Gaming28.04.2015

Mortal Kombat X: heel fout, maar wel goed


Nog steeds zwaar gewelddadig, maar steeds beter onderbouwd

Mortal Kombat wil graag fout zijn. Sinds het eerste deel je de ruggengraat uit een tegenstander liet rukken was duidelijk dat dit iets heel anders was dan het in vergelijking makke Street Fighter. Dat ging even heel goed, maar de populariteit van Mortal Kombat kwam na een aantal tegenvallende delen in de serie pas weer bovendrijven met het vorige, negende, deel.

Nu verschijnt er dan een versie, voor de nieuwe generatie consoles, die voortborduurt op de weg die MK9 in is geslagen en daarnaast nog leentjebuur speelt bij neefje Injustice: Gods Among Us. En met succes: Mortal Kombat X is simpelweg een goed vechtspel, met – voor zover we dat nu kunnen overzien – genoeg diepte om competitief mee te kunnen doen, maar met voldoende mogelijkheden voor spelers die gewoon eens af en toe een nekje willen breken of er een hart uit willen knijpen. Misschien wel iets té veel mogelijkheden.

De omgevingen waarin de gevechten plaatsvinden zitten vol met detail. En slachtoffers.
De omgevingen waarin de gevechten plaatsvinden zitten vol met detail. En slachtoffers.

Het ontbreekt in elk geval niet aan opties: net zoals het vorige deel is er ook weer een uitzonderlijk uitgebreide verhaalmodus die je zo’n beetje met alle karakters kennis laat maken en probeert brood te bakken van het inmiddels ondoorgrondelijke plot. Het duurt wat lang en voelt soms als een soort waanzinnige interdimensionale WWF Royal Rumble, maar je raakt zo wel bekend met de karakters. Het vechtsysteem bouwt lichtjes verder op het vorige deel, dus je zult wel je Fatalities, Brutalities, X-ray attacks en breakers en bijbehorende meters uit elkaar moeten houden om te kunnen winnen, terwijl je ook nog de omgevingen waarin je vecht moet gebruiken om extra klappen te kunnen uitdelen.

Opvallend is wel dat de bewegingen toch – ten opzichte van andere vechtspellen – een beetje houterig blijven en er maar een paar karakters zijn (voornamelijk snelle karakters als Kung Jin) die in de buurt komen van het gracieuze ballet waar andere vechtspellen soms op lijken. Dat gezegd hebbende volgt Mortal Kombat X wel de stijgende lijn van het vorige deel en is de kans groter dan ooit dat het competitief ook een rondje kan gaan meespelen. Wildcard daarin zijn de drie verschillende versies van de personages, want daar zit een fors verschil qua vechtstijl en combo-mogelijkheden verborgen, als je zo diep wilt gaan. Soms wil je ook gewoon met een raketwerper of ijszwaarden spelen omdat het kan.

Om een vechtspel levend te houden moet er veel gebeuren, en in dat opzicht doet ontwikkelaar NetherRealm Studios erg haar best: naast de verhaalmodus zijn er ook weer de Kombat Towers, die deze keer ook wekelijks en zelfs dagelijks gewisseld worden, zodat je altijd iets nieuws te spelen hebt. Online play werkt inmiddels beter dan in het begin (de game gaat niet heel denderend om met een mindere verbinding), waarbij de factie die je aan het begin van de game kiest ook geholpen wordt door je succes online (en offline). Naast de ranked match kun je ook met (random) speciale regels spelen in de “test your luck”-matches. Offline kun je heel specifiek zelf de modifiers aanpassen, zodat je jouw ideale versie van Mortal Kombat kunt maken. Leuk voor feestjes!

Ook leuke conservaties: discussiëren over microtransacties, en wat voor rol die spelen in een product waar je de volle mep voor hebt betaald. Zonder de discussie helemaal te voeren: wat mij betreft gaat Mortal Kombat X te ver met de “koop nu!”-meldingen en mogelijkheden. Dat je er voor kunt kiezen om de gehele inhoud van de “Krypt” (een eerstepersoons menu waarin je met verdiende muntjes dingen kunt vrijspelen zoals Brutalities en skins voor je karakter, art, etc.) ook kunt aanschaffen met echt geld (€20 voor de hele zooi) is nog tot daar aan toe, maar ik vind het iets te ver gaan om makkelijk uit te voeren Fatalities (die een ander soort geld kosten) te verkopen per tig muntjes. Dat zijn dingen die je opmaakt, en dan mag je weer dokken. Met Goro spelen? Als je hem selecteert (want hij staat midden in het karakter-selectiescherm) mag je ook meteen de creditcard trekken, om nog maar te zwijgen over de DLC reclame. Lang verhaal kort: niet netjes.

\

Ander lang verhaal kort: als je niet van plan bent om meer te doen met Mortal Kombat dan wat lol hebben met vrienden, ga gerust je gang: het is fout op de goede manier, zwaar over de top, hypergewelddadig en er zijn genoeg verschillende karakters en activiteiten om je avonden bezig te houden. Als je de diepgang zoekt wordt het wat moeilijker, MKX kan mee, maar als ergens de concurrentie moordend is, dan wel in deze tak van sport. Maar ja, wat zeg ik eigenlijk? Dit blijft Mortal Kombat. Dat speel je om bloed en ingewanden te zien, in een zo hoog mogelijke resolutie. En in dat opzicht stelt deze laatste bij lange na niet teleur.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.