Online04.04.2018

Nederlandse scale-up Instant Magazine groeit hard – we praten met de CEO


Sponsored story

Instant Magazine, een content marketing platform met Nederlandse roots, groeit hard en heeft onlangs een compleet nieuwe Drag & Drop-editor gelanceerd. Met deze nieuwe editor wordt het voor gebruikers nóg eenvoudiger om digitale Sales- en Marketingcommunicatiemiddelen te produceren, zonder hulp van developers of designers. We praten met CEO Daan Reijnders om het verhaal te horen dat schuilgaat achter de spectaculaire groei van Instant Magazine.

Begonnen met twee man is Instant Magazine nu een bedrijf met 50 werknemers en kantoren in Amsterdam, New York en Londen. Meer dan 1200 organisaties maken inmiddels gebruik van het platform. Denk aan grote merken als Disney, PwC, Volvo, Nestlé en gerenommeerde bureaus zoals Williams Lea Tag en DDB.

HTML5 als alternatief voor Flash

“Ik ben dit bedrijf begonnen omdat ik in 2012 met RAADHUIS, het reclamebureau waar ik toen partner was, een belofte had gedaan aan de Rabobank. Ze wilden een digitaal relatiemagazine met een optimale gebruikservaring op alle apparaten, waaronder iPads. Het magazine was gebouwd in Flash en aangezien dit niet meer werd ondersteund moesten we iets anders verzinnen. Het beste alternatief voor Flash was HTML5, alleen was daar nog geen software voor. Ik heb vervolgens, samen met onze CTO Joost Galama, besloten om dit zelf te gaan ontwikkelen.”

Een gat in de markt

Het bleek een goede keuze. Daan was zo overtuigd van de mogelijkheden van het platform dat hij in 2013 besloot het reclamebureau te verlaten en fulltime te focussen op het doorontwikkelen van het platform.

Vanaf dat moment ging het hard: Instant Magazine was de enige software waarmee je sales- en marketingcommunicatiemiddelen zoals een relatiemagazine, brochure of rapportage kon opmaken met een perfecte lezerservaring op elk apparaat. Dit bleef niet onopgemerkt, al snel was Instant Magazine in contact met veel organisaties die de voordelen hiervan inzagen. “Natuurlijk hebben we op dit moment veel concurrentie en dat is ook goed. Dat houdt ons scherp.”

De early adopters van Instant Magazine beseften dat er veel mogelijk was en de variëteit in pagina-templates groeide daardoor snel. “Elke keer als een klant iets nieuws wilde creëren keken we hoe dat mogelijk was en ontwikkelden we er een template voor. Vervolgens konden onze andere klanten dat ook gebruiken.”

instant_magazine_dragdrop_extra
instant_magazine_dragdrop_extra

Veel creatieve vrijheid

Een platform waarin je snel en eenvoudig relatiemagazines, brochures en jaarverslagen kunt creëren op een manier die voor iedereen op elk apparaat tot een mooi eindresultaat leidt lijkt een hele makkelijke pitch. Het blijkt toch iets ingewikkelder, juist vanwege de vele mogelijke toepassingen waar je Instant Magazine voor kunt gebruiken. “We hebben zelf meer dan 15 mogelijke toepassingen gedefinieerd: Instant Magazine kan bijvoorbeeld worden ingezet voor e-books, whitepapers, personeelsbladen en nog veel meer.”

Het risico van een universele oplossing is dat er op een gegeven moment een eenheidsworst ontstaat en dat mensen het wel gezien hebben, maar dat is eigenlijk helemaal geen issue, zo zegt Daan: “mede dankzij de nieuwe Drag & Drop-editor. Gebruikers van de nieuwe editor hebben nog grotere creatieve vrijheid en kunnen zodoende iedere denkbare toepassing creëren met Instant Magazine.”

Optimale gebruikerservaring

Met de nieuwe Drag & Drop-editor kan een marketeer, zonder hulp van een designer of developer, een publicatie in elkaar zetten met veel mogelijkheden om huisstijl en content aan te passen. En je kunt previews bekijken voor desktop, tablet en smartphone.

Het helpt natuurlijk wel als je verstand hebt van design maar doordat je eerst een huisstijl opzet, voordat je aan de slag gaat, kun je het toch dichttimmeren. Aan de andere kant krijgen design agencies juist meer creative vrijheid omdat er zo veel mogelijk is.

Gepersonaliseerde content

De esthetische kant van het verhaal is slechts één van de voordelen van het gebruik van Instant Magazine. Personalisatie wordt in content marketing steeds belangrijker en daar speelt Instant Magazine goed op in. Zo geeft Daan het voorbeeld van een white paper waarin je inlogt met je LinkedIn-profiel, waarna de tekst in de white paper automatisch de juiste naam van de lezer en diens organisatie gebruikt. Op basis van data kun je er op lezersniveau voor kiezen om bepaalde delen van een white paper niet te laten zien, omdat die niet relevant zijn. “De content die je mensen voorschotelt moet relevant zijn. De mens heeft tegenwoordig de aandachtsspanne van een goudvis. We weten dat we met Instant Magazine al op het goede pad zitten omdat de impact van visuele content altijd groter is dan tekst, maar ook dan moet je gericht communiceren.”

Snelheid voorop

Wat opvalt aan de publicaties die je via Instant Magazine kunt bekijken is dat ze zo snel laden, ondanks de vaak visueel zware layouts: achtergrondvideo’s, animaties en veel foto’s op hoge resolutie. Dat is geen toeval, zo zegt Reijnders: “we weten dat snelheid een heel belangrijke factor is. Niet alleen voor mensen die online content bekijken, maar ook voor bijvoorbeeld de vindbaarheid in Google. Instant Magazine wordt veel gebruikt door bedrijven om hun online platform aan te vullen en dan wil je ook dat de betreffende publicaties goed geïndexeerd worden.” Om dat mogelijk te maken kiest het platform er voor om bij het bekijken van Instant Magazine-pagina’s geen javascript te gebruiken. Dat is zwaar, dat vertraagt, en dat zorgt voor een lagere ranking én meer afhakers die al weg zijn voordat de pagina goed geladen is.

“We kiezen er voor om bij het publiceren een volledig statische pagina af te leveren, zodat er niet in een database gezocht moet worden naar content. Dat scheelt nogal in de snelheid. Als een pagina veel bekeken wordt vanuit bijvoorbeeld Japan, schuiven we de content voor die pagina na een bepaald aantal views ook gewoon fysiek naar een datacenter daar in de buurt, zodat je lokale snelheden krijgt. SEO-technisch helpt dat enorm.”

Daan merkt dat organisaties het prettig vinden om met een SaaS-oplossing als Instant Magazine te werken. Zo hoeven zij zich niet druk te maken over wat ze moeten doen als de API van YouTube verandert, of als de nieuwe iOS-versie bugs oplevert – dat regelt Instant Magazine.

10% van de wereldbevolking bereiken

Verdere groei is dus onvermijdelijk en de BHAG (Big Hairy Audacious Goal) is dan ook om in 2030 10 procent van de wereldbevolking te bereiken via Instant Magazine. “We hebben onlangs de mijlpaal van 10 miljoen unieke lezers bereikt. Ja, we hebben nog een lange weg te gaan, maar als dat lukt, hebben we in Nederland een exportproduct om extreem trots op te zijn.”

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes