Online11.02.2012

Pak je waarde


pak-je-waarde.jpg
pak-je-waarde.jpg

Wat niets kost heeft geen waarde

Een van de heikele punten van de startende ondernemer is wanneer je geld kunt gaan vragen voor je dienstverlening. Bijvoorbeeld in de  sociale media hoek zijn er nogal wat van die starters. Daarom deze blog hierover op DC. In de maakindustrie ligt factureren wat gemakkelijker dan in de dienstverlening of consultancy hoek. In de maakindustrie is het product fysiek en de levering objectief. In de dienstverlening en zeker in de consultancy lever je geen fysieke producten en is dat in ieder geval objectief minder duidelijk meetbaar. Je hebt waarde, waardering, het meten van die waarde en het managen van waarde. Verzakelijking van je dienstverlening betekent omzetten naar euri en daarin positie durven kiezen. In de praktijk is dat vaak een hele stap, met name voor starters.

De grens waar een goede business relatie je als startend ondernemer in het zadel helpt met goede adviezen, en aan de andere kant, je geldwaarde voor die business relatie creëert, is vaak heel onhelder. En je zult niet de eerste zijn die een relatie blijft adviseren zonder factuur omdat hij of zij je in het begin zo goed geholpen heeft. Trouwens, als iemand veel voor je doet zonder betaling te vragen voelt dat vaak oncomfortabel. Het maakt de relatie ongelijkwaardig. Een te hoge rekening is niet okay. Maar een te lage ook niet.

Ik vind dat je in principe helderheid in de relatie moet hebben en in geval van een niet-vriendenrelatie altijd duidelijke afspraken moet maken en een factuur moet sturen.  Tenzij het een duidelijke vriendendienst is en dat ook zo is afgesproken. Waarom altijd een factuur? Dat heeft niet alleen te maken met een cash flow in jouw richting. Dat heeft met name te maken met de ‘psychologische kant‘ van de factuur. Wat niets kost heeft namelijk geen waarde. Het sturen van een factuur heeft daarmee ook te maken met een stukje zelfrespect en een gezond gevoel van eigenwaarde. En dingen doen met als boodschap dat je ‘geen waarde heeft‘ zou je denk ik niet moeten willen als ondernemer.

Natuurlijk kan het sturen van een factuur soms schuren. Net zoals het ‘schuurt‘ om over huwelijkse voorwaarden te praten als je verliefd bent en grote plannen hebt met iemand anders. Maar als je geen factuur stuurt vanuit de onzekerheid over de waarde die je hebt, en de vertaling in euri, dan is dat misschien iets om eens goed over na te denken.

Zorg dan ook dat je factuur er vanaf het begin waardig uitziet. Zie het ook als een marketinguiting. Het is een deel van je visitekaartje. Wees op de factuur duidelijk over de concrete afspraken met de klant, de daarop terug te voeren verrichte activiteiten en de daarvan afgeleide vordering. En maak de waarde van je levering helder bij jou als producent als ook bij de klant als ontvanger van je dienstverlening.

Ik weet het. Dat zijn basics. Maar in de banaliteit van alledag wordt het wel eens vergeten. Echt, het is belangrijk. Wat niets kost heeft geen waarde.

In sommige beroepsgroepen praat men over ‘honorarium‘. In dat woord zit nog iets van die trots van de ondernemer op de bewezen diensten aan de klant. Wellicht dat dit woord honorarium niet bij je past. Maar een factuur zou wel zo moeten voelen. Stuur die, ben integer en wees er trots op. En doe dat vooral voor je zelf! Je hebt eigen waarde! Never forget that…

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).