Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).
De ontstellende hoeveelheid informatie en contactmogelijkheden op internet stelt ons voor de keuze wie we willen zijn en volgens welke waarden we willen leven. Waar Internet 1.0 nog vooral gezien kon worden als een grote database met Google als markt-hit, speelt in het semantic web sociale interactie een grote rol. In het semantic web kan alle data en dus bijvoorbeeld ook al uw berichtjes, profielgegevens, bestandjes en teksten en dat van anderen, nog gemakkelijker verspreid, gecombineerd, maar ook geanalyseerd en op maat worden gepresenteerd. Op iedere unieke vraag of zoekopdracht direct dus een uniek antwoord.
Internet heeft het daarmee in zich om ons zowel creatiever als reactiever te maken. In beide rollen heeft het web de rol van ‘organisator’ van collectieve kennis. Internet stimuleert de reactieve ‘werk- en levensbeheerder’ in ons. De werk- en levensbeheerder legt graag alle informatie vast, wil niets verliezen, niets missen en alles controleren.
Internet biedt de mogelijkheid tot reageren en dat gebeurt dan ook volop. In deze ‘reactieve gedragsmodus’ leef je van ‘buiten’ naar ‘binnen’. Voor bedrijven is dit de wereld van ‘best practices’ en mentaal ordenen, waarin je vanuit ervaringen uit het verleden met behulp van de wetenschap en ervaring en praktische wijsheid de toekomst zo optimaal mogelijk tegemoet probeert te treden.
Internet stimuleert aan de andere kant ook onze creatieve kant. U heeft vast al vele vragen en ideeën waar u nu niet een relevant antwoord of concept voor vindt. In het nieuwe web worden alle data veel intelligenter met elkaar verbonden en gepresenteerd. U bent dan niet alleen relevant als data, maar data wordt relevanter voor u, voor wat u wilt creëren. Het wordt bovendien gemakkelijker anderen te vinden om samen je droom te verwezenlijken. Dit is de wereld van van ‘binnen’ naar ‘buiten’ leven, communities bouwen en samen iets moois maken, de wereld van de ‘personal age’. Eigenlijk is in deze wereld de ketting net zo sterk geworden als de sterkste schakel: een verbinding met een nieuw netwerk en daarmee verbonden informatie opent gelijk een hele nieuwe wereld, een wijsheid overigens die de wereld van lobbyisten en intelligence ook kennen.
Deze tijd is dan ook hierin een tijd van kiezen; voor jou persoonlijk en voor jou als professional. Ga je in een situatie voor reageren of voor creëren? Wat je ook kiest, ben je bewust van de context en de opties die je hebt. Ik wens je daarin veel succes! Don’t wait for your life. Shape it!
Verder lezen over Internet
Online16.04.2024
Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online18.03.2024
Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?
Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijnOnline19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Online28.12.2023
Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies
Online25.12.2023
Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en
Online19.12.2023
Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen
Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bijOnline15.12.2023
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief
Sociale Media & Games zorgen voor veel afleidingVerder lezen over Semantic web
Search07.01.2011
Zoekmachine Jinni geeft semantische filmtips
Online17.06.2010
Korte documentaire laat voor- en tegenstanders Web3.0 aan het woord
Online11.05.2010
Waarom het Semantic web van belang is
Search02.07.2008
Microsoft gaat slimmer zoeken
Online19.02.2005