Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het is zo’n onderwerp waar je zomaar overheen zou kunnen lezen of je schouders voor op zou ophalen. Allemaal al bekend, Bol.com doet dubbele cijfers, Coolblue gaat als een speer en die Bezos van Amazon cashed miljarden extra. Covid-19 zorgt voor bizarre cijfers en webshops gaan door het dak. Maar ook de grootgrutters AH en Picnic (alleen online) pieken al maanden als het gaat om digitale bestellingen en omzet.
De grote vraag is of dit structureel is. Het antwoord weten we allemaal maar het hardop zeggen is wat anders. Het Amerikaanse sportmerk Nike is er echter helder in. Het sportmerk twijfelt ook niet, online verkoop wordt het nieuwe normaal. Cijfers laten zien dat over het laatste kwartaal de omzet online is gestegen met 82 procent. En die compenseert ruimschoots de teruglopende verkoop via winkels. Maar wat voor Nike geldt zal ook gelden voor Adidas en al die andere merken.
Nike gaf in juni nog aan dat het sterk te lijden had onder de coronacrisis. Het sportmerk realiseerde in het vierde kwartaal van zijn gebroken boekjaar een omzet van 6,3 miljard dollar, wat overeenkwam met een daling van 38 procent op jaarbasis. De sterke toename van de online verkopen steeg echter met 75 procent.
Online verkoop is de nieuwe norm
Nike lijkt zijn keuzes al te hebben gemaakt want de digitale verkoop steeg opnieuw met 82 procent. CEO John Donahoe ziet het als een permanente trend. ‘We weten dat digitaal de nieuwe norm is. De consument is digitaal geaard en dat zal niet snel verdwijnen’. Dat zijn woorden die er niet om liegen.
Voor Nike is het overigens niet nieuw. Het sportmerk zet al langer in op online verkoop aan hun klanten. Nike schroefde het aantal winkels en fysieke verkooppunten in het verleden fors terug en concentreert zich op de verkoop via online met behulp van gepersonaliseerde email-marketing campagnes. Nieuwe collecties zijn online al lang te bestellen voordat deze in de winkel komt te liggen. Als het grootste sportmerk ter wereld de verkoop van hun producten online benoemt als het nieuwe normaal is de toon gezet. Iets met Just do it waarschijnlijk.
Header (c) Nike Webshop
Verder lezen over E-Commerce
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Nieuws21.11.2023
5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt
Online13.11.2023