Annemerel schrijft op haar eigen lifestyle blog en werkt daarnaast als freelance redacteur. Je maakt haar blij met goed eten, nieuwe gadgets en hardlopen
Soms is het vrij duidelijk. Je hebt een paar schoenen in een webshop gezien, of een vlucht naar een bepaalde tropische bestemming en je ziet dat paar schoenen en die vluchten naar dat tropische oord nog wekenlang terug op Facebook.
Soms is het net wat minder duidelijk waarom een bepaald bedrijf je maar blijft stalken met bepaalde reclames. Facebook heeft een paar jaar geleden al een functie geïntroduceerd waarbij je kunt zien waarom je een bepaalde reclame krijgt voorgeschoteld, maar dit was voor veel gebruikers toch nog niet duidelijk genoeg. Daarom introduceert het nu twee nieuwe manieren om inzichtelijk te krijgen waar die reclames precies vandaan komen.
Waarom zie ik deze advertentie?
De ‘waarom zie ik deze advertentie’ functie is niet nieuw, maar waar deze functie in het verleden slechts een of twee relevante redenen gaf zoals informatie over demografie of een website die je bezocht hebt, komt nu uitgebreidere informatie. Je ziet bijvoorbeeld de interesses en de categorieën die overeenkomen met een specifieke advertentie.
Het wordt ook duidelijker gemaakt hoe Facebook weet dat deze informatie voor jou interessant is. Zoals bijvoorbeeld de website die je bezocht hebt en de pagina die je leuk vindt.
Daarnaast wordt de mogelijkheid om je reclame voorkeuren aan te passen uitgelicht. Mocht er bijvoorbeeld een categorie bijstaan waarvan jij denkt ‘ja, hallo, hier hoef ik helemaal geen reclames van te zien’ dan kun je dit via deze pagina ook uitschakelen. Dit was eerder ook al mogelijk, maar de functie zat goed verstopt, waardoor maar weinig gebruikers hier gebruik van maakte.
Reclame voorkeuren
Ook reclame voorkeuren krijgt een update. Hierin komt nu duidelijker naar voren welke bedrijven jouw informatie op een lijst hebben staan, zoals mailadressen en telefoonnummers. Er zijn twee lijsten.
- Adverteerders die een lijst hebben geüpload met jouw informatie en hierop geadverteerd hebben. Deze lijst bevat adverteerders die een lijst met jouw informatie hebben geüpload en gebruikt hebben voor tenminste een advertentie in de laatste zeven dagen. Een voorbeeld: een gym dat een lijst met emailadressen van klanten heeft geüpload en gebruikt heeft voor advertenties.
- Bedrijven die een lijst geüpload hebben en gedeeld hebben met jouw informatie. Deze lijst helpt je third parties te gebruiken. In deze lijst zie je bedrijven die jouw informatie hebben geüpload, samen met de adverteerder die die informatie gebruikt heeft om je een advertentie voor te schotelen in de laatste negentig dagen.
Feit blijft dat het soms redelijk angstaanjagend is hoeveel Facebook van je weet, maar via deze nieuwe en geüpdate features kun je net iets beter achterhalen waarom bepaalde reclames je lijken te blijven achtervolgen.
Verder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Online Advertising
Advertising10.04.2024
Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Nieuws05.02.2024
Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu
Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!Advertising10.01.2024
3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024
Video22.11.2023
Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden
Nieuws07.11.2023
Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU
Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 novemberSocial Media03.10.2023
Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen
Social Media02.09.2023