Creëren of Reageren?

Vorig artikel Volgend artikel
Creëren of Reageren?

De ontstellende hoeveelheid informatie en contactmogelijkheden op internet stelt ons voor de keuze wie we willen zijn en volgens welke waarden we willen leven. Waar Internet 1.0 nog vooral gezien kon worden als een grote database met Google als markt-hit, speelt in het semantic web sociale interactie een grote rol. In het semantic web kan alle data en dus bijvoorbeeld ook al uw berichtjes, profielgegevens, bestandjes en teksten en dat van anderen, nog gemakkelijker verspreid, gecombineerd, maar ook geanalyseerd en op maat worden gepresenteerd. Op iedere unieke vraag of zoekopdracht direct dus een uniek antwoord.

Internet heeft het daarmee in zich om ons zowel creatiever als reactiever te maken. In beide rollen heeft het web de rol van 'organisator' van collectieve kennis. Internet stimuleert de reactieve 'werk- en levensbeheerder' in ons. De werk- en levensbeheerder legt graag alle informatie vast, wil niets verliezen, niets missen en alles controleren.

Internet biedt de mogelijkheid tot reageren en dat gebeurt dan ook volop. In deze 'reactieve gedragsmodus' leef je van 'buiten' naar 'binnen'. Voor bedrijven is dit de wereld van 'best practices' en mentaal ordenen, waarin je vanuit ervaringen uit het verleden met behulp van de wetenschap en ervaring en praktische wijsheid de toekomst zo optimaal mogelijk tegemoet probeert te treden.

Internet stimuleert aan de andere kant ook onze creatieve kant. U heeft vast al vele vragen en ideeën waar u nu niet een relevant antwoord of concept voor vindt. In het nieuwe web worden alle data veel intelligenter met elkaar verbonden en gepresenteerd. U bent dan niet alleen relevant als data, maar data wordt relevanter voor u, voor wat u wilt creëren. Het wordt bovendien gemakkelijker anderen te vinden om samen je droom te verwezenlijken. Dit is de wereld van van 'binnen' naar 'buiten' leven, communities bouwen en samen iets moois maken, de wereld van de 'personal age'. Eigenlijk is in deze wereld de ketting net zo sterk geworden als de sterkste schakel: een verbinding met een nieuw netwerk en daarmee verbonden informatie opent gelijk een hele nieuwe wereld, een wijsheid overigens die de wereld van lobbyisten en intelligence ook kennen.

Deze tijd is dan ook hierin een tijd van kiezen; voor jou persoonlijk en voor jou als professional. Ga je in een situatie voor reageren of voor creëren? Wat je ook kiest, ben je bewust van de context en de opties die je hebt. Ik wens je daarin veel succes! Don't wait for your life. Shape it!

Meer content

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies