Digitale trends: Internet brengt jou aan zet [deel 6]

Vorig artikel Volgend artikel
Digitale trends: Internet brengt jou aan zet [deel 6]

In de komende blogposts staan de digitale trends zoals ik die zie, in 2004 formuleerde en sindsdien ge-monitored en geobserveerd heb.

Organisaties bestaan in feite omdat ze goedkoper dan de markt samenwerking organiseren. Dit eenvoudige gegeven ligt onder vrijwel alle analyses van de impact van Internet: Internet verlaagt de externe markttransactiekosten. Interne coördinatiekosten van de organisatie moeten dus naar beneden op straffe van verdampen van de organisatie. Dat dat proces in volle gang is getuigen de vele kostenbesparingsprogramma's en reorganisaties bij (grote) ondernemingen. Die zullen ook niet meer ophouden, voorspel ik je en uiteindelijk zullen de meeste corporates hele andere organisatie vormen krijgen, gebaseerd op P2P crowdsouring en zelfsturing. Hier trend 6 van 6.

Trend 6: Internet brengt jou aan zet

Dit is misschien wel de meest ingrijpende trend voor velen. Zoals organisaties op zoek moeten naar hun 'negens' in hun aanbod, zo geldt dat ook in toenemende mate voor jou en mij. Internet maakt ons de projectleider van onze eigen carrière. Zelfsturing: Jij bent aan zet.

Zoals bedrijven profiel dienen te ontwikkelen om gezien te worden en winner te zijn zo zal dat in toenemende mate ook voor jou en mij gelden. De kunst wordt om vanuit eigen kracht verbinding met je peers te vinden en gezamenlijk op pad te gaan om je punt te maken. Daarbij kun jij in afnemende mate in jaren of maanden denken. Je zult in weken, dagen en sommige gevallen in seconden moeten denken, positie moeten durven kiezen en besluiten durven nemen.

Het goede nieuws is dus dat Internet jou het perspectief biedt van een maatwerk-leven. Geen gebaande paden maar je eigen creatie in verbinding met wie jij bent. Jij, niet je baas, creëert je eigen perspectief, als rentmeester van je eigen talenten.

Het slechte nieuws is dat je dan wel iets te bieden moet hebben. Je dient inzicht in je eigen aanbod en talent te hebben en daar met focus op te acteren. Het 'schoenmaker, blijf bij je leest' is in die zin nog nooit zo actueel geweest.

Voor bijvoorbeeld een onderwijsprogramma rond de consequenties van internet en de digitale wereld of voor de impact van internet op de business arena zijn dit belangrijke elementen voor het samenstellen van het curriculum. Niet alleen techniek, marketing, e-learning tools en webdesign horen hier in thuis. Maar ook communicatie, communicatie en communicatie. Internet dwingt bedrijven en individuen, maar ook studenten, in hun kracht te gaan staan en in toenemende mate vorm te geven aan hun eigen leven. Via het bouwen van reuzen, ieder vanuit eigen kracht topperformance neer te zetten. In die wereld is er geen ruimte voor onnodige ego-gedreven complexiteit en geldverslindend gebrek aan samenwerking die een onderneming onmiddellijk uit de markt zou prijzen. Dit is de wereld van focus, implementatiekracht, leiderschap en samenwerking.

In die zin is het gangbare verwijt dat Internet de samenleving verder individualiseert wellicht toch misplaatst en zou Internet ook een stimulans kunnen betekenen voor een nieuwe vermenselijking van organisaties. Gedreven door economische motieven gaat het daarin om real time verbinden van visie en ondernemerschap.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies