Titels, rubrieken en een moeilijk woord

Vorig artikel Volgend artikel
1116404835dutch4

Labelling, zoals eerder hier gemeld, is een nieuwe loot aan een oude stam, die van information design, usability of in oud-hollands webredactie. Effectieve websites maken zich namelijk al heel lang druk over begrijpelijke titels van rubrieken en artikelen.

Recent kwam ik een interessante, maar lange samenvatting tegen van Clay Shirky die duidelijk maakt waarom het verzinnen van een structuur (hij spreekt over een specifieke classificatie: een ontologie) zo moeilijk is, en zeker niet voor elk domein geschikt. In concreto waarschuwt hij tegen domeinen met de volgende eigenschappen:

- groot corpus, - geen formele categorien, - instabiele entiteiten, - geen beperking aan de entititeiten en - geen afbakening.

Kortom, klinkt als... het web. Voor wie denkt dat dit atoomtechnologie is: vergelijk de rubrieken van MarketingFacts, DutchCowboys en Molblog (om maar eens iets actueels te noemen). Zoek en vind de overeenkomsten en verschillen. Dichter bij huis, tot slot mijn eigen vuistregels voor een goede rubriekstructuur. Hoe hoger in de structuur een titel staat, hoe belangrijker de volgende spelregels zijn:

- help de webbezoekers kiezen: voorkom overlap tussen de rubrieken; - gebruik geen algemene vage titel als Algemeen, Inleiding; - wijzig de structuur zo min mogelijk, dat geldt met name voor het hoogste niveau - zorg voor een logische structuur van de titels met een ordeningsprincipe manier waarop titels en rubrieken zijn geordend. Voorbeelden zijn alfabetisch, functioneel, productgericht. Wijzig dus liever niet halverwege van een productoverzicht naar een regionaal overzicht.

Ik post hierna nog een relevant stukje over woorden wegen op het web.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies