Interactieve TV en De Mol

Vorig artikel Volgend artikel
1106346767Mol

[Stephan Fellinger] Henk gaf het vorige week zaterdag al aan, "AZ wil eigen TV zender beginnen". Een op het oog normaal bericht, maar er valt veel meer over te zeggen, op interactief gebied is het in mijn ogen een van de belangrijkste ontwikkelingen van 2005 en het lijkt wel of iedereen zit te slapen in Amsterdam en Hilversum.

Laten we even teruggaan naar december 2004, naar het gevecht tussen de publieke omroep en John de Mol.

Alle aandacht ging daarbij uit naar de strijd om de samenvattingen. Volgens deskundigen omdat de samenvattingen een van de pijlers zouden zijn onder ons publieke bestel .

Maar het andere gevecht, om de rechtstreekse uitzendingen, is misschien wel van veel groter strategisch belang voor de toekomst van de Nederlandse TV.

Bij het andere gevecht heeft telecombedrijf versatel (met de Mol als dominante grootaandeelhouder) de rechten gekocht. Op het oog niets bijzonders, maar Versatel gaat deze programma's via supersnel ADSL distribueren. Iets waar al jarenlang over gepraat wordt, gaat nu eindelijk plaatsvinden, televisie-uitzendingen via een Internetverbinding, TV via IP. En zowel Hilversum (omroepwereld) als Amsterdam (reclamewereld) hebben niet door dat dit enorme consequenties kan gaan hebben voor bijvoorbeeld de Tv-commercial. Deze kan onder invloed van de convergentie van TV en Internet qua vorm en inhoud totaal veranderen (let wel ik zeg veranderen, niet verdwijnen!).

Bij een rondje vragen van Adformatie over de haalbaarheid van de nieuwe zender, hadden een aantal experts twijfels of "hij" wel voldoende reclamegeld met commercials zou binnen halen. Hoe onwetend ben je als reclame-expert, als je denkt dat de Mol alleen denkt in commercial-inkomsten wanneer je de exploitatie van een nieuwe TVzender moet doorrekenen. De Mol heeft dondersgoed door dat er voor het exploiteren van een TVzender ook nog andere, nieuwe en interactieve inkomstenbronnen zijn, die wellicht een veel grotere potentie hebben dan het uitzenden van een commercial van 30 seconden.

John de Mol zei in 2002 (!) in de Financial Times dat hij de komende drie jaar, de helft van zijn activiteiten zou wijden aan de productie van content voor interactieve televisie en de nieuwe generatie mobiele telefonie (3G). Volgens hem moest binnen zijn bedrijf het aandeel van nieuwe media in de totale omzet stijgen van 6 procent toen, naar 35 à 40 procent in 2005.

Op dat moment werd hij door bijna niemand begrepen, laat staan dat iemand hem geloofde.

Ok, we hebben Versatel, we hebben de Mol en we hebben een rapport van BVA over commercials op TV. Als we deze zaken nu eens combineren, dan gaat het pas echt leuk worden....

Wordt vervolgd.....in deel 2

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies