Online04.05.2012

Hiërarchie is gewoon te duur


hierarchie-is-gewoon-te-duur.jpg
hierarchie-is-gewoon-te-duur.jpg

Er zijn veel hoopvolle tekens in Nederland waarin sociale media de rol van accelerator hebben. Moeten wordt steeds meer ontmoeten. Ook in de Zorg. Ook in grote ondernemingen. Kijk naar wat er met “Buurtzorg” aan het gebeuren is. Kijk hoeveel aandacht “de intensieve menshouderij” van Jaap P. krijgt en boeken als “hoe word ik een rat”. Kijk eens naar al die integere initiatieven rond leiderschap die nu binnen grote ondernemingen ontstaan.

Ik zie een aantal trends die in hun consequentie allemaal op het zelfde neerkomen. Moeten wordt ont-moeten. Topdown ontwikeling wordt steeds meer steeds meer bottom up ontwikkeling (blogs, wiki’s), gericht op zelfroosteren en zelforganisatie. Crowdfunding, ook zelforganisatie, is nog geen succes maar het zaadje is er. De roep om integriteit: van rule-based terug naar principle based besluitvorming. Allemaal bewegingen naar “geen groei zonder wortels” en “vermenselijking van samenwerking”. Van machtstrijd naar strijdmacht, van survival of the fittest naar survival of the most cooperative om er maar eens wat woorden tegenaan te gooien.

De beweging van regelen en organiseren via “fragmenteren” en dus de noodzaak van coördinatie via management, naar “helen” vanuit communities die zich via Internet en (corporate) social networking vormen voltrekt zich snel omdat er geen alternatief is en omdat we dat eigenlijk wel weten. Hiërarchie is gewoon te duur geworden als manier om spullen en knullen aan een doel te koppelen. Internet is 50-70% goedkoper.

We kunnen het ons dus niet veroorloven mensen gelijk te schakelen met hun functiebeschrijving omdat je de organisatie dan berooft van hun meest kostbare bijdragen aan de organisatie en het ook als medewerker niet fijn voelt als een frietje behandeld te worden in het bedrijf als grote fritessnijder. Deze keuze voor “heelheid” levert besparingen op van 30-40% en halvering van het ziekteverzuim. Over het effect op klanttevredenheid hebben we het dan nog niet eens.

De klant betaalt niet meer voor flauwekul. Dus: klant naar binnen, overhead naar buiten….. niet tegen te houden denk ik aan deze kant van de wereld.

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor