Nederlandse studenten missen social media tijdens hun HBO studie

Vorig artikel Volgend artikel
Nederlandse studenten missen social media tijdens hun HBO studie

Afgelopen dinsdag was de eerste editie van Pr Studentchat in Nederland. Het initiatief is niet nieuw, want dit concept wordt inmiddels succesvol toegepast in Amerika door Deirdre Breakenridge. Maar de jongens van van Coopr vinden dit zo’n goed initiatief, dat zij dit ook wilde toepassen op de Nederlandse markt. De essentie is eigenlijk om via Twitter 1 dag in de maand een aantal vragen te stellen aan studenten, omtrent hun studie en de integratie van social media in de lesstof. Aangezien ik zelf ook nog een student ben, en social media behoorlijk mis in mijn studie, vind ik dit een goed initiatief. De eerste editie is in ieder geval een succes, want er werd behoorlijk gediscussieerd en vooral veel meegelezen (zo bleek achteraf). Maar welke conclusies kunnen nou getrokken worden uit deze eerste editie van Pr Studentchat!

Volgens de deelnemers aan de Pr Studentchat is er wel degelijk iets mis met de integratie van social media in de lesstof. Dit is geen schokkende bekentenis, want er vinden al langere tijd discussies plaats over het behandelen van social media op Hogescholen. Nu wordt het alleen door studenten nogmaals bevestigd en uitgelegd.

Uiteraard geldt dit niet voor alle opleidingen in Nederland, want er zijn opleidingen aan de Hogeschool Rotterdam en Fontys Economische Hogeschool die wel degelijk aandacht besteden aan social media. Helaas zijn deze maar op 1 hand te tellen! Sommige docenten vinden social media maar onzin en denken dat mensen op deze manier niet blijven communiceren. Interessante visie maar als je dan om uitleg vraagt, merk je toch dat ze zich vasthouden aan ‘ouderwetse’ media. Door zulke docenten zul je nooit meer te weten komen over deze (nieuwe) media.

Uit de PR Studentchat bleek dat je gewoon geluk moet hebben als student. De docent moet maar net aandacht willen besteden aan social media. Veel van de studenten leren zelf om te gaan met social media en dat is geen probleem, want als docent zijnde kun en hoef je niet altijd voorop te lopen met tools. Als docent ligt de uitdaging meer in het strategische geheel. Hoe neem je als bedrijf social media op in je organisatie, hoe kun je dit faciliteren, hoe kom je in contact met je doelgroep, wat vraagt dit van de organisatie en ga zo maar door. De platformen die je hiervoor inzet zijn middelen om deze doelen te bereiken. Daar ligt de uitdaging voor docenten.

Het was goed om te zien dat er docenten van de Hogeschool Rotterdam meekeken. Jammer dat zij alleen niet deelnamen aan de discussie, dat zou het nog interessanter maken. Waarom nodig je als docent geen mensen uit de praktijk uit voor gastcolleges? Bij de Fontys Economische Hogeschool in Tilburg doen ze dit al en dat bevalt goed. Daar werven ze tevens nieuwe docenten uit de praktijk om zo de aansluiting met de praktijk te behouden.

Zo kunnen we dus stellen dat de eerste editie van Pr Studentchat een succes was! Verbeterpunten voor de volgende keer zijn onder andere de participatie van docenten en de deelname van nog meer studenten! De volgende editie zal plaatsvinden op 17 juni 2010 en is te volgen via #prsc. Doe jij ook mee?

-801.jpg

Meer content

Marvin de Reuver

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies