonder mening en zonder vrienden schijnen je Facebook pagina populair te doen lijken.

Deze fake profielen worden door een computer gegenereerd. Op het eerste gezicht lijken deze fans écht, ze hebben meerdere profielfoto’s, een paar honderd ‘vrienden’ en ‘persoonlijke informatie’. Maar, als je goed kijkt zie je dat er iets geks aan de hand is. Een duidelijke stockfoto als profielfoto en vreemde namen zoals Ector Cisco, Galasso Lail en NikiFasthorse ErnestoHernandez doen al wat vermoeden. En het feit dat deze profielen allemaal precies dezelfde interesses delen, is het bewijs dat deze automatisch zijn aangemaakt. Ze zijn ook allemaal bevriend met elkaar. Het is duidelijk een spook community.

Kwaliteit
De kwaliteit van deze fans is vanzelfsprekend dramatisch. Bijna geen enkele fan-selling site kon in tegenstelling tot wat ze beloofden, echte fans leveren. Degene die dat wél konden deden dat door middel van ‘clickjacking’. Zij gebruikten een illegaal script om mensen te forceren een bepaalde pagina te ‘liken’. Je kan je voorstellen dat je hiermee niet de meest positieve reacties op je pagina krijgt. Sommige pagina’s kregen zelfs vunzige of boze teksten op hun Facebook wallpage als: “WTF I never liked this page”.
De kracht van facebook ligt in zijn viraliteit. Mensen liken je pagina niet op basis van het aantal vrienden dat je hebt, ze liken je pagina om wie je vrienden zijn. Belangrijk is dus ook de vraag: wie zijn de vrienden van je gekochte fans? Het vriendennetwerk van dit profiel is het bewijs van eindeloze rondjes in een spook community. Kortom aan de vrienden van deze gekochte fans heb je ook niets.

Natuurlijk wil je relevante fans, namelijk personen uit het land waar er een link of markt is voor jouw product of dienst. ‘Targeted fans’ (enkel fans uit een specifiek land) zijn duurder dan non-targeted fans (wereldwijd). Fans uit de UK en de VS zijn gewild en daardoor extra duur.

Alsnog geeft deze optie een vertekend beeld van je Facebook statistieken, welke juist zo handig zijn om trends in je doelgroep te signaleren. Demografische statistieken zoals leeftijd en geslacht ondervinden een enorme ruis door deze fake fans. Ook de interesses van je fans zijn vertroebeld. Want naast jouw page vinden deze fans nog minstens 100 andere pagina’s leuk.

Betrokkenheid
Hoe verloopt de interactie met fans die niet betrokken zijn bij je organisatie? En fans die überhaupt niet blijken te bestaan? Fans die met hoge irritatie- en frustratie levels door clickjacking je pagina ‘leuk’ vinden? I rest my case…

Betrouwbaarheid
Het leuke aan een Facebook pagina is, dat het laat zien dat je organisatie menselijk is, de wallpage maakt het mogelijk om één op één te communiceren. En als je dit goed doet  straalt dit betrouwbaarheid en transparantie uit. Om die reden kan je fanbase maar beter bestaan uit echte personen: geïnteresseerde prospects,  betrokken klanten, kortom mensen die vrijwillig een duurzame relatie met je aangaan.

Als mensen kunnen zien dat je je Facebook fans hebt gekocht, zullen zij hierdoor het vertrouwen in je organisatie verliezen. Wat laat je zien met deze mentaliteit om succesvol te lijken in plaats van het daadwerkelijk succesvol zijn.

Waarom zou je je laten verleiden tot het kopen van fans, als het verkrijgen van échte fans helemaal niet zo moeilijk is? Wanneer je product of dienst toegevoegde waarde heeft voor mensen, zullen zij fan worden en vinden ze je méér dan leuk. Manieren om dit natuurlijke proces te stimuleren zijn:
· Facebook advertising (doelgroepgericht)
· Contests en giveaways
· Virale Facebook applicaties
· Leuke, verfrissende content
· Facebook meenemen in alle andere communicatie

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt