Social Media11.03.2013

Arsenal’s social media strategie: Spelen op je eigen kracht en omgaan met tegenslag


Richard Clarke geeft het zelf ruiterlijk toe: Voetbal is niet een onderwerp dat je op SXSW zou verwachten. Maar dat de opkomst bij zijn sessie om half tien vanochtend toch behoorlijk hoog is, bewijst dat er veel interesse is voor de wijze waarop een van ’s werelds beroemdste voetbalclubs zijn (online) mediastrategie aanpakt.

arsenal-s-social-media-strategie-spelen-.jpg
arsenal-s-social-media-strategie-spelen-.jpg

Bij Arsenal is er in ieder geval geen ‘stagiair’ voor het stukje social media. Arsenal’s Facebook pagina heeft inmiddels 13 miljoen fans, hun Twitter account staat in de top 5 van meest populaire Sport accounts en Arsenal.com is een van de top 15 best bezochte voetbal websites wereldwijd. Serious business dus. Niet op de laatste plaats, omdat een voetbalclub sowieso te maken heeft met fans, met wie je wellicht een hele andere band hebt dan met gewone klanten:

“With football fans. it’s not engagement. It’s deeper than that, it’s love & marriage.”

Uit een onderzoek onder de arsenal.com bezoekers bleek dat fans vooral waarde hechten aan balans in de content. Er werd een ijkpersoon gecreëerd, een 30 jarige man die ca. 6-8 wedstrijden per jaar bij woont, optimistisch realistisch is, Arsenal.com, de Sun, Guardian, Arseblog en Zonal Marking leest, actief is op social media, maar niet bloed fanatiek.

Clarke is zich ook bewust van de positie van zijn mediakanalen in het bestaande medialandschap. Als nieuwssite is het belangrijk dat je nieuws het eerste brengt, maar voor Arsenal.com is dat vaak lastig. Niet alleen vanwege interne belangen, maar met name het feit dat de Engelse pers ‘zijn werk extreem goed doet’.

“We can’t necessarily be first, but we’ve got to be foremost”

In een voorbeeld legt Clarke uit wat hij daarmee bedoeld. Toen de Spaanse voetballer Nacho Monreal afgelopen januari in de belangstelling van de club kwam, traden de eerste geruchten van een transfer al om 10 uur ’s ochtends op op Twitter. ’s Middags volgde de Spaanse radio, ’s middags de Britse pers, en om 10.00 ’s avonds werd het nieuws officieel bekend gemaakt op Arsenal.com. Alhoewel de site laat was met zijn berichtgeving, zagen ze die dag enorme trafficspikes. Waarom? Arsenal.com is niet de eerste, maar wel de enige die de waarheid in pacht heeft, en op die kracht wordt dan ook ingezet.

De online redactionele formule is op nog meer elementen dan legitimiteit gestoeld. Diepte van de content, harde feiten en statistieken, geschiedenis, toegang tot de spelers, achtergrond en volledigheid is wat de site en social media kanalen bij Arsenal beogen.

Maar de club staat natuurlijk ook voor veel uitdagingen. Kritiek en speculatie zijn thema’s waar dagelijks op moet worden ingesprongen. Na een verloren wedstrijd zitten fans bijvoorbeeld niet op humoristische content te wachten, maar op oprechte emoties vanuit de spelers. En daarna: Jezelf herpakken en vooruitkijken. The optimist realist. En om toch in te springen op de constante buzzmachine rond de club, zonder daar zelf harde uitspraken over te doen, heeft Arsenal.com tegenwoordig een Arsenal buzzfeed op de site geïntegreerd, waarin diverse nieuwsbronnen worden getoond.

Samenvattend probeert de club dus in zijn online media strategie net zo in het veld te staan als zijn roemruchte team: Speel op je eigen kracht en controleer je zwakheden.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Verder lezen over Voetbal

De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub

De VakantieDiscounter won ook een van de belangrijkste prijzen, namelijk die voor Populairste Website van het Jaar 2024.

Online22.11.2024

De beste Website van het Jaar 2024 is van een voetbalclub

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft onthuld hoe fans wereldwijd aan de slag zijn gegaan met EA Sports FC 25, vanaf de vroege toegang tot en met de eerste 25 dagen na de wereldwijde release op 27 september. Een wereldwijde community van spelers uit meer dan 200 landen heeft samen inmiddels al ruim 1,7 miljard wedstrijden gespeeld in alle beschikbare modi en tot nu toe een indrukwekkend totaal van 4,3 miljard doelpunten gescoord.

Gaming31.10.2024

Infographic: 25 dagen EA Sports FC 25

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Electronic Arts heeft verschillende nieuwe en exclusieve meerjarige marketingpartnerships en in-game-integraties bevestigd met een paar van de grootste namen in het voetbal, waaronder marketing- en licentiepartnerships met de Italiaanse giganten AS Roma en SSC Napoli. Ook Fenerbahçe SK, Galatasaray S.K., FK Bodø/Glimt en de Argentijnse competitie Liga Profesional de Fútbol (LPF) maken nu onderdeel uit van de meer dan 700 clubs en meer dan 30 competities die beschikbaar komen in EA Ssports FC 25.

Gaming05.09.2024

EA Sports FC 25: ruim 700 teams, 30 competities en 120 officiële stadions

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

EA Sports FC 25 is in aantocht en naast de stadions van PSV en Ajax komt daar mogelijk dat van Feyenoord bij: De Kuip.

Gaming07.08.2024

Zit Feyenoord-stadion De Kuip in EA Sports FC 25?

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Cooler Master, een wereldleider op gebied van pc-componenten, gaming-accessoires en technologische lifestyle-oplossingen, en PSV Esports, de gerenommeerde esports-divisie van de Eindhovense voetbalclub, kondigen samen de opening aan van het Cooler Master | PSV Esports Experience Center. Deze geavanceerde faciliteit, officieel gelanceerd op 27 juli 2024 tijdens de jaarlijkse Fan Dag van PSV, is klaar om het Europese gaming- en esportslandschap te herdefiniëren.

Gaming01.08.2024

Cooler Master en PSV Esports openen Gaming Hub in Eindhoven

Een State-of-the-Art Experience Center
Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

Electronic Arts heeft de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25 uitgebracht. De gameplay is te zien in de eerste video van een reeks Deep Dives en gaat ondermeer dieper in op nieuwe elementen zoals FC IQ, Player Roles en Goalkeeper PlayStyles. Voor meer info over de gameplay lees je de Pitch Notes.

Gaming29.07.2024

Dit zijn de eerste gameplaybeelden van EA Sports FC 25

plus een uitgebreide Deep Dive-video
Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK 2024 is nog in volle gang. Toch maakt de NOS nu al bekend dat het ook de rechten voor UEFA Euro 2028 heeft verworven. Ze hebben hierover een akkoord bereikt met de Europese voetbalbond. Daarnaast gaat de NOS de komende vier jaar ook alle wedstrijden van het Nederlands elftal en de finales van de UEFA Nations League tot medio 2028 uitzenden.

Media02.07.2024

Ook het EK 2028 zie je bij de NOS

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje

Het EK Voetbal 2024 laat een opvallende verschuiving zien in de sponsorlijst waarbij Chinese bedrijven nu prominent aanwezig zijn als hoofdsponsors.

Tech in Asia20.06.2024

Het EK Voetbal is ondertussen steeds meer een Chinees feestje