​Investeren in 'mobile marketing' krijgt dit jaar hoge prioriteit bij retail en merken

​Investeren in 'mobile marketing' krijgt dit jaar hoge prioriteit bij retail en merken

Vorig artikel Volgend artikel

De retailmarkt in Europa is de afgelopen jaren gekenmerkt door een sterke groei in online en mobiel winkelen. Als gevolg hiervan zijn marketeers op zoek naar de meest efficiënte middelen om consumenten aan te trekken en hen een goede digitale en persoonlijke winkelervaring te bieden.

87% van de marketeers met beslissingsbevoegdheid wil de investeringen in mobiele marketing daarom gaan verhogen. Zo blijkt uit een recent onderzoek van ActiePagina.nl i.s.m. met WBR Research en uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Digitale investering

De meest belangrijke doelstellingen voor marketeers zijn het stimuleren van verkoop (74%), het werven van nieuwe klanten (72%) en het verhogen van de website-traffic (37%). Om deze doelstellingen te bereiken hebben ze volgens het onderzoek meer budget nodig voor hun digitale marketingstrategie en zijn 92% van de respondenten van plan om hun digitale uitgaven te verhogen in de komende 3-5 jaar. Op dit moment investeert de meerderheid van de ondervraagde bedrijven in één of andere vorm van digitale marketing: 66% van de marketeers investeert momenteel meer dan 50% van hun budget in digitale marketing.

marketingdoelstellingen
Wat zijn momenteel uw drie belangrijkste marketingdoelstellingen?

Terwijl de ondervraagde marketeers gemiddeld acht verschillende marketingkanalen gebruiken, is er een duidelijke verschuiving van traditionele reclame-strategieën naar meer gerichte, digitale marketingtactieken om consumenten te bereiken.

Slechts 25% van de ondervraagde bedrijven investeert in radio en slechts 30% in billboard-reclame. Het meest populaire digitale kanaal voor marketeers is e-mail (88%), gevolgd door sociale media en betaalde zoekopdrachten. De studie bevestigt dat 8/10 marketeers veel hogere ROI uit digitale marketingkanalen halen dan uit de traditionele kanalen.

Mobile

Het groeiende belang van mobile komt duidelijke naar voren in het onderzoek: 87% van de respondenten wil hier meer in investeren. Terwijl de overgrote meerderheid van de respondenten (71%) e-commerce-omzet rechtstreeks via mobile wil realiseren, erkennen ze ook dat de uiteindelijke verkoop via andere kanalen kan gebeuren (63%). Het is opvallend dat bijna één op de tien respondenten (9%) nog steeds geen mobiele strategie heeft.

Ondanks het enthousiasme over mobile marketing, hebben veel ondervraagde retailers weinig vertrouwen in hun eigen mobile aanbod. Terwijl de meeste bedrijven tevreden zijn met hun desktop-ervaring – twee van de drie heeft zelfs het gevoel dat ze een voorsprong hebben op hun concurrenten – twijfelen ze aan hun mobiele apps en websites.

Dit is met name het geval in het Verenigd Koninkrijk, waar meer dan de helft van de respondenten (56%) het gevoel heeft achter de feiten aan te lopen als het gaat om hun mobiele website. 70% van de respondenten vindt dat hun mobiele app niet kan concurreren met die van andere bedrijven in hun sector.

concurrentie
Hoe geavanceerd denkt u dat uw digitale platforms zijn in vergelijking met uw directe concurrenten?
De Europese Retailmarkt wordt de afgelopen jaren gekenmerkt door een sterke groei in online en mobiel winkelen. Als gevolg hiervan zijn marketeers op zoek naar de meest efficiënte middelen om consumenten aan te trekken en hen een goede digitale en persoonlijke winkelervaring te bieden. De resultaten van het onderzoek bevestigen het enthousiasme van de marketeers over de mogelijkheden van de huidige en toekomstige digitale marketingmogelijkheden, ondanks het feit dat bijna tweederde van de respondenten het gevoel heeft deze nog niet optimaal te benutten. Consumenten gericht aanbiedingen sturen via hun mobiele apparaat, die ze in de winkel of online kunnen inwisselen, kan marketeers helpen verkoop te stimuleren en zich op een sympathieke en efficiënte manier te onderscheiden van hun concurrenten. De retailers die consumenten een consistente en overtuigende shoppingervaring in de customer journey bieden, zullen consumenten winnen en op lange termijn aan zich kunnen binden.
- Mike Lester, General Manager ActiePagina.nl
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies