Gaming03.10.2010

Guitar Hero: Warriors of Rock is opgehouden met rollen


Warriors of Rock. De Avatar van games. De game die rock-‘n-roll gaat redden voor muziekgames. Ondertussen alweer de 14e(!) game in de serie die maar niet op lijkt te houden met het uitspuwen van nieuwe delen. De laatste ook van ontwikkelaar Neversoft, die vanaf het populaire deel 3 hebben ontwikkeld aan de serie. Zo’n lange carrière sluit je als band vaak af met een ‘greatest hits’-album en daar heeft Warriors of Rock ook wel wat van: je ziet alles langskomen dat de serie groot heeft gemaakt, met een nieuwe gimmick -speciaal voor de compilatie geschreven- die wel grappig is maar weinig toevoegt aan het oeuvre. waar je fan van was.

guitar-hero-warriors-of-rock-is-opgehoud.jpg
guitar-hero-warriors-of-rock-is-opgehoud.jpg

In dit geval Quest mode, waarin het verhaal wordt verteld van de Warriors of Rock door Gene Simmons en waarin de standaardkarakters waar je uit kunt kiezen een eigen speciale gave krijgen die je moet opbouwen en waar een heel verhaal aan hangt, waarin conceptalbum/nummer 2112 van Rush een grote rol speelt halverwege de quest en het speciaal door Megadeth’s Dave Mustaine geschreven nummer dat je speelt tegen de eindbaas. Verder is het een feest der herkenning, met alle party-, multiplayer- en creatiemogelijkheden die je sinds het laatste deel mag verwachten.

warrock3

The Good
Over muziekkeuze kun je heel lang twisten en de keuze om de tracklist meer te richten op echte rock zal niet iedereen aanstaan, maar 90 nummers voor 60 euro is goedkoper dan welke DLC ook, dus je mag gerust 2/3 van het aangebodene haten en dan heb je nog steeds waar voor je geld, als je puur naar de nummers kijkt. Alle eerdere nummers, zij het ooit geëxporteerd naar een andere Guitar Hero (inclusief Metallica) of via DLC, zijn direct beschikbaar in de vrije speelmodus, zodat je met één disc klaar bent en de party mode lekker kunt laten lopen.

Als je dan toch echte scores wilt neerleggen kun je omschakelen naar Quickplay+ waar je allerlei uitdagingen kunt aangaan binnen nummers, specifiek voor verschillende instrumenten. Die geven je een goede reden om in je eentje nog eens terug te komen, meer dan het verhaal in de single player. De speciale gaven die je karakter krijgt (twee keer zo snel star power krijgen, hogere multipliers, dat soort dingen) als je er genoeg mee gespeeld in het verhaal zijn wel leuk omdat ze het scoren binnen een nummer helemaal over de top trekken, zeker in de gedeeltes van de game waar je meerdere krachten bij elkaar krijgt voel je je wel een rock’n’roll machine.

Maar ook Rock’n’roll machines moeten wel eens naar de WC, en daar heeft de game nu een goede oplossing voor: eindelijk niet meer direct de mist in gaan of hopen dat het aftikken klopt met het tempo van het nummer als je na het pauzeren verder wilt gaan, gewoon lekker twee maten terugspoelen en verder spelen zonder negatieve consequenties.

warrock17

The Bad
Het idee om alle energie in het verhaaltje te stoppen zou niet verder verwijderd kunnen zijn van mijn idee van een ideale muziekgame: het enige dat telt is de kwaliteit van de meegeleverde nummers en/of eventuele vernieuwingen in de koppeling tussen speler en muziek en in dat opzicht, laten we eerlijk zijn, is de strijd gestreden. Nu dat concurrent-serie Rock Band definitief voorsprong heeft genomen met de toevoeging van keyboards, pro mode en -als je daar behoefte aan hebt- echte gitaren om die te spelen is het moeilijk om het “Warriors of Rock”-verhaaltje als een serieus punt van vernieuwing te zien.

Erger nog is dat ondertussen oude irritaties, zoals het niet helemaal vrijgeven van de nummers in Quickplay voordat je door het verhaal hebt gespeeld, niet aangepakt worden. Ik snap dat je als ontwikkelaar graag ziet dat mensen je spel spelen, maar doordat het verhaal dicteert dat alle karakters een setlist krijgen in eigen stijl (Metal voor Lars Umlaut, Punk voor Johnny Napalm, etc.) moet je je dus om alles vrij te spelen ook geheid door één of meerdere complete setlists vol met nummers waar je geen klap aan vindt heen worstelen om alles te krijgen.

Gelukkig is het gros van de nummers wel direct beschikbaar, al moet me toch van het hart dat de songselectie (ondanks de smaakdiscussie) wel laat zien dat de koek een beetje op begint te raken na alle delen. Als je dit deel op zichzelf bekijkt dan zijn het aantal iconische tracks toch wel hard teruggelopen ten opzichte van de andere delen, waarbij pijnlijk genoeg ook nog een heel aantal nummers ideaal geschikt zijn voor keyboards en daardoor binnen deze game -ondanks dat het muzikale monumenten zijn- niet zo interessant zijn om te spelen.

warrock1

The Ugly

Dat zijn toch de alter ego’s van de karakters, als je eenmaal iemand zo ver hebt dat ze de strijd met ‘The Beast’ aan kunnen gaan: Neversoft heeft wel genoeg moeite gestoken in de stijl van de verschillende karakters en de hele vibe heeft wel iets van mede-Metal game Brütal Legend, alsof alle foute metalhoezen uit het verleden tot leven komen. Lekker smerig, dus.

Conclusie
Als je de marketing, de nieuwe ‘metal’-gitaar en het laagje verhaal wegpoetst zie je het vorige Guitar Hero-deel nog onder de lak zitten bij Warriors of Rock. Is dat erg? Nee. Want alle kritiek ten spijt krijg je wel gewoon een goede (nee, de beste) versie van Guitar Hero tot nu toe. Ben je nieuw in het muziekgenre, dan moet je wel even bewust kiezen tussen deze en Guitar Hero 5 (die nu wellicht al iets goedkoper te krijgen is) qua setlist, als je ‘gewoon’ Guitar Hero wilt spelen zoals je dat overal hebt gezien en geprobeerd.

Ben je een terugkerende rocker met minstens twee oudere delen na World Tour, dan is de mogelijkheid om alles in één titel te spelen wellicht een goede reden om te kiezen voor dit deel, als de tracks die je erbij krijgt je aanstaan. Want ondanks dat de serie qua innovatie op een dood spoor zit is de Guitar Hero-ervaring na al die delen zo gepolijst dat je geheid lol gaat hebben met je plastic gitaar, als je het daar nog voor doet. Want wil je iets meer uit je muziek halen, of heb je behoefte aan een nieuwe ervaring, dan lijkt het me toch verstandig om nog drie weken te wachten totdat duidelijk is of de torenhoge beloftes van Rock Band 3 gaan uitkomen.

Guitar Hero: Warriors of Rock is ontwikkeld door Neversoft voor de Xbox 360 (versie getest), PS3 en Wii en uitgebracht door Activision op 24 september 2010.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.