Online23.04.2014

Recordaantal klachten over privacy: voornamelijk verkeerd gebruik persoonsgegevens


recordaantal-klachten-over-privacy-voorn.jpg
recordaantal-klachten-over-privacy-voorn.jpg

Bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg, een onafhankelijke instantie van de marketingbranche, zijn in 2013 zo’n 200 klachten, meldingen en vragen van consumenten binnen gekomen over het (verkeerd) gebruik van persoonsgegevens. Een verdubbeling ten opzichte van het jaar daarvoor.

Net als vorig jaar gaat het grootste gedeelte van de klachten (173 stuks) over de afmeldhyperlink bij e-mail. Vaak werkt de link niet, of is deze niet aanwezig. Andere klachten gingen onder andere over reclamefolders die bezorgd worden ondanks een ‘NEE/JA-sticker’ op de brievenbus of foto’s die niet verwijderd kunnen worden op online profielen.

Het Privacy Waarborg is blij dat steeds meer consumenten het klachtenloket weten te vinden. Dankzij deze klachten krijgen bedrijven namelijk ook de mogelijkheid om een kwaliteitsslag te maken. “Ze weten zo wat er speelt en kunnen hier vervolgens naar handelen.”

Het Privacy Waarborg ziet erop toe dat bedrijven op een juridisch juiste manier gebruik maken van gegevens van consumenten. Alle klachten, vragen en meldingen worden in behandeling genomen, en men streeft naar een snelle afhandeling. Zo blijft het vertrouwen tussen consument en bedrijfsleven bestaan.

Cookies
Een andere veel gestelde vraag is of het is toegestaan om een internetgebruiker de toegang tot een website te weigeren als hij het gebruik van cookies niet wil accepteren. Het antwoord is in principe ja, maar daarop zijn uitzonderingen. Dit geldt bijvoorbeeld niet voor websites van de overheid zoals de Belastingdienst. “Onze ervaring is dat dit soort regels voor verwarring zorgen bij consumenten. Wij zijn daarom blij dat het klachtenloket steeds vaker gevonden wordt. Zo kunnen wij niet alleen helpen bij het oplossen van klachten, maar ook de consument voorlichten over wat wel en niet mag met zijn persoonlijke gegevens.”

Verder lezen over Privacy

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Er zijn weinig gegevens gevoeliger dan informatie over je HIV-status of wanneer je voor het laatst bent getest. Grindr is daar echter niet zo voorzichtig mee omgegaan en wordt nu aangeklaagd.

Online24.04.2024

Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024