Gaming23.08.2012

DMC is een meer dan waardige nieuwe Devil May Cry


Als je een serie gaat rebooten zit je altijd in een spagaat tussen je wens om iets nieuws te doen en de fans van het origineel die al klaarstaan met toortsen om je op de brandstapel te gooien wegens heiligschennis. Verdubbel dat effect nog maar eens als een westerse ontwikkelaar een Japans heilig huisje gaat vermeubelen en dan kun je je voorstellen dat de reactie op DMC, de reboot van Capcom’s Devil May Cry door het Britse Ninja Theory, niet al te enthousiast was. Gezeur over hoofdpersoon Dante’s haar, stijl, stem lieten onverlet dat de gameplay-video’s er goed uitzagen. En nu dat ik DMC gespeeld heb op Gamescom is het mij duidelijk: dit wordt een heerlijke Devil May Cry.

dmc-is-een-meer-dan-waardige-nieuwe-devi.jpg
dmc-is-een-meer-dan-waardige-nieuwe-devi.jpg

Ik heb twee demo’s gespeeld: de eerste die zich afspeelt in een stad die voor je ogen naar de demonen-dimensie wordt getrokken en waarbij het platformen centraal staat. Het lijkt erop dat dit het begin van de game gaat zijn, waar je wegwijs wordt gemaakt met de verschillende manieren om je door de omgeving te bewegen. Je aanvallen zijn zoals je ze gewend bent van een DMC-game, maar de triggers veranderen het wapen dat je gebruikt, waarbij links de engel- en rechts de duivel-kant is. Dat is in het omgaan met de omgeving ook zo, zodat je linker trigger en een knop ervoor zorgen dat je naar iets toegetrokken wordt, en de rechter dat dingen naar jou toegetrokken worden. Duidelijk systeem dat ervoor zorgt dat de omgevingen ook een groot gedeelte van de gevechten gaan uitmaken, iets dat ik kon zien in de tweede demo.

” style=”width: 312px; border: solid 1px black; background: #FFE484; padding-top: 97px; padding-left: 192px; height: 186px;”>

In deze strijd tegen een eindbaas ging het helemaal loos, met een scheldpartij tussen de baas en Dante om de zaak aan de gang te krijgen, waarna de dubstep erin beukte en een typisch gevecht ontstond waarin Dante -zoals dat gaat in DMC- goed moest zien af te wisselen tussen aanval, verdediging en domweg vluchten voor sommige aanvallen. Ik had het gevecht al eerder gezien, gespeeld door een gepokte en gemazelde Capcom-medewerker die (het was vrijdagmiddag) het vermoedelijk voor de 35e keer speelde. Hij liet het er gemakkelijk uitzien; ik heb verder ook alle DMC’s gespeeld (behalve 2 natuurlijk) en dacht dat varkentje ook wel even te wassen, maar de SSS-rank die ik eerder had gezien kon ik niet repliceren: sterker nog, ik kwam niet verder dan een B, dus er valt nog veel te verbeteren. Bij mij dan, niet bij DMC, want het speelt gewoon lekker, zoals je gewend bent van een Devil May Cry game. Als de rest van de game vergelijkbaar is met wat ik gezien heb wordt dit een feestje als de game op 15 januari uitkomt volgend jaar.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Capcom

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

Resident Evil 2 was een topgame in 1996, maar dat wilde niet automatisch zeggen dat de remake van dit jaar ook zo goed zou worden. Capcom is fifty-fifty als het gaat om het terughalen van hun oudere titels: óf het gaat...

Gaming10.03.2019

Resident Evil 2 remake: zó haal je het verleden terug

PS4 review
Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

Monster Hunter is een ding op zichzelf: waanzinnig populair in Japan, nooit doorgebroken in het Westen en voor de meeste mensen iets waar ze heel ver vandaan van willen blijven. Terecht ook. Behalve een paar gekkies die...

Gaming07.02.2018

Monster Hunter World: gecompliceerde diepte

PS4 review
Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

EVO is het grootste vechtspellentoernooi ter wereld. Het wordt elk jaar in juli gehouden in Las Vegas en daar komt de absolute top van de digitale vechtjassen bij elkaar om te zien wie het allerbeste is. Het is het onoff...

Gaming17.07.2017

Tokido wint EVO 2017 en is ‘wereldkampioen’ Street Fighter V

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Het is wel weer mooi geweest, nu. Na de 'gewone' Street Fighter IV, Super, en Arcade Edition 2012 is nu met Ultra Street Fighter IV de laatste update gekomen voor Capcom's fenomenaal vechtspel uit 2007(!) alweer. Zeven j...

Gaming09.06.2014

Ultra Street Fighter IV: De laatste update die SFIV nodig heeft

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

Capcom bestaat 30 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Nu zijn er meerdere dingen gepland op allerlei verschillende vlakken, maar één van de vermoedelijke resultaten uit die feeststemming ligt heel dicht bij hui...

Gaming19.12.2013

Echte Street Fighter kunst binnen handbereik

En de beste verkopende Capcom game is…

Capcom lijkt weer een beetje bekomen te zijn van de slechte kwartaalcijfers van drie maanden terug. Allemaal dankzij het in Japan uitstekende verkopende Monster Hunter 4. Het meest opmerkelijkste nieuws zit hem echter...

Gaming02.11.2013

En de beste verkopende Capcom game is…

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Aan al het goede komt een einde, ook aan de Kickstarter van Mighty No. 9. Maar wat een eindsprint. Dachten we van het weekeinde nog dat ze hun doelen voor een Xbox One, PS4 en handheld versie niet zouden halen, nu bli...

Gaming02.10.2013

Mighty No. 9 eindigt op 3.8 miljoen. Verschijnt op alle platformen.

Mighty No. 9 komt naar de consoles

Het gaat voorspoedig met onze favoriete kickstarter. Keiji Inafune’s Mighty No.9 behaalde deze week zijn zesde doel: een versie voor de Xbox 360, PS3 en de Wii U. We kunnen inmiddels wel stellen dat Capcom het bij h...

Gaming19.09.2013

Mighty No. 9 komt naar de consoles