Linkbuilding trends 2012, 8 linkbuilding experts vertellen u alles!

Vorig artikel Volgend artikel
Linkbuilding trends 2012, 8 linkbuilding experts vertellen u alles!

Linkbuilding-Specialist.nl; 
“Linkbuilding en Social Media trends 2012”
Het Linkbuilding bureau uit Amsterdam interviewde 7 Nederlandse linkbuilders en 1 Belgische linkbuilder over linkbuilding en social media trends voor 2012.

Linkbuilding-Specialist interviewde de volgende 8 Linkbuilders:
Peter van der Graaf: www.searchspecialist.nl;
Roy Huiskes: www.chapter42.com;
Jafar Kaboli: www.linkbuilding-specialist.nl;
Martijn de Klerk: www.winstgevendewebsite.nl;
Ton Heerze: www.webton.nl; Jeffrey Bleijendaal; www.ematters.nl; Sander Tamaëla; www.onetomarket.nl; Pieter-Jan Vanneste; www.seodvize.be.

Door de Panda update’s van Google en de voortdurende andere algoritmische updates van Google en de groei van blogs, Social Media websites; is linkbuilding uitdagender dan ooit geworden.

Conclusies
: Hieronder enkele conclusies op basis van de antwoorden van de linkbuilding-specialisten:


• Linkbuilding blijft 1 van de belangrijkste factoren binnen de SEO-strategie, maar de manier waarop links kunnen worden verzameld of gecreëerd is aan het veranderen

• Relevantie en diversiteit is zeer belangrijk bij het linkbuilden, waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat.


• De meningen m.b.t. de invloed van Social Media voor rankings en met name Google+ lopen uiteen, echter zijn alle specialisten het er over eens dat Social Media en met name Google+ op termijn invloed kan gaan hebben.

Sommige antwoorden zijn ten behoeve van de lengte van het artikel ingekort.

1) Welke linkbuilding technieken werken niet meer in 2012?

Peter: Doe niet mee aan een wapenwedloop voor die ene eerste plaats, maar blijf terugrekenen wat een positie je gaat opleveren. De ROI op SEO en linkbuilding wordt steeds slechter en uitgaven moeten beter verantwoord worden. In 2012 zullen dure gokken niet meer zo vaak goedkeuring van de klant krijgen.

Roy: Elke techniek werkt nog wel, als je het maar gebruikt in beperkte en controleerbare mate. Van startpaginalinks tot linkruils. Als je een beetje gevoel hebt voor wat werkt, dan helpt elke link mee.

Jafar: Elke linkbuilding techniek werkt nog, de ene wat beter dan de andere, helaas zien wij ondanks alle Panda updates, nog steeds sites te hoog ranken met lage kwaliteit links en geen relevante backlinks. Maar zolang je focust op relevante links en linkdiversiteit, en zorgt voor een natuurlijke groei, zit je in 2012 en verder altijd goed.

Martijn: Met het oog op de Google Panda update(s) zou ik zeggen dat slechte en links van spammerige sites verleden tijd worden. Maar helaas zullen ze in 2012 nog steeds voor veel sites goed werken. Je merkt steeds vaker dat de Panda nu ook ons kikkerlandje in is getrokken en zijn klauwen uitslaat naar “slechte” sites. Foute linkbuilding is hierbij een belangrijke factor voor de Panda. Black hat SEO zal in 2012 nog werken, maar wel een groter risico worden.

Ton: Het in één keer aanvragen van (te)veel links, dus een onnatuurlijke linkgroei, zal afgestraft worden door Google. Daarnaast zal Google nog strenger worden ten aanzien van black hat linkbuilding.

Jeffrey: Elke linkbuilding techniek werkt nog mits je voor diversiteit gaat en niet kiest voor alleen maar de traditionele manier zoals startpagina’s en directory’s. Voor elke klant is het van belang dat er goed nagedacht wordt over een strategie om de SEO van de klant te verbeteren.

