Gaming06.04.2011

Homefront heeft de ingrediënten maar mist de juiste bereiding

Het tijdperk van de shooters heeft betere momenten gekend, maar goed, Killzone 3 en Call of Duty: Black Ops hebben het firstperson shooter genre de afgelopen maanden gedomineerd en daar moest verandering in komen. THQ heeft met Homefront een verwarde poging gedaan tot het lanceren van een concurrent op dat niveau. De game speelt zich af in een alternatief 2027, het jaar waarin de intussen gezamelijk opererende Koreanen Amerika al enige tijd in hun grip hebben. Kortom: het recept voor een pittig gerecht. Maar wordt dat zo heet gegeten als ‘ie wordt opgediend?

Het verhaal achter Homefront is toch wel een van de sterkere punten van de game. De Koreanen vallen Amerika binnen en doen dit hardhandig. In één van de eerste scenes worden er families uit elkaar gerukt, mannen met plastic zakken vermoord en de sfeer neergezet van een land dat opeens onderdrukt is. Terwijl je op transport zit richting vliegveld om ingezet te worden als piloot wordt de bus waar je in zit geramd door een truck. Vanaf dat moment word je meegenomen in het verzet en voltrekt zich het verhaal.

Buiten de single player is er ook een goed woordje te zeggen over de multiplayer. Door een uniek puntensysteem word je als speler beloond voor resultaten binnen die ene game, waardoor je als speler wordt gemotiveerd om elke keer weer je punten zo optimaal in te zetten. Je kunt wel zelf (na het vrijspelen ervan) bepalen wat de artikelen zijn waar je punten aan gespendeerd kunnen worden, maar je moet altijd kiezen. Spaar je even door voor die brute tank? Of ga je nu al aan de slag met een humvee?

a65c5f70d9a72118f349ae9125010666ebe1c0ab

De multiplayer van Home front kan je een flink aantal uren speelplezier bezorgen. Met de nadruk op “kan”, want daar gaat het toch vaak mis bij Homefront. De servers zijn regelmatig offline en dat kan niet tijdens de lancering van een nieuwe game. De eerste indruk moet goed zijn of je zit altijd met een slechte reputatie, het is een beetje raar dat ze bij THQ wel zoveel reclame maken voor Homefront en er dan niet op voorbereid zijn dat er een hoop spelers komen.

Een concurrent van Home front is natuurlijk Call of Duty: Black Ops. Nu was Black Ops al gebaseerd op een verouderde engine, maar Home Front spant de kroon. Begrijp me niet verkeerd, Graphics maken niet altijd de game maar bij Home Front gaat het wel ten koste van het verhaal en dat is juist wat je niet wilt hebben. Dan heb je bijvoorbeeld een heel aardige voice-over en dan staat er een soort van rubberen mannetje te praten, wat er niet uit ziet.

De single player van Homefront is als een feestje dat eindigt om 22:00. Het is niet erg als je er al om 15:00 bent maar als je pas om 20:00 in stapt dan is het feestje toch wel erg kort. Bij Homefront ben je dus ook echt met 4 uur wel uitgekeken op de single player. Wat heel jammer is, want uit het verhaal van de game was veel meer te halen dan dat je nu krijgt voorgeschoteld. Natuurlijk zijn er verschillende shooters, je hebt je Call of Duty’s waarvan de multiplayer sterker is en je hebt de Halo’s waarvan de singleplayer sterker is. Een gamer betaalt 60 euro voor zijn of haar game en daar moet gewoon een behoorlijk aantal speeluren tegenover staan, aan welke kant dat ook is. Leuk dat THQ belooft om in Homefront 2 meer uit te pakken, maar daar heb ik nu toch geen reet aan?

5e1cb8d2b08407749bd0cfd5c4cb653a

THQ heeft met Homefront een leuke opzet gemaakt naar een toekomstig IP. Het heeft een goed verhaal, de multiplayer heeft een goede basis gelegd en het voelt in het algemeen goed als je de game speelt. De inhoud van een shooter is het verhaal waarin het geweld plaats vindt, de graphics is de mooie doos om het verhaal en de gameplay elementen zijn de gebruiksaanwijzingen om de game tot een succes te maken. Bij Homefront is de inhoud mooi maar zit het in een kartonnen doos en de gebruiksaanwijzing is alleen in het Chinees. Kortom de elementen zijn aanwezig maar wat er nog mist is de kok om van dit recept een culinair hoogtepunt te maken.

Homefront, ontwikkeld door Kaos Studios voor de Xbox 360 (getest), PS3 en PC en uitgegeven door THQ op 18 maart 2011

Second opinion van Patrick Smeets: “Homefront is een mislukt meesterwerkje”

De druk op Homefront was altijd al te hoog, dus het kon niet anders dan uitlopen op falen in de vergelijking met de grote shooterjongens, maar desondanks doet de game een aantal dingen heel goed, waaronder de onderlinge relaties en reacties van de karakters op de situaties en elkaar en het neerzetten van het kapotgebeukte Amerika en haar bewoners in de singleplayer. Multiplayer heeft een erg goed systeem voor beloning van goed (team)werk in de matches en het opzetten van je karakter, naast verdomd goede maps om op te spelen. Maar singleplayer kampt met grafische ellende en andere fouten en multiplayer heeft halfdode servers, en dan ben je je goede idee zelf aan het torpederen, wat verdomd jammer is.