Online13.04.2013

De creatieve economie, de volgende stap? [Deel 2]


de-creatieve-economie-de-volgende-stap-d.jpg
de-creatieve-economie-de-volgende-stap-d.jpg

Afvalverwerker van Gansewinkel heeft de geweldige, creatieve, slogan áfvalbestaat niet, en bouwt daar een nieuwe business mee. Zo zijn er meer voorbeelden van bestaande ondernemingen die nieuwe, creatieve, combinaties toepassen in hun business en een win-win organiseren voor alle stakeholders.

H&M en KPN

Een voorbeeld van creative business via nieuwe combinaties is H&M. Vanaf februari 2013 kunnen klanten van H&M hun gebruikte kleding inleveren bij H&M winkels in 48 landen.

Ieder jaar eindigen tonnen gebruikte kleding op de vuilnisbelt. Zonde, vindt H&M, want 95% van deze kleding kan weer worden hergebruikt, gerecycled of opnieuw worden gedragen. Alle kleding is welkom.

Om de milieu-impact van de levensduur van een kledingstuk te verminderen organiseert H&M  daarom als eerste fashion retailer een inzamelingsactie. Alle soorten kleding, in welke staat dan ook, zijn welkom. In ruil voor een tas met gebruikte kleding ontvangt de klant een tegoedbon. Deze bon geeft de klant recht op 15 procent korting op een artikel naar keuze bij een volgende aankoop.

De ingezamelde kleding komt terecht bij H&M’s partner I:Collect, een bedrijf gespecialiseerd in herdistributie en recycling van kleding. Een mooie, onverwachte samenwerking.

Een tweede voorbeeld is KPN. Zij hebben de gedachte ‘altijd dichtbij’ doorgetrokken naar het voorkomen van sociale uitsluiting. KPN zorgt er voor, als invulling van maatschappelijke verantwoordelijkheid, dat mensen die door ziekte niet ‘altijd dichtbij ‘ kunnen zijn, dat via inzet van telecommunicatie wel kunnen. Zieke klasgenoten kunnen via ververbindingen toch op school zijn. Mensen met een spierziekte die wel kunnen sporten. Mensen die weinig geld hebben die in sociale low budget restaurants uit eten kunnen en elkaar ontmoeten.

Medewerkers van KPN krijgen ook de gelegenheid een deel van hun tijd aan deze maatschappelijke activiteiten te besteden. Daardoor wint KPN aan maatschappelijke relevantie en voor het eigen personeel maakt het de baan interessanter.

Context drives meaning

Wat is de waarde van creativiteit in the business? Hoe ziet de creatieve agenda eruit? Het gaat over het niet alleen organiseren over de as van nut en productie maar ook over de as van maatschappelijke en persoonlijke betekenis. Het gaat over het verbinden van de ‘koude’ en ‘warme’ kant: gevoel zijn werk laten doen. Je ratio gebruiken om uit te voeren. Het gaat over de vaardigheid en communicatie skill om alle betrokken, zowel ‘business’ als ‘creatieve’ mensen, te briefen over wat je wilt bereiken: hoe verbind je mensen operationeel op een gevoel? Het gaat over de moed nieuwe gezichtspunten te willen zien en implementeren.

Wat betekent creativiteit voor jou en mij? Wij moeten leren zowel de creatieve kunstenaar als de ondernemer als de bankier te snappen, en zij jou. Dat maakt onze ondernemingen en banen nog leuker. Via nieuwe verdienmogelijkheden creëert het ook continuïteit. In onze onderwijs instellingen is dit leerproces richting creativiteit essentieel om waarde te blijven houden in een veranderende wereld. Als we de huidige en toekomstige problemen het hoofd willen bieden, zullen we anders naar nieuwe business, naar onderwijs en naar de rol van creativiteit daarbinnen moeten kijken binnen een tolerante context die diversiteit aanmoedigt. Creativiteit hoort echt bij de assets van de toekomst.

Deel 1: De creatieve economie, de volgende stap?

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).