Mobile24.01.2015

​Investeren in ‘mobile marketing’ krijgt dit jaar hoge prioriteit bij retail en merken


De retailmarkt in Europa is de afgelopen jaren gekenmerkt door
een sterke groei in online en mobiel winkelen. Als gevolg hiervan zijn marketeers op zoek naar de meest efficiënte middelen om consumenten aan te trekken en hen een goede digitale en persoonlijke winkelervaring te bieden.

87% van de marketeers met beslissingsbevoegdheid wil de investeringen in mobiele marketing daarom gaan verhogen. Zo blijkt uit een recent onderzoek van
ActiePagina.nl i.s.m. met WBR Research en uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Digitale investering

De meest belangrijke doelstellingen voor marketeers zijn het stimuleren van verkoop (74%), het werven van nieuwe klanten (72%) en het verhogen van de website-traffic (37%). Om deze doelstellingen te bereiken hebben ze volgens het onderzoek meer budget nodig voor hun digitale marketingstrategie en zijn 92% van de respondenten van plan om hun digitale uitgaven te verhogen in de komende 3-5 jaar. Op dit moment investeert de meerderheid van de ondervraagde bedrijven in één of andere vorm van
digitale marketing: 66% van de marketeers investeert momenteel meer dan 50% van hun budget in digitale marketing.

<i>Wat zijn momenteel uw drie belangrijkste marketingdoelstellingen?</i>
Wat zijn momenteel uw drie belangrijkste marketingdoelstellingen?

Terwijl de ondervraagde marketeers gemiddeld acht verschillende marketingkanalen gebruiken, is er een duidelijke verschuiving van traditionele reclame-strategieën naar meer gerichte, digitale marketingtactieken om consumenten te bereiken.

Slechts 25% van de ondervraagde bedrijven investeert in radio en slechts 30% in billboard-reclame. Het meest populaire digitale kanaal voor marketeers is
e-mail (88%), gevolgd door sociale media en betaalde zoekopdrachten. De studie bevestigt dat 8/10 marketeers veel hogere ROI uit digitale marketingkanalen halen dan uit de traditionele kanalen.

Mobile

Het groeiende belang van mobile komt duidelijke naar voren in het onderzoek: 87% van de respondenten wil hier meer in investeren. Terwijl de overgrote meerderheid van de respondenten (71%) e-commerce-omzet rechtstreeks via mobile wil realiseren, erkennen ze ook dat de uiteindelijke verkoop via andere kanalen kan gebeuren (63%). Het is opvallend dat bijna één op de tien respondenten (9%) nog steeds geen mobiele strategie heeft.

Ondanks het enthousiasme over mobile marketing, hebben veel ondervraagde retailers weinig vertrouwen in hun eigen mobile aanbod. Terwijl de meeste bedrijven tevreden zijn met hun desktop-ervaring – twee van de drie heeft zelfs het gevoel dat ze een voorsprong hebben op hun concurrenten – twijfelen ze aan hun mobiele apps en websites.

Dit is met name het geval in het Verenigd Koninkrijk, waar meer dan de helft van de respondenten (56%) het gevoel heeft achter de feiten aan te lopen als het gaat om hun mobiele website. 70% van de respondenten vindt dat hun mobiele app niet kan concurreren met die van andere bedrijven in hun sector.

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes