Online03.01.2015

Postcrossing


Mooie paradox: dankzij internet worden er bijna geen ansichtkaarten meer verstuurd, dankzij internet is er een revival van postcards.

Opgeslagen heb ik het helaas niet, maar in 1987 verstuurde ik mijn eerste e-mailtje.

Het vertrok vanaf een
DOS terminal via het Amsterdamse NEABBS en het Fidonet naar een een apenstaart in de Verenigde Staten.

De woorden verlieten letter voor letter via een krijsend akoestisch modem het gifgroene scherm.

Ze vormden een vraag over iets met computers aan een Amerikaanse hoogleraar. Wonder, oh wonder, pure extase, toen er de volgende dag een antwoord arriveerde.

Internet werkte! De hele wereld werd er mee aan elkaar geknoopt, en we weten allemaal wat er van geworden is, bijna 30 jaar later.

Postcrossing - 2
Postcrossing - 2

Met alle zegeningen die het ons gebracht heeft, is er onvermijdelijk een aantal dingen verdwenen.

Kerst- en Nieuwsjaarkaarten bijvoorbeeld versturen we steeds minder, want u en ik doen dat steeds meer via sociale media, of e-mail.

Ansichtkaarten, idem dito. Weet u nog wanneer u de laatste ansichtkaart verstuurd of ontvangen heeft?

Ik wel, gisteren, een stuk of vier. Ze arriveren tegenwoordig weer iedere dag, van wildvreemden uit alle hoeken en gaten van de hele wereld.

Met exotische postzegels en prachtige stempels, en allerlei handschriften.

Dankzij een mooie paradox, want de wedergeboorte van dat kaartenverkeer – we versturen er net zo veel als dat we er ontvangen – hebben we te danken aan internet.

Het heet ‘
postcrossing‘ en postcrossing.com is het zenuwcentrum van dat leuke initiatief.

Je haalt er een ID en een adres op, en je kan aan de slag.

Voor je het weet ben je bezig met kaarten te versturen naar nieuwe vrienden in alle windstreken, en er komen er net zo veel terug.

Wees gewaarschuwd: het is verslavend.

Binnen een mum van tijd is het prikbord in de keuken vol en kun je er een muur mee gaan behangen.

Maar leuk!

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes