Mobile05.01.2017

3 AdWords campagnetypes voor meer app downloads


Hoe zorg je ervoor dat jouw app opvalt tussen de miljoenen apps die tegenwoordig worden aangeboden? Juist, je gaat je app promoten! Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, echter is er vaak maar één de snelste. Zorg ervoor dat je app zichtbaar is op het moment dat het er echt toe doet, namelijk wanneer de doelgroep op zoek is naar een app waarvoor jij de oplossing hebt. In dit artikel wordt dieper ingegaan op 3 AdWords campagnetypes die jou kunnen helpen bij het realiseren van nieuwe app downloads; de Universele App Campagne, de Mobiele-App-Installatie Campagne en de TrueView-campagne voor app installatie.

1. Universele App Campagne

Dit is waarschijnlijk de makkelijkste campagne die je ooit zult beheren. Bij dit campagnetype geef je een aantal regels tekst op (4 x max. 25 karakters), een dagbudget, taal, locatie, doel-CPA en eventueel advertentiemateriaal zoals video en afbeeldingen (tip: stel een dagbudget is dat 50x groter is dan je doel-CPA, op deze manier krijgt Google de ruimte om te testen). Het toevoegen van een video en afbeeldingen is optioneel en vergroot het bereik van de campagne. Google doet de rest en zorgt voor promotie in de populairste Google-netwerken zoals Search, Play, YouTube en het Display netwerk. Google optimaliseert vervolgens de campagne zodat de advertenties en bereikte mensen steeds relevanter worden. De systemen van Google testen verschillende combinaties en geven advertenties die goed presteren automatisch vaker weer. Je hoeft hier verder niets aan te doen.

Dat Google alles zelf optimaliseert heeft helaas ook een keerzijde, namelijk dat je totaal geen inzichten hebt in de resultaten per netwerk. Je weet dus niet of de conversies vanuit Search of YouTube komen, maar ook niet welke afbeeldingen of regels tekst wel of niet presteren.

Sinds kort is het ook mogelijk om dit campagnetype in te zetten voor iOS apps. Houd er rekening mee dat je bereik (Google Search App, YouTube App en AdMob) minder groot is dan bij Android apps en dat je conversiemeting niet automatisch is ingesteld. Om conversies voor iOS door te meten dien je gebruik te maken van een analysetool van derden of door code toe te voegen aan je app (SDK).

universele-app-campagne
universele-app-campagne

2. Mobiele-App-Installatie campagne

Dit campagnetype toont aangepaste advertenties in het zoek- en Display Netwerk. Je kunt deze aangepaste advertenties door Google laten maken op basis van het pictogram en de reviews van je app. De instellingen en targeting van dit campagnetype gaan zoals je gewend bent in AdWords, echter zullen deze varianten alleen vertoond worden op mobiele apparaten en sturen deze niet door naar een landingspagina, maar direct naar de Play- of App Store om de app te kunnen downloaden. Het verschil tussen dit campagnetype en de Universele App Campagne is dat je zelf de controle houdt over je campagne. Je beslist zelf op welke zoektermen je gevonden wilt worden en welke plaatsingen je inkoopt (tip: gebruik de zoektermen uit je normale zoekcampagnes en combineer deze met ‘app’). Splits je campagnes op om budget beter te alloceren. Maak een Mobiele-App-Installatie zoekcampagne aan met zoekwoorden rondom ‘merknaam’ + ‘app’ voor de laagste kosten per download.

Houd er bij dit campagnetype rekening mee dat je iOS downloads niet op alle kanalen door te meten zijn. Zo kun je bij Search-campagnes alleen iOS downloads meten via de Google Search App en bij Display-campagnes alleen via de YouTube App en via AdMob.

mobiele-app-installatie
mobiele-app-installatie

3. TrueView-campagne voor app-installatie

Niet iedereen is op zoek naar jouw app, een groot deel van jouw potentiële gebruikers weet waarschijnlijk niet eens af van het bestaan van je app. Deze doelgroep kun je bereiken door gebruik te maken van het campagnetype TrueView-campagne voor app-installatie. Met dit campagnetype kun je op YouTube videoadvertenties weergeven om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in content gerelateerd aan jouw app.

Vind de juiste doelgroep door apparaat instellingen, specifieke plaatsingen of andere targeting instellingen op te geven. Gebruikers kunnen de app vervolgens rechtstreeks vanuit de advertentie downloaden. De gebruiker verlaat de YouTube omgeving niet. Met dit campagnetype behaal je waarschijnlijk niet dezelfde aantallen van de Universele App Campagne of dezelfde lage kosten per download als de Mobiele-App-Installatie campagne, maar bereik je wel een grote groep met potentiële nieuwe gebruikers.

