De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Gisteravond heb ik met een collega weblogger gesproken over enkele gebeurtenissen die binnen ons (Search Engine Marketing) marktsegment hebben plaatsgevonden. Enkele klanten van Checkit zijn op een tijdelijk strafbankje terecht gekomen. Jaren is door de SEO bedrijven (inclusief Checkit) op het scherpst van de snede gestreden voor een goede positie bij de zoekdiensten. Het achterliggende verhaal van een branche die in rustiger vaarwater terecht is gekomen:
Tot vorig jaar werd er in de markt van Search Engine Optimalisatie gewerkt met SEO technieken die tegenwoordig niet meer (oogluikend) worden toegestaan. In deze tijd maakten veel SEO bedrijven gebruik van (agressieve) vormen van cloacking gedreven door een businessmodel gestoeld op Pay per Click. Ofwel hoe meer clicks des de hoger de factuur/omzet.
We hebben met Checkit al deze tijd met door zoekmachines toegestane technieken gewerkt, maar werd door een uitloop van klanten (vanwege cloackende concurrentie), genoodzaakt meer en meer de grenzen op te zoeken van wat destijds werd toegestaan door de zoekdiensten. Checkit heeft al die jaren uitsluitend met geoptimaliseerde statische html pagina’s gewerkt, die werden geplaatst op de website van de klant. Er zijn hierbij nooit spamtechnieken gebruikt zoals cloacking of linkfarming.
Bij de optimalisatie hebben we steeds onze eigen normen met betrekking tot relevantie van de aangeboden content. Op een beperkt aantal, voor onze opdrachtgevers relevante zoektermen, werden geoptimaliseerde pagina’s gemaakt, aangeleverd en geplaatst binnen het klantdomein. Deze vorm van optimalisatie is voorgelegd en lange tijd toegestaan en gedoogd door zoekdiensten.
Tijden veranderen. Sinds de beursgang is o.a. Google actiever bezig om agressieve vormen van bijvoorbeeld cloacking de kop in te drukken. Hierdoor zijn de meeste SEO bedrijven in Nederland zich gelukkig steeds meer gaan conformeren aan de richtlijnen gesteld door zoekdiensten. Ook Checkit is dit proces ingegaan. In 2004 is er een migratieplan opgesteld voor de hierboven genoemde verouderde werkwijze en wordt er bij het huidige klantenbestand het advies Organic Search voorgelegd.
Organic Search is de methodiek om te zorgen de website van de opdrachtgever goed doorcrawlebaar is (techniek), de juiste opbouw van content en terminologie heeft (content) en vanuit relevante kwalitatieve bronnen verwijzende links heeft (linkpopulariteit).
Helaas blijkt het doorvoeren van deze aanpassingen samen met onze klanten meer tijd te kosten dan was verwacht. Dat heeft erin geresulteerd dat we bij enkele van de meer dan 200 klanten door de tand des tijds zijn ingehaald en dat deze pagina’s voor enkele klanten uit de Google index zijn verwijderd. We betreuren dit incident en hechten er waarden aan nogmaals te benadrukken dat het hier over verouderde zoekmachine pagina’s gaat.
Samen met zoekdiensten is in goed overleg gekeken naar de oplossing voor een voorspoedige opname in de index. Verder is er om tegemoet te komen aan dit tijdelijke ongemak een advertentie campagne opgezet voor de betrokken partijen.
Samen met andere leidende SEO bedrijven zijn we op dit moment aan het kijken hoe we het beste tot o.a. een code of conduct kunnen komen (via een SEMPO of andere belangengroep) om juist dit snel groeiende marktsegment van juiste werkwijze en voorlichting te kunnen bedienen. We zien de toekomst, samen met collega Search Marketing bedrijven, van dit sterk groeiende marktsegment dan ook met optimisme tegemoet!
Paul Aelen Medeoprichter Checkit BV
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over Mac
Gadgets24.01.2024
Apple Mac bestaat 40 jaar: en er is veel veranderd
Gadgets15.01.2024
Wat is een mini-PC en is het beter dan een gewone desktop?
Gadgets13.12.2023
Fix je iPhone of Mac gewoon zelf: Apple lanceert DIY in Nederland
Gadgets30.10.2023
Onze verwachtingen voor Apple’s Scary Fast-event vannacht
Gadgets06.09.2023
Chromebook-alternatief: Apple heeft goedkope MacBook in de maak
Cybercrime21.06.2023
Handig: Apple ID’s kunnen nu passkeys gebruiken
Relaxed inloggen op je iPhoneGadgets02.06.2023
Abonnement op een Macbook: of toch beter zelf kopen?
Technology02.06.2023
Dit verwachten we van Apple WWDC 2023 op 5 juni
Verder lezen over Weblog
Online19.09.2023
WordPress maakt een grote sprong: linkt nu met Mastodon
But first, fediverse.Social Media02.05.2023
WordPress-gebruiker? Je kunt je posts niet meer tweeten
Search13.03.2023
Zo maak je een succesvolle SEO-proof contentstrategie in 2023
Online01.06.2021
Wix lanceert tool om het web voor iedereen toegankelijk te maken
Search24.09.2020
Core Web Vitals update: dit moet je weten!
DC Business31.07.2020
Met deze basis marketingmiddelen scoor jij altijd!
Nieuws08.06.2020
Nederlandse lokale nieuwsorganisaties krijgen steun van Google’s noodfonds
DC Business10.01.2020