Online14.02.2009

Trip Essentials in public beta


trip-essentials-in-public-beta.jpg
trip-essentials-in-public-beta.jpg

Voor aanbieders als Sunweb, D-Reizen, Transavia en Expedia is het een welkome nieuwe service. Met de lancering van Trip Essentials kent de reisbranche voor online (vlieg) vakanties, hotels, weekendje weg, stedentrip, autovakanties, familievakanties en zakenreizen ook een nieuw soort reisvergelijker en serendipiteit (relevante vondsten per toeval opdoen) service.

De Trip Essentials vakantie-service kan je helpen bij het vergelijken en vinden van die ene vakantie, en biedt je de mogelijkheid wanneer je verschillende online reisaanbieders bezoekt  diverse accommodaties op te slaan in jou persoonlijke ’tripset’. Een tripset is een persoonlijke startpagina waar je al je toekomstige; (vlieg) vakanties, hotels, weekendje weg, stedentrips, autovakanties en zakenreizen kunt plannen, opslaan en delen met vrienden, familie, collega’s en lokale bekenden.

Als je favoriete accommodaties of hotels hebt opgeslagen op je persoonlijke startpagina kun je; sorteren (op prijs, beoordeling, vertrekdatum), vergelijken, doorsturen, etc. Trip Essentials markeert ook relevante vondsten die het per toeval opdoet (serendipiteit). Bijvoorbeeld dat er nog drie andere personen zijn uit je vrienden netwerk ook in Barcelona zullen zijn als jij daar ook bent.

En niet te vergeten: je kunt gemakkelijk je uiteindelijk gekozen vakantie of hotel boeken vanuit Trip Essentials. Online of bij een lokaal reisbureau. Trip Essentials is te gebruiken op je PC/ laptop thuis of op je mobiele telefoon. Trip Essentials is de eerste intelligente online vakantie-service die het mogelijk maakt al je (toekomstige) vakantieplannen en zakenreizen te vergelijken, sorteren, te delen en te boeken vanaf een persoonlijke startpagina.

Een aantal vragen aan Gino Goossens, CEO van Trip Essentials.

* Wat is jullie businessmodel?
B2C: Wanneer een consument uiteindelijk boeken verdienen we geld als publisher (Affiliate) afspraken met de grootste reis organisaties.
B2C: Adsense in de tripset. Wanneer consumenten klikken op de advertenties verdienen we geld (hoge vergoeding ivm kwaliteit) en als men die weer toevoegd aan de tripset en boekt ook weer geld aan de boeking.
B2B: Wij verzamelen gegevens (TravelScan) als: Aantal boekingen per reis organisatie, look-to-book ratio’s, periodes, vertrekmomenten, verblijfssom, reisdagen, samenstelling, etc. Deze kunnen we inzichtelijk maken tegen een maandelijkse fee. Zo kan men een concurrentie strategie uitzetten en marketing afstemmen op online feiten. We noemen dit predictive analytics.

* Stel dat je het in een andere site wil hangen. Wat zijn de consequenties, implementatiepad?
Er is geen whitelabel mogelijkheid op het moment. Wel hebben we alles auteursrechtelijk beschermd en bekijken we wel de mogelijkheden. We hebben ook vraag van twee grote partijen gehad om dit te gaan leveren. In de praktijk is het makkelijk te verwezenlijken en kunnen we het in de huisstijl aanpassen. Dit heeft voor ons nu absoluut geen prioriteit.

* Wordt de applicatie ge-embed in de travelsite?
Nee nu nog niet nodig. Maar om in de toekomst stabiel de informatie te blijven aggegreren, dan gaan we werken met bijvoorbeeld microformats. Eerst autoriteit opbouwen. Interesse vanuit de travel markt is er zeker!

* Kan iedereen het eigenlijk gaan gebruiken?
Iedereen die lid wordt van de service.

* Is het meer-talig?
In de toekomst absoluut. Markten als Nederland, Belgie, Italie, Spanje, Duitsland, Scandinavie, U.S. en Engeland zijn wel focus markten voor Trip Essentials.

* Als het werkt in de reisbranche, werkt het ook in andere markten. Wat zijn jullie plannen of blijft het bij travel?
We hebben inderdaad modellen liggen voor meerdere markten en het blijft niet beperkt tot Travel. Afhankelijk van de successen die we boeken.

* Je bent een start-up, exit strategie aanwezig? Hoe snel wil je het verkopen aan een marktleider? Inderdaad een exit strategie is aanwezig. De snelheid van verkopen schatten we zelf in tussen 3-5 jaar. Maar als we het erg leuk blijven vinden, breiden we misschien eerder uit :). Voor grote touroperators als Sundio, TUI, Thomas Cook, TripAdvisor (Expedia) etc. kan het enorm waardevolle aanvulling zijn voor “The leap towards the social travel market space”.

* Je stelt dat iedereen het gaat gebruiken. Is dit op basis van onderzoek?
We stellen niet dat iedereen het gaat gebruiken, maar wel dat het de potentie heeft. We omschrijven het zelf als volgt: “Trip Essentials is an intelligent online travel service that potentially most people who travel are going to use sooner or later.” We hebben zelf onderzoek gedaan naar de behoefte, potentie en mogelijkheden en daar blijkt heel duidelijk uit dat iedereen die online zijn vakantie zoekt, in potentie de behoefte heeft om onze service te gebruiken.