Social Media12.07.2019

Facebook legt uit waar jouw advertenties vandaan komen


Soms is het vrij duidelijk. Je hebt een paar schoenen in een webshop gezien, of een vlucht naar een bepaalde tropische bestemming en je ziet dat paar schoenen en die vluchten naar dat tropische oord nog wekenlang terug op Facebook.

Soms is het net wat minder duidelijk waarom een bepaald bedrijf je maar blijft stalken met bepaalde reclames. Facebook heeft een paar jaar geleden al een functie geïntroduceerd waarbij je kunt zien waarom je een bepaalde reclame krijgt voorgeschoteld, maar dit was voor veel gebruikers toch nog niet duidelijk genoeg. Daarom introduceert het nu twee nieuwe manieren om inzichtelijk te krijgen waar die reclames precies vandaan komen.

Waarom zie ik deze advertentie?

De ‘waarom zie ik deze advertentie’ functie is niet nieuw, maar waar deze functie in het verleden slechts een of twee relevante redenen gaf zoals informatie over demografie of een website die je bezocht hebt, komt nu uitgebreidere informatie. Je ziet bijvoorbeeld de interesses en de categorieën die overeenkomen met een specifieke advertentie.

Het wordt ook duidelijker gemaakt hoe Facebook weet dat deze informatie voor jou interessant is. Zoals bijvoorbeeld de website die je bezocht hebt en de pagina die je leuk vindt.

Daarnaast wordt de mogelijkheid om je reclame voorkeuren aan te passen uitgelicht. Mocht er bijvoorbeeld een categorie bijstaan waarvan jij denkt ‘ja, hallo, hier hoef ik helemaal geen reclames van te zien’ dan kun je dit via deze pagina ook uitschakelen. Dit was eerder ook al mogelijk, maar de functie zat goed verstopt, waardoor maar weinig gebruikers hier gebruik van maakte.

Reclame voorkeuren

Ook reclame voorkeuren krijgt een update. Hierin komt nu duidelijker naar voren welke bedrijven jouw informatie op een lijst hebben staan, zoals mailadressen en telefoonnummers. Er zijn twee lijsten.

  • Adverteerders die een lijst hebben geüpload met jouw informatie en hierop geadverteerd hebben. Deze lijst bevat adverteerders die een lijst met jouw informatie hebben geüpload en gebruikt hebben voor tenminste een advertentie in de laatste zeven dagen. Een voorbeeld: een gym dat een lijst met emailadressen van klanten heeft geüpload en gebruikt heeft voor advertenties.
  • Bedrijven die een lijst geüpload hebben en gedeeld hebben met jouw informatie. Deze lijst helpt je third parties te gebruiken. In deze lijst zie je bedrijven die jouw informatie hebben geüpload, samen met de adverteerder die die informatie gebruikt heeft om je een advertentie voor te schotelen in de laatste negentig dagen.

Feit blijft dat het soms redelijk angstaanjagend is hoeveel Facebook van je weet, maar via deze nieuwe en geüpdate features kun je net iets beter achterhalen waarom bepaalde reclames je lijken te blijven achtervolgen.

Annemerel de Jongh

Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen

Verder lezen over Facebook

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

De wereld van social media verandert steeds meer. Enerzijds omdat Meta nu eenmaal de meeste succesvolle social media-platforms in handen heeft, anderzijds omdat de EU ook zijn zegje doet. En dat zegje komt met veel regel...

Social Media22.02.2024

​Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

Facebook kampt met een technisch probleem waardoor het ineens een heel vervelend voortbrengt wanneer je door je tijdlijn scrollt. Het is ontzettend vreemd en je vraagt je in eerste instantie misschien wel af of het aan j...

Social Media14.02.2024

Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

Meta gaat op zijn platforms Facebook, Instagram en Threads een label geven aan content die is gemaakt met behulp van kunstmatige intelligentie. Dit moet voor meer transparantie zorgen, en hopelijk minder social media-los...

Online07.02.2024

​Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

Er is een klein mirakel gebeurd. Meta-CEO Mark Zuckerberg heeft zijn excuses aangeboden voor de geestelijke problemen die social media kunnen veroorzaken bij vooral jongeren. Sowieso is het vrij uniek dat hij überhaupt...

Social Media02.02.2024

​Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Het kopieert van anderen en het komt zelf met weinig nieuws: het wordt regelmatig gezegd over Facebook, het social medium dat geleid wordt door Mark Zuckerberg. Is dat helemaal terecht, is Facebook inderdaad niet vernieu...

Social Media29.01.2024

​Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?

Feestboek, maar dan echt
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

Bumble is het vrouwvriendelijke antwoord op Tinder, maar het bleek niet zo vriendelijk op Instagram te staan. Tinder ook niet trouwens. Moederbedrijf Match heeft daarom besloten om zich geheel terug te trekken van Instag...

Social Media28.11.2023

​Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

WhatsApp is tegen een beschamend probleem aangelopen: als je de WhatsApp-sticker-AI gebruikt om nieuwe stickers te laten genereren, dan voegt het als je op Palestijnse kinderen zoekt geweren toe aan de figuurtjes van kin...

Social Media06.11.2023

​WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’