Houd rekening met het feit dat advertenties van dit campagnetype alleen worden weergegeven in de YouTube App, en dus niet op de mobiele website of videosites van partners in het Display Netwerk. Ook hier gaat het doormeten van iOS apps niet automatisch. Dit zul je zelf moeten instellen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een SDK.

Wanneer gebruik je welk campagnetype?

Zoals altijd hangt de keuze af van meerdere factoren, zoals doelstellingen, budget en tijd. Wanneer we de campagnes en hun resultaten plat slaan kunnen we deze als volgt onderverdelen, hierbij heb ik een extra onderscheid gemaakt tussen een Mobiele-App-Installatie zoek – en display campagne:

overview-campagnetypes
overview-campagnetypes

Waar je ook rekening mee dient te houden, is voor welk besturingssysteem jouw app geschikt is en waarop jij wilt adverteren. Adverteren is op beide systemen geen probleem, echter is het bereik voor iOS iets minder groot. Daarnaast werkt de conversiemeting voor beide systemen anders, zo zul je voor iOS gebruik moeten maken van een analysetool van derden of code moeten toevoegen aan je app (SDK).

Waar het op neer komt is dat er voor elke situatie een geschikt campagnetype is. Met deze campagnetypes kun jij ervoor zorgen dat je app bij de juiste doelgroep terecht komt en de downloads binnen stromen!

Deze blogpost is geschreven door Steven Bal, online marketing consultant bij Expand Online (part of Dept).

Verder lezen over Adwords

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Het jaar 2023 zit er bijna op. Wat een jaar is het geweest voor SEA! AI is here to stay. Zowel Google Ads als Microsoft Ads kwamen met nieuwe mogelijkheden, Demand Gen ging van start en het bleek dat ons zoekgedrag langz...

Search20.12.2023

​Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van SEA voor 2024

Een afscheidsbrief aan Exact Match

Lieve Exact Match, Ik wil je graag bedanken voor de tijd die we samen hebben doorgebracht. Je was fantastisch, deed goed je werk, je was de perfecte fit. Echt waar. De controle die je mij gaf om advertenties precies te...

Search24.03.2017

Een afscheidsbrief aan Exact Match

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

Leads, leads en nog eens leads. De heilige graal van een B2B marketeer. Toch? Er zijn B2B marketeers die hier volmondig ‘ja’ op antwoorden. Inzicht in het leadgeneratieproces verschaft een hoop waardevolle informati...

Marketing24.01.2017

​3 waardevolle inzichten voor een optimale ROI

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

Het optimaliseren van Google AdWords is vaak een belangrijke bezigheid in het leven van de Online Marketeer. Enige tijd geleden heb ik een artikel geschreven over analyses die je kunt gebruiken bij het optimaliseren van...

Marketing27.09.2016

​Google AdWords optimaliseren: 9 analyses en optimalisatieslagen

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Data zoals aantal conversies, kosten per conversie en conversiepercentages behoren voor bedrijven vaak tot de belangrijkste KPI’s bij het optimaliseren van hun online campagnes. Deze data laat je zien welke advertentie...

Marketing22.06.2016

​Data die je altijd moet gebruiken bij het optimaliseren van online campagnes: Assisted conversions!

Google AdWords test nu met “click to SMS”

Google AdWords is aan het testen met een nieuwe advertentie mogelijkheid. Deze is ongeveer gelijk aan de call button ad. Die is er nu dus ook voor het versturen van een SMS of tekstbericht naar de betreffende adverteerde...

Advertising20.06.2016

Google AdWords test nu met “click to SMS”

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

Ja, je leest het goed. Google heeft een wereldwijde bèta gelanceerd waarbij tekstadvertenties op de resultatenpagina van de zoekmachine bijna 50% groter worden. Dit is de eerste aanpassing aan de standaard tekstadverten...

Advertising24.05.2016

​AdWords tekstadvertenties worden 50% groter

​Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht

Google AdWords kan een uitermate goed kanaal zijn om de doelgroep te bereiken. Hierbij is vaak een doelstelling omtrent omzet van toepassing. Dan kan het wellicht voorkomen dat AdWords op dit moment helemaal niet zo rend...

Advertising14.04.2016

​Google AdWords niet rendabel? 6 analyses voor meer inzicht

Verder lezen over App

Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten

Dyson komt met een app om je te wijzen op de plekjes waar je hebt vergeten te stofzuigen. Heel confronterend, maar er zijn nog vragen.

Technology12.04.2024

Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten

Uber nu ook beschikbaar in Zwolle

Taxichauffeurs uit Zwolle kunnen sinds een week de Uber app gebruiken om passagiers te vinden die op zoek zijn naar een rit.

