Gaming12.11.2012

Forza Horizon is een feest voor autoliefhebbers

De Forza serie staat al jaren bekend om zijn realisme en is de ongekroonde koning van de racegames op de Xbox360. Met de komst van Forza Horizons willen de makers een breder publiek aanspreken door het realisme van Forza te combineren met een open wereld en het communitygevoel van festivals. Daarom draait in Forza Horizons alles om het Horizons Festival, een groot evenement waarin muziek en snelle auto’s samen komen.

In de single player modus doe je als rookie mee aan festival races en klim je door de races te winnen in aanzien en komen er meer races beschikbaar, gekoppeld aan polsbandjes die je kunt winnen. Per polsband werk je een aantal races af om punten te verzamelen, en aan het einde van de serie kan je ook nog een 1 op 1 race rijden tegen een karakter uit de game. Centraal punt is het festival terrein, waar je je vrijgespeelde polsbandjes kunt ophalen, maar ook nieuwe auto’s kunt kopen, auto’s kunt upgraden, spuiten en voorzien van stickers. Je kunt ook lid worden van een autoclub met je vrienden, zodat je makkelijker tegen elkaar kunt racen of auto’s kunt delen.

Buiten het festivalterrein vind je de verschillende races waar je aan kunt meedoen, maar je vind er ook speciale sponsor uitdagingen, flitspaal uitdagingen (rij zo snel mogelijk langs een flitspaal of door een trajectcontrole) of illegale straatraces. In de vrije wereld rijden ook een hoop karakters rond in snelle auto’s die je kunt uitdagen voor een 1 op 1 tje. En in de uitgebreide omgeving vind je ook nog een aantal ‘schuurvondsten’, oude auto’s die in een schuurtje staan te verpieteren. Als je er een vindt, wordt die voor je gerestaureerd en kan je hem toevoegen aan je eigen garage.

Forza_Horizon_US_Press_2

Zoals je eigenlijk al kunt lezen is Forza Horizons zeer uitgebreid. Naast de gigantische hoeveelheid races die je kunt rijden (en kunt herhalen), zowel binnen de carrieremodus als daarbuiten, is de wereld waarin je raced ook nog eens heel uitgebreid. De makers hebben een vrije interpretatie van de staat Colorado uitgewerkt als omgeving voor de game, en dat staat garant voor prachtige vergezichten en een grote diversiteit aan omgeving en wegen. Het ene moment rij je op een grote snelweg, en als je er van af draait bevindt je je op een bochtige bergweg. De diversiteit aan races (gecombineerd met de verscheidenheid aan wegen) zorgt er in ieder geval voor dat je uren zoet bent met de singleplayer.

De kracht van Forza Horizons zit hem echt in de combinatie van het realisme van Forza en de sfeer van Horizons Festival. De handling van de auto’s is subliem zoals we dat gewend zijn van Forza, en ook de graphics en sound zijn van uitzonderlijk hoge standaard. Een Ferrari F40 klinkt ook echt heel anders dan een Aston Martin…logisch natuurlijk, maar in veel andere racegames laat het geluid nog wel eens te wensen over. De prachtige omgevingen, het mooi vormgegeven festivalterrein, de speciale festival radiozenders, het dag/nachtritme, het draagt allemaal bij aan een sfeervolle game, anders dat de killere circuitomgevingen uit Forza 4.

Horizons is ook nog eens vergevingsgezind, dus ben je afgeleid door de omgeving en maak je daardoor een stuurfout, dan kan je eenvoudig terugspoelen en je fout corrigeren. En dat is soms best prettig, omdat je toch veel op nieuwe wegen rijdt en lang niet alle bochten even goed kunt inschatten. In de ‘gewone’ Forza series kon dit ook al, alleen kreeg je dan wel een uitroepteken bij je (ronde)tijd waardoor je tijd lager in de rakings kwam….clean racen wordt daar dus beloond.

