Social Media28.01.2011

7 verschillen tussen internetcultuur en traditionele bedrijfscultuur


400431_514777571871715_1419677058_n

Wikileaks maakt met cablegate de verschillen tussen internetcultuur en de traditionele,  bedrijfscultuur schrijnend zichtbaar. De openheid van het internet en sociale media slaat haaks op het heersende, gesloten milieu van politiek, bedrijven en organisaties.

Maar de tsunami aan transparantie wordt al jarenlang aangekondigd en valt niet te stoppen. Wat moeten traditionele bedrijven weten over de cultuur op het internet, wat is het verschil tussen beiden culturen?

Hackers zijn helden

Traditionele organisaties hebben vaak de neiging zich niets aan te trekken van activisten en herrieschoppers, ongeacht hun bedoelingen. Op het internet worden mensen met een sterk anti-autoritaire visie juist omarmd. Sterker nog: op het web worden hackers vaak geëerd als kampioenen van de democratische waarden die heersen op het internet.

Taken worden gekozen, niet toegewezen

Het internet is een opt-in economie. Bijdragen aan een blog, werken aan een open-source project of het delen van kennis in een forum: mensen kiezen om te werken aan dingen waarin ze zich interesseren, aan onderwerpen waar ze een passie voor hebben. Dit maakt iedereen onafhankelijk en voor zichzelf verantwoordelijk.

Gelijkwaardigheid van ideeën

Op het internet heeft elk persoon of idee een kans om een volggroep te creëren. Niemand heeft de macht om een controversieel idee of debat de kiem in te smoren. Een volggroep ontstaat op basis van de raakvlakken die men met het idee of de boodschap heeft en niet doordat het gesponsord wordt door een groot bedrijf of slinkse vriendjespolitiek.

Bijdragen belangrijker dan diploma’s

Wanneer je een hit op YouTube scoort is er niemand die vraagt of je wel naar de filmschool bent gegaan, schrijf je een populair blogartikel, niemand zal vragen om je journalistieke ervaring. Positie, titel of academische graad tellen niet mee op het internet. Wat telt is wat jij kan bijdragen.

Natuurlijke hiërarchieën

Binnen iedere online community zijn er leden die meer status en aandacht hebben dan anderen met als gevolg dat zij meer invloed hebben binnen de community. Zij hebben die status niet verworven door toewijzing van een hogere macht. In plaats daarvan hebben ze die status op een natuurlijke manier verkregen door goedkeuring van de leden van de community. Op het internet druppelt macht omhoog en niet top down.

Macht komt van delen

Het hamsteren van informatie leidt op het internet niet tot sympathie. Op het internet heerst een gift-economie. Om invloed en status te verwerven moet men eerst expertise of entertainment delen. En snel een beetje, want wacht je te lang dan doet iemand anders het en pakt ie de credits die anders van jou zouden zijn.

Leden zijn de baas

Internetters zijn eigenwijs en luidruchtig en zullen snel vallen voor elk besluit of wijziging van een beleid dat in strijd lijkt te zijn met de belangen van een hun community. De enige manier om leden van een community loyaal te houden is om hen inspraak te geven in belangrijke beslissingen en constant te luisteren naar hoe zij denken over wat er in de community gebeurt. Een online community is nooit van de eigenaar of van een merk, maar van de leden.

De vraag is wanneer traditionele bedrijven en organisaties deze verschillen gaan erkennen en zich gaan aanpassen om zich in de toekomst te verzekeren van succes in een hybride on- en offline wereld. Hoe denken jullie hierover?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Community

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Gamification: veel bedrijven gebruiken het, maar slagen er lang niet altijd in om het een passend onderdeel te maken van een langdurige strategie. Dat lukt FC Urban wel. De online voetbalcommunity heeft door zijn stappen...

DC Business28.06.2023

​Ook digitale voetbalcommunity FC Urban ontvangt Fit for the Future-certificaat

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

Harper’s Bazaar lanceert de Harper’s Business Club voor vrouwen. Met een lidmaatschap voor een jaar kunnen vrouwen genieten van: Toegang tot vijf exclusieve (digitale) bijeenkomsten per jaar, met inhoudelijke talk...

DC Business14.09.2021

Harper’s Bazaar Business Club voor vrouwen gelanceerd

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

Reddit is nog niet begonnen, maar het is van plan om een investeringsronde te houden. Het denkt daarin 700 miljoen dollar (een kleine 600 miljoen euro) binnen te kunnen krijgen. Als dat lukt, dan zou Reddit meer dan 10 m...

Technology13.08.2021

​Reddit denkt dat het 10 miljard dollar waard is

De voors en tegens van een Tiny House

Sommige mensen noemen het een veredelde stacaravan, anderen lijkt het een hel om extreem te minderen met spullen. Maar, er zijn ook die mensen die juist uitkijken naar leven met wat minder, of die het geweldig vinden om...

Lifestyle08.07.2019

De voors en tegens van een Tiny House

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

Tijdens de Facebook Communities Summit Europa, die vandaag plaats vindt, is het Facebook Community Leadership-programma onthuld: een wereldwijd initiatief waarbij Facebook gaat investeren in de mensen die community's opb...

Social Media09.02.2018

Facebook doet een nieuwe investering in communityleiders

En komt met nieuwe tools voor groepsbeheerders
Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Een Noorse website heeft een hele interessante manier gevonden om de commentaren die onder een bericht geplaatst mogen worden door lezers beleefd en on-topic te houden. Voordat je een bericht mag achterlaten onder een ar...

Online02.03.2017

Deze website laat lezers eerst test maken voordat ze commentaar mogen geven

Verder lezen over Internet

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Wanneer je de afgelopen jaren door steden en dorpen reed, dan zal het je ongetwijfeld wel een keer opgevallen zijn dat er op veel plekken gegraven werd onder trottoirs en wegen. Tientallen bouwbedrijven hebben zich, en n...

Online19.12.2023

Glasvezel nu op negen van de tien Nederlandse adressen

Alleen in 2023 kwamen er al 1,5 miljoen bij
Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Internetgebruik op basisscholen draagt lang niet altijd bij aan educatie, zo blijkt uit nieuwe gegevens. Anonieme cijfers vanuit de Myndr database bieden een inkijkje in het klassikale online gedrag van basisschoolgroepe...

Online15.12.2023

Bijna 40% van het internetgebruik op basisscholen is niet-educatief

Sociale Media & Games zorgen voor veel afleiding