Online10.04.2024

Uber nu ook beschikbaar in Zwolle

​Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen

Sommige spelletjes of apps begin je mee, maar laat je na een paar dagen al links liggen. Anderen doe je elke dag, alsof het een religie is. Helemaal als de klok bijna 12 uur slaat ‘s nachts, dan breekt het zweet je uit...

Mobile18.03.2024

​Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed
​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

WhatsApp heeft het sinds kort mogelijk gemaakt om een kanaal te volgen. En je kunt nu ook zelf een kanaal starten. Op die manier kun je als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, of een fanclub runt, je klanten of medefans op...

Social Media26.01.2024

​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

Door het scannen van een speciale bewegende digitale code op de CES in Las Vegas kon Constantijn van Oranje als eerste een bestand volledig offline ontvangen op zijn telefoon. De technologie voor deze offline manier van...

Startups11.01.2024

CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app

Uit onderzoek in 2022 kwam naar buiten dat de Nederlandse politie jaarlijks te maken krijgt met zo'n 375 spookrij-incidenten. Nieuws en updates over eventuele spookrijders hoor je vaak via de radio. Maar met apps als Spo...

Automotive13.12.2023

Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app

Vlaanderen pioniert!

Verder lezen over Downloaden

Tijdmachine: LimeWire had niks met citrusvruchten te maken

Vroeger downloadden heel veel mensen illegaal hun muziek. We hadden het laatst al over Winamp dat je gebruikte om geripte of gedownloade muziek te beluisteren of te branden op je pc, maar hoe kwam je aan die muziek? Lime...

Online12.02.2024

Tijdmachine: LimeWire had niks met citrusvruchten te maken

​Tijdmachine: Popcorn Time was bijna Netflix geweest

Netflix schijnt er bang voor te zijn geweest: de app Popcorn Time. Deze illegale streamingdienst heeft het helaas niet gered. We stappen in de tijdmachine en kijken wat er is gebeurd met deze app met zijn zeer toepasseli...

Entertainment01.01.2024

​Tijdmachine: Popcorn Time was bijna Netflix geweest

Torrent-site RARBG stopt ermee: einde van een tijdperk

Iedereen kent Pirate Bay nog wel, maar er zijn ook miljoenen mensen die een andere Torrent-site gebruiken voor hun films en series: RARBG. Echter gaat dat binnenkort veranderen, want RARBG stopt ermee. RARBG, dat een vre...

Online01.06.2023

Torrent-site RARBG stopt ermee: einde van een tijdperk

​Stichting BREIN meldt 21 miljoen illegale zoekresultaten

Auteursrechtenorganisatie Stichting BREIN ken je waarschijnlijk vooral van de waarschuwingen die vaak op een dvd of Blu-ray staan. Het doet echter veel meer dan waarschuwen alleen. Zo meldde het al meer dan 21 miljoen il...

Online09.08.2022

​Stichting BREIN meldt 21 miljoen illegale zoekresultaten

Google verwijderde er 650.000
Illegale downloader? Ziggo gaat je er niet op aanspreken

Stichting Brein verliest het wederom van Ziggo. De rechter heeft bepaald dat Ziggo zijn klanten die aan illegale downloads doen hier niet op hoeft te aan te spreken. Brein wilde graag dat Ziggo een waarschuwing zou sture...

Online09.06.2022

Illegale downloader? Ziggo gaat je er niet op aanspreken

​Popcorn Time gaat offline: geen illegale films en series meer

Eén van de meest gebruikte apps om illegaal verkregen films en series te kijken is Popcorn Time. Piraterij is verboden, maar toch heeft de app lang kunnen bestaan. Inmiddels is die tijd voorbij: Popcorn Time gaat offlin...

Online06.01.2022

​Popcorn Time gaat offline: geen illegale films en series meer

Downloaders vrijuit: Ziggo geeft geen gegevens weg

Ziggo en Dutch FilmWorks liggen al heel lang met elkaar overhoop, want Dutch FilmWorks wil de klantgegevens hebben van mensen die illegaal de film The Hitman’s Bodyguard hebben gedownload via hun Ziggo-verbinding. Terw...

Online02.07.2021

Downloaders vrijuit: Ziggo geeft geen gegevens weg

BREIN gaat mensen waarschuwen die illegaal films en series uploaden

Deze maand start Stichting BREIN een voorlichtingsproject gericht op mensen die frequent of langdurig illegaal films en series uploaden. Met speciaal ontwikkelde software worden de Nederlandse IP-adressen opgespoord. Het...

Cybercrime03.12.2020

BREIN gaat mensen waarschuwen die illegaal films en series uploaden