Gaming22.08.2011

Waarom ‘I Am Alive’ geen dood project moet zijn


Gelukkig zijn er nog echte speurders op het internet, waarvan Twitter-snoop Superannuation er eentje is. Hij vond een trailer van I Am Alive, een titel die in 2008 al aangekondigd werd door Ubisoft maar na allerlei omzwervingen en veranderingen (van retailgame naar downloadtitel) nog steeds niet is uitgekomen of zelfs maar officieel is gecanceld. En ik hoop dat dat laatste ook niet gaat gebeuren, want Superannuation kwam er achter dat één van de medewerkers aan de game volgens zijn LinkedIn pagina bezig was met “developing a non-kill oriented FPS shooting system involving group AI behaviors where threats and wounding were promoted over murder as the most effective gameplay mechanic.” En als dat geen goed idee is, dan weet ik het ook niet meer.

waarom-i-am-alive-geen-dood-project-moet.jpg
waarom-i-am-alive-geen-dood-project-moet.jpg

Het kwartje was bij het bekijken van de trailer zonder deze informatie maar half gevallen, al dacht ik wel “oh cool, ze geven zich over als iemand een geweer heeft maar zij niet, lekker realistisch” bij het gedeelte van de trailer dat daarover gaat. En het is eigenlijk van de gekke dat niemand een game heeft gemaakt waarbij dreiging echt werkt zoals je dat realistisch zou mogen verwachten onder mensen. Het idee achter I Am Alive is dat er zich een catastrofe heeft voorgedaan en dat mensen in kleine groepjes hebben weten te overleven, met alle gevolgen van dien. Niemand is gemuteerd, niemand heeft zijn verstand verloren en niemand is veranderd in een echt beest: mensen proberen te overleven en in die setting moet je als speler langs verschillende groepen.

Een variant op games als Disaster Report dus, maar dan zonder de altruïstische inslag van die games, waarin je voornamelijk slachtoffers moet redden. Survival, maar dan zonder de horror. Een puik idee voor de gamer op leeftijd die niet per sé meer honderden hoeft af te slachten om een mooie ervaring te hebben met een game. En daarom hoop ik dat I Am Alive nog steeds alive is. Ik ga er achteraan en hopelijk kunnen we kijken hoe of waarom deze game nog bestaat, of niet.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Ubisoft

Star Wars Outlaws: waar je de criminele onderwereld van Star Wars ontmoet

Star Wars kent meer dan 100 videogames, maar toch blijft het fijn - en best spannend- wanneer er weer eentje bij komt.

Gaming10.04.2024

Star Wars Outlaws: waar je de criminele onderwereld van Star Wars ontmoet

Waarom Avatar: Frontiers of Pandora op je verlanglijstje hoort

We hebben er lang op moeten wachten, maar we hebben dit jaar eindelijk de tweede Avatar-film van James Cameron ‘gekregen’. En die stelde niet teleur. Voor we het volgende cadeau van de regisseur krijgen, duurt nog we...

Gaming15.09.2023

Waarom Avatar: Frontiers of Pandora op je verlanglijstje hoort

Ubisoft Forward – de grootste aankondigingen, zoals Avatar

E3 is in volle gang, ook al is er geen officieel evenement. Het blijft een beetje een vreemde gewaarwording, maar aan de andere kant: zolang er heel veel toffe games worden aangekondigd, klagen we niet. Ubisoft bijvoorbe...

Gaming13.06.2023

Ubisoft Forward – de grootste aankondigingen, zoals Avatar

Mario+Rabbids: Sparks of Hope: heerlijke humor en topgameplay

Mario heeft al vaak rare uitstapjes gemaakt, met zijn eigen ruimte-avontuur, zijn voetbalgame en zijn tennisspel. Zijn raarste spin-off is echter Mario + Rabbids, dat kan niet anders. De rare konijntjes van Ubisoft breng...

Gaming23.11.2022

Mario+Rabbids: Sparks of Hope: heerlijke humor en topgameplay

Ubisoft gaat helemaal Aladdin met nieuwe Assassin’s Creed-game

Groot nieuws vanuit één van de grootste gamefranchises ter wereld: Assassin’s Creed. Ubisoft heeft maar liefst vier games aangekondigd in de serie, waarvan de eerstvolgende Assassin’s Creed Mirage is. Dit speelt zi...

Gaming12.09.2022

Ubisoft gaat helemaal Aladdin met nieuwe Assassin’s Creed-game

​En kondigt er nog 3 aan (!)
Ubisoft’s Skull and Bones lanceert op 8 november

Skull and Bones, ontwikkeld door Ubisoft Singapore in samenwerking met andere Ubisoft-studio’s, is vanaf 8 november 2022 verkrijgbaar met crossplay en crossprogressie voor PlayStation 5, Xbox Series X|S, Stadia en Wind...

Gaming11.07.2022

Ubisoft’s Skull and Bones lanceert op 8 november

arrr matey
​Nvidia, Samsung én Ubisoft gehackt door zelfde hackersgroep

Hackersgroep Lapsus$ houdt de wereld in zijn greep. De tech- en gamewereld in ieder geval, want het heeft al meerdere succesvolle aanvallen gepleegd op bekende merken. Het begon met Nvidia, toen volgde Samsung en nu is U...

Cybercrime13.03.2022

​Nvidia, Samsung én Ubisoft gehackt door zelfde hackersgroep

Wat willen ze?
​Kan 2022 het cliché van de slechte gameverfilming breken?

Weet je nog die live-action serie waarin Mario en Luigi werden gespeeld door echte mensen, en waarbij ook nog een tekenfilm van de Nintendo-mascotte werd uitgezonden? Er worden al decennia films en series gemaakt op game...

Gaming20.02.2022

​Kan 2022 het cliché van de slechte gameverfilming breken?