Events11.03.2012

Open Data: vraag versus aanbod


Steeds meer bedrijven, maar ook steden of zelfs hele gemeentes openen hun datastromen voor publiek. Om openheid van zaken te geven en onderzoeksresultaten te ondersteunen, maar ook om de buitenwereld de kans te geven om de informatie te remixen in nieuwe producten. Voor velen is Open Data de nieuwe standaard, maar waar ligt de grens tussen vraag en aanbod?

open-data-vraag-versus-aanbod.jpg
open-data-vraag-versus-aanbod.jpg

Op de tweede dag van SXSW keken Francisca Rojas (Harvard Kennedy School) en Frank Hebbert (OpenPlans) naar succesvolle en minder succesvolle cases op het gebied van Open Data. Wie al wat meer materie over Open Data heeft gelezen kent het geijkte voorbeeld van het openstellen van de data rondom het openbaar vervoer. De afgelopen twee jaar een “usual suspect” in de sessies over Open Data hier op SXSW.

Maar Rojas was geenszins van plan een halleluja verhaal af te steken aangaande de cases rondom het openbaar vervoer. Ze wilde de case echter wel afzetten tegenover een minder bekende case rondom het economisch herstel van Verenigde Staten. Volgens Rojas twee typische voorbeelden van data demand vs data supply.

Het is gezegd: de eerste succesverhalen rondom Open Data werden geboekt rondom het (Amerikaanse) openbaar vervoer. Als voorbeeld noemde Rojas het initiatief van de stad Boston, waarbij alle gegevens van de bussen in de stad werden vrijgegeven voor het publiek. Boston was overigens niet de eerste om dit initiatief te nemen.

Kort na de lancering van het Boston-initatief, lanceerde de Amerikaanse overheid “Recovery.gov”, een speciaal platform gericht op het economische herstel van het land. Op de site worden alle gegevens vrij gegeven van (overheids)uitgaven en inkomsten en moeten burgers meer inzicht geven over het economische herstel van hun land.

In Boston gingen slimme developers al snel aan de haal met de data: binnen no-time ontstonden er allerhande initiatieven op basis van de data set die het vervoersbedrijf had vrijgegeven. Een app die op de kaart liet zien waar de bus nu reed die jij zou willen halen bijvoorbeeld. Al snel kon het vervoersbedrijfs op basis van feedback loops vanuit de burgers hun service verbeteren. Intussen is er voor het openbaar vervoer in Amerika al een Open Data standaard.

Hoe anders verliep het voor Recovery.gov. Burgers lieten (en laten) het initiatief links liggen en bleken geheel niet geïnteresseerd in de data die er aangeboden werd. Tot overmaat van ramp bleken ook de trekkers van het initiatief nauwelijks in staat om met de data aan de slag te kunnen gaan. Journalisten wisten de dataset niet te ontleden en kwamen nauwelijks tot zinvolle inzichten op basis van de weinige informatie die ze wel wisten te ontleden.

Voor Rojas was het overduidelijk: het openstellen van de data rondom het openbaar vervoer had kansen geboden voor mensen om in te spelen op een individuele behoefte, die van de reizigers. Vanuit de kant van ontwikkelaars was het al tijden wachten op een open data stroom van dit formaat en dus werd er snel geschakeld. Een typisch verhaal van “data demand”, waarbij de leverende partij goed wist in te spelen op de vraag en binnen no time een standaard wist in te richten.

Recovey.gov daarentegen, speelde op geen enkele individuele behoefte in. De burgers in de VS waren op zoek naar banen, niet naar cijfers over waar het overheidsgeld blijft. De Amerikaanse overheid maakte een inschattingsfout door te denken dat burgers met deze data aan de slag zouden gaan en deden zichzelf daarbij geen plezier door de dataset onoverzichtelijk te maken.

“Even je data open stellen” is volgens Rojas en Hebbert dus niet iets wat op de donderdagmiddag tijdens het wekelijkse overleg besloten kan worden. Volgens hen zijn er vijf punten die men in het achterhoofd moet houden bij het bepalen van het Open Data Model:

1) Identificeer je publiek
2) Houdt betrokken partijen actief betrokken bij het aanwijzen van de juiste data
3) Houdt de gebruiker in het achterhoofd als het gaat over het opmaken van de content en data
4) Bepaal of je self de content leverancier bent of wordt – of dat een derde partij de communicatie verzorgt.
5) Bouw feedback loops in, zodat je de openheid van je data altijd kan aanpassen aan de wens van je gebruiker

Elk jaar komt Open Data weer een stap verder, zoveel is te halen uit de sessies die terugkeren op SXSW. Op naar 2013!

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars

Verder lezen over SXSW

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Tot voor kort was ik een zeer tevreden Uber gebruiker. Ik geloofde heilig dat Uber ‘de shit’ was. Totdat ik Lyft probeerde tijdens SXSW in Austin. Ik ‘Lyfte' gedurende zeven dagen meerdere keren per dag mee met men...

Startups23.03.2016

​#SXSW16: Uber-verliefd op Lyft

Maak van geluid een lust – geen last

Iedere studie over kantoorgeluiden zegt hetzelfde: geluid is de voornaamste boeman. Vanuit de meest onherleidbare krochten schiet hij als gewiekst sluipschutter de concentratie van menig hardwerkende collega's aan flar...

Events23.03.2015

Maak van geluid een lust – geen last

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Voor wie het nog niet wist – SXSW is in volle gang in Austin, Texas. Een jaarlijks giga event waar zowat de hele digitale industrie samen komt. Aansprekende namen als Gary Vaynerchuk of Astro Teller doen ondermeer hu...

Events19.03.2015

AI: de grens van ons inbeeldingsvermogen

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

Tijdens het SXSW-festival, waar ik afgelopen maand was, staan 5 dagen geheel in het teken van interactive nieuwe media. Ook in Nederland merken we dat traditionele nieuwsmedia steeds meer verdwijnen en vervangen worden d...

Online27.03.2014

Doorbraak verwacht met nieuwsplatform Blendle

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

Netflix heeft de rechten verkregen van de 3D printing film 'Print The Legend', die op het 2014 SXSW Film Festival de 'Special Jury Recognition Award' won voor het beste script in de categorie documentaires.Deze Netflix O...

Entertainment27.03.2014

SXSW award winnende documentaire “Print the Legend” naar Netflix

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

Al decennia lang fantaseren we over futuristische ruimtesystemen. Software die er slick en modern uitziet en smooth navigeert door middel van touch en gestures. De tools van NASA lijken echter in de verste verte niet op...

Events18.03.2014

SXSW: De Nasa is zo moeilijk nog niet

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer

Dit jaar waren er meer dan 40.000 mensen in Austin voor SXSW Interactive. Een enorm grote hoeveelheid sessies met flinke diversiteit was hierdoor het gevolg. Toch zijn er bepaalde thema's te onderscheiden in de gegeven p...

Events18.03.2014

SXSW: Een hernieuwde beleving in het Openbaar Vervoer