Events20.08.2008

SES San Jose – What’s new in Google Analytics


ses-san-jose-what-s-new-in-google-analyt.jpg
ses-san-jose-what-s-new-in-google-analyt.jpg

Uit het aanbod van gesponsorde sessies van vandaag kies ik de sessie “What’s new with Google Analytics and Website Optimizer”. Het wordt gepresenteerd door Avinash Kaushik (analytics evangelist bij Google) en Tom Leyung (Product Manager van Google Website Optimizer).

Avinash begint meteen enthousiast te vertellen over bounces. Hij gebruikt kleurig taalgebruik (“I came, I barfed, I left”) en leidt ons direct naar een relevante rapport in Google Analytics: het traffic report voor je affiliate sites. Door dit te vergelijken met de traffic op je eigen site vindt je de bounces. Dit is meteen nuttige informatie – hoe goed zijn de leads van je affiliates gekwalificeerd? Avinash laat ook het Top landing page rapport zien en zet vervolgens het relatieve aantal bounces per pagina in beeld, vergeleken met het site gemiddelde. De landingspagina’s in je site met een relatief hoge bounce rate komen meteen rood in beeld.

-466.jpg
-466.jpg

Het volgende onderwerp is de keyword long tail. Avinash toont ons een keyword rapport waarbij de complete long tail van 9500 keywords in beeld komen. Hij noemt het “data puking”: zoveel informatie weergeven dat je er eigenlijk niets meer mee kunt. Daarom heeft Google een aantal snelle tests ontwikkeld waarmee je je keywords op kwaliteit kunt testen zonder dat je ze allemaal een voor een hoeft te doorlopen.

-467.jpg
-467.jpg

We beginnen met de piek van hoogst scorende keywords. Avinash zegt dat al je brand-keywords in deze piek moeten zitten, “.. or you’re screwing up”. Alle “impression virgins” zitten daarentegen in de staart. Dit zijn high potential leads: “if you treat them nicely, they will go home with you”. Je moet dus voor de kop en de staart van het keyword rappor verschillende strategieën ontwikkelen. Google heeft voor beide delen een goed rapport in Analytics.

Voor de kop van best scorende keywords kun je het beste het Keyword position rapport gebruiken. Je ziet meteen per keyword het aantal visits, en Avinash hamert erop dat je je niet blind moet staren op visits: goal conversions of time spent on site is wellicht relevanter voor je site.

Voor de staart pakt hij het rapport “Keywords that sent you 20% more / less traffic in the last 7 days”, dit zijn de big movers in je long tail. Je kunt het getal 20 overigens aanpassen. Volgens Avinash is de top-10 in dit rapport erg interessant, de overige posities zullen vaak hetzelfde zijn en hier hoef je dus minder aandacht aan te besteden.

Met deze strategie kun je uit 9500 keywords heel snel bepalen of je goed scoort. Voor de piek van de keyword grafiek kijk je met name naar je brand keywords en of je daar nog steeds voldoende verkeer uit haalt, voor de staart ga je kijken naar veranderingen: wie is er in de laatste 7 dagen bijgekomen of weggevallen. Lijkt me een prima aanpak.

We gaan verder over conversies. Avinash blijft erop hameren dat we ons niet moeten blind staren op macro conversies. De micro conversies zijn ook heel belangrijk. Hij pakt zjin eigen blog erbij als voorbeeld en toont ons een aantal micro conversies: minimaal 2 blog posts gelezen, de “about” pagina gelezen, en de “speaking engagements” pagina gelezen. Hij stelt dat micro conversies significant bijdragen aan het succes van je bedrijf, en dat het soms makkelijker is om wijzigingen aan een site te pitchen aan het management als je er een micro conversie van maakt en er een virtueel geldbedrag aan hangt.

Als laatste toont Avinash ons het plug-in systeem. Je kunt nu met kleine modules extra functionaliteit toevoegen aan Analytics. Het was in het verleden al mogelijk om analytics data te exporteren naar je eigen rapportage systeem, maar je zou dus nu kunnen overwegen om het andersom te doen: de ontbrekende rapporten toe te voegen aan analytics. De vraag is natuurlijk hoe uitgebreid die plugins kunnen zijn, we krijgen er maar twee te zien.

De volgende spreker is Tom Leyung, hij laat ons zien wat er vernieuwd is aan de Google Web Optimizer. Na een vrij lange inleiding over het toegenomen belang van testen in de online wereld komen we dan eindelijk toe aan de product updates. Het blijken er maar een paar te zijn:

  • Je kunt nu bij multivariate testing tijdens de analyse de slecht scorende combinaties meteen uit je test set halen. Dit is handig, want bezoekers zien vervolgens minder combinaties (er gaat meer traffic naar je overige combinaties) waardoor de test sneller klaar is.

  • Google toont de beste twee combinaties in een “winner box”

  • De “confidence interval” (geeft aan hoe goed een multivariate combinatie scoort ten opzichte van het origineel) was vroeger groen of rood, maar tegenwoordig maken ze hem geel als het nog niet helemaal duidelijk is of de combinatie echt beter of slechter scoort.

Vervolgens toont hij ons wat voorbeelden van slecht scorende landingspagina’s. Leuk, maar dat kwam bij Tim Ash al uitgebreid aan de orde.

Al met al was dit een goeie sessie. Avinash Kaushik ging helemaal los en liet ons in een razend tempo nuttige analytics rapporten zien. Zijn aanpak van de keyword long tail vindt ik erg origineel en zeker nuttig als je duizenden keywords moet valideren. Het gedeelte over de Web Optimizer was een beetje een anticlimax, alhoewel het kunnen verwijderen van combinaties tijdens je test absoluut handig is.