Sander: Het ligt compleet aan je bereidheid om risico te willen lopen, want alle links werken, alleen werken sommige links beter. Helaas zie ik nog steeds dat er partijen ranken met het ruilen van links, dat zou echt niet meer moeten werken.

Pieter-Jan: Zeker na de meest recente updates is linkbuilding er niet gemakkelijker op geworden. Vroeger vond ik linkbuilding eenvoudig: de zoekwoorden waarop je wou scoren vermelden in de linkteksten, de juiste hoeveelheid kwalitatieve links (afhankelijk van de concurrentie) en in no time stond je op de eerste pagina. Nu liggen de kaarten anders. Je eigen sites aan elkaar linken, zeker als die allemaal onder eenzelfde Google Analytics account geregistreerd staan, is geen goede optie meer. Ook andere Google producten (Adsense, het Google Hulpprogramma voor Webmasters, de Google +1 knop) maken het voor Google heel makkelijk om je netwerk sites te identificeren. Heb ik sinds kort ook slechte ervaringen mee: nieuwe sites die te snel links verkrijgen en enkel links aanmaken naar de hoofdurl van een website

2) Welke linkbuilding technieken werken nog steeds goed anno 2012?

Peter: Ten opzichte van 2011 is geen enkele linkbuilding techniek komen te vervallen, maar er zijn diverse opties bijgekomen.

Roy: Het daadwerkelijk netwerken voor je link blijft erg succesvol. Linkbuilding is tenslotte een soort ruilhandel. Ik help jou ergens mee, jij helpt mij ergens mee. Dat hoeft niet nu, dat hoeft niet hier, maar dat komt nog wel een keer van pas.

Jafar: unieke blog content links, die je regelmatig voorziet van relevante content, en veel linkdiversiteit aanbrengen zoals (socials) RSS, podcast, video, in je backlink profiel

Martijn: Het zoeken naar relevante en betrouwbare websites die je link willen plaatsen is nog steeds een goede manier om kwalitatieve en waardevolle backlinks te verkrijgen, dat is in 2012 ook zo. Wat ik verwacht wat extra waarde krijgt zijn links van video’s. Het gebruik van SEO met video’s (VSEO) wint al een aantal jaar terrein, maar door de toename van het aantal smartphones en tablets is het steeds makkelijker om even een videootje te bekijken. Video’s worden daardoor belangrijker, wat ook weer effect op de linkwaarde zal hebben.

Ton: Het creëren van een divers linkprofiel: zoals links van startpagina’s, doorplaatsen van video’s, poweroints, socialbookmark sites, doorplaatsen van RSS feeds, article submissions, persberichten, blogs etc.

Jeffrey: Wij zijn van mening dat Lost link recovery strategie werkt, oftewel het analyseren van het huidige profiel van een klant.

Sander: De basis is en blijft netwerken. Zonder netwerken is linkbuilding nooit effectief geweest of was je ROI laag. Heb je je netwerken voor elkaar? Dan werken persberichten, onderzoeken, goede content (en de marketing hiervan) en infographics erg goed

Pieter-Jan: Tekstlinks die staan in content van minstens 300 woorden en dit op blogs en sites die bestaan uit unieke content. Ook in 2012 blijft dit een krachtige vorm van linkbuilding waarmee je eender welke site een flinke boost kan geven.

3) Welke impact zal Google+ hebben op rankings en linkbuilding?

Peter: Het verzamelen van Google plusjes is al een linkbuilding discipline op zich aan het worden. Binnen de vriendenkring erg belangrijk, maar alle social media links hebben op het korte termijn resultaat van reguliere zoekresultaten al zeer veel effect.

Roy: Er bestaat een grote kans dat Google een vrij grote impact gaat hebben, alleen maar om het gebruik van het netwerk te bevorderen met als katalysator de SEO’s. Voor linkbuilding zal er toch eerst iets gedaan moeten worden met de verbindingen en de waardering van profielen om het echt waardevol te maken.