Forza Finley Dam

Clean racing wordt in Forza Horizons dus niet beloond, waardoor rivals modus iets minder leuk wordt, vooral door het straffeloos kunnen terugspoelen. In rivals modus neem je het namelijk op tegen de (ronde)tijden van je vrienden of anderen in de leaderboards, en terugspoelen omdat je een fout hebt gemaakt voelt wat mij betreft gewoon als valsspelen. Daarnaast is het jammer dat er in de rankings geen rekening wordt gehouden met de verschillende autoklassen die het spel rijk is. Natuurlijk zet je in een Bugatti Veyron een veel hogere topsnelheid neer bij de flitspalen dan in je oude mini. Het is zonde dat er voor deze Forza niet is gekeken naar de structuur van Forza 4. Dat zorgde voor net wat meer diepgang.

Wat is persoonlijk heel jammer vind in deze Forza is dat je geen keuze in taal kunt maken. Je krijgt automatisch het hele spel in het Nederlands, inclusief alle teksten van de commentatoren, de karakters in de game en de radiozenders. Ik vind het heel vreemd om ineens Twan van Peperstraten ineens heel hip te horen praten alsof hij een autofreak is en al jaren in de tuningscene zit. Dit komt de geloofwaardigheid van het spel niet ten goede en dat is zonde. Waarom kan ik nou niet gewoon Engels kiezen? [je kunt dit wel oplossen met de instellingen van je Xbox, idem als bij Viva Pinata en andere MS games – Pat]

Een ander minpunt in de game is dat je geen getunede auto’s kunt kopen in de in-game marketplace. Daar kan je alleen maar leuke stickersets & kleurstellingen kopen van anderen. En over kopen gesproken: misschien was het niet nodig geweest om ons als speler bij elke mogelijkheid te herinneren aan het feit dat je ook tokens (echt geld) kunt uitgeven om de auto’s, schatkaarten en populariteitsboosters te kopen, waarbij de laatste twee zelfs alleen maar met echt geld te krijgen zijn. Dat is op zijn minst een beetje schimmig als je al de volle mep hebt moeten betalen voor je game. Microtransactions en eindeloze DLC is prima, maar dan moet de game wel ook een bijbehorend prijskaartje hebben…

Forza

Waar ik zeer enthousiast ben over de single player modus, ben ik een stuk minder blij met de multiplayer mode. De kracht van Forza zat hem in het realisme, maar vooral ook in de online mogelijkheden. Een jaar na het verschijnen van Forza 4 is een grote schare fans nog dagelijk online te vinden voor een flink potje racen, maar wel clean. En dat is het probleem bij Forza Horizons, het racen is niet clean. Ze hadden het ook Forza Bumpercars kunnen noemen, want er wordt meer op elkaar gebotst dan geraced. Bij de start zit je met samengeknepen billen te hopen dat je zonder kleerscheuren door de eerste bocht heen komt. Misschien is het ook de nieuwigheid en blijven na verloop van tijd alleen nog echte raceliefhebbers over, maar vooralsnog is het een zooitje. En racetypes als kat&muis en infected horen in mijn ogen niet thuis in een Forza titel…ja, als leuk extraatje, maar ik had graag gezien dat je makkelijker kon kiezen tussen verschillende raceklasses en races tussen het gewone straatverkeer. Gelukkig kan je zelf een club vormen en zo tegen elkaar racen, dan weet je tenminste zeker dat je met de juiste mensen speelt.

Forza Horizons is in vele opzichten super geslaagd. De briljante handling van de auto’s waar de Forza series zo bekend van is komt helemaal terug in de game. De circuits zijn verruild voor een open wereld, en dat zorgt voor een mooie diepgang en een grote diversiteit aan races. De verhaallijn waarin je je opwerkt binnen het festival om de grote favoriet te verslaan is totaal niet boeiend, maar stoort ook niet, behalve dan de Nederlandse interpretaties van de karakters die je in de verhaallijn tegenkomt…dat is echt tenenkrommend…De online modus is enigszins teleurstellend, maar de carclubs vormen gelukkig een uitkomst. Kortom, Forza Horizons is erin geslaagd om een hele mooie cocktail te worden tussen realisme en sfeer.

Forza Horizon, ontwikkeld door Playground Games en Turn 10 voor de Xbox 360 en uitgegeven door Microsoft Studios op 26 oktober 2012

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.