Jafar: Als je kijkt hoe agressief Google+ in de V.S. pusht, zou ik het maar aankomende periode goed in de gaten houden, maar om Google+ voor je klanten nu te gaan verzamelen is een afweging, ik zet op dit moment liever andere linkbuilding technieken in.

Martijn: Google+ is opgezet door Google en is niet zo populair als ze willen. Uiteraard willen ze hun eigen product promoten en Google is nog steeds de belangrijkste zoekmachine, waardoor ze dus een flinke troef in handen hebben. Ik verwacht zeker dat Google die troef ook gaat gebruiken en Google+ meer waarde geeft in de resultaten, om het belang ervan voor vele te vergroten. Sowieso denk ik dat Google+ vooral is ontwikkeld om meer inzicht in gebruikers te krijgen, om de zoekresultaten nog verder te verbeteren. Hierbij is het dus belangrijk dat veel het gaan gebruiken.

Ton: Gezien de matige groei van Google+ verwacht ik niet dat de invloed op het algoritme van Google heel groot zal zijn. Een aandeel van 5% zou al teveel zijn naar ons idee.

Jeffrey: Een behoorlijke impact helemaal wanneer personal search net als in de USA in NL doorgevoerd zal worden. Dan bestaat SEO uit twee verschillende onderdelen binnen Google.

Sander: Op korte termijn zal het erg beperkt zijn. Google moet eerst de duidelijke signalen van vertrouwen helder hebben, wat dat betreft hebben links een voorsprong van 15 jaar (en links en likes zijn totaal verschillende dingen). Daarna is het de vraag wat de impact zal zijn: want wat zegt een uiting op social media zonder de emotie? Moet de stem wel positief meetellen in de organische resultaten? Op lange termijn zie ik de invloed van G+ wel groter worden,  maar nu is het daar nog te vroeg voor.

Pieter-Jan: Google+ heeft me tot op vandaag nog niet weten te overtuigen. Ik vind het wel een leuk concept van Google om search persoonlijker en socialer te maken, toch zie ik het nog niet meteen doorbreken. Velen hebben Google+ ondertussen reeds uitgetest, slechts een beperkt aantal blijft actief. Wellicht speelt het aantal kwalitatieve +1’s ook een kleine rol in het ranking algoritme, maar echt harde bewijzen heb ik hier nog niet van gezien. Ik laat Google + en de Google +1 button vooralsnog voor wat ze zijn.

4) Hoe kun je je het best wapenen tegen de Panda update's anno  2012

Peter: Voor zover huidige tests aangeven kun je zeer weinig middels links goedmaken bij een gebrek aan kwalitatieve content. Content is hierin dus veel belangrijker.

Roy: Gewoon de panda cheese eten. Waarom zou je je moeten wapenen tegen iets watin Nederland nog amper invloed heeft gehad? En als je dat nu nog niet weet, dan heb je in mijn ogen toch ook wel aardig onder een steen gelegen de afgelopen 3 jaar met betrekking tot SEO.

Jafar: Het begint met voldoende goede en unieke content op je site en site onpage SEO proof maken en uiteraard relevante kwaliteit backlinks. Je ziet dat vooral webshops met veel producten, en uitsluitend fabrieks content van producten, last hebben van de Panda updates. De laatste weken krijgen wij veel van dit soort klanten binnen.

Martijn: De Panda heeft al laten zien dat hij ook voor Nederlandse websites flinke schade aan kan richten, maar is in Nederland nog niet zo actief geweest. Ik denk dat veel bedrijven de Panda onderschatten. Veel zijn er nog niet mee bezig, omdat het nog niet zoveel schade heeft aangericht. Echter merk je dat hij steeds verder het land intrekt. Voorkomen is beter dan genezen, want de klauwen van de Panda zijn diep en de wonden genezen niet binnen een weekje. Zorg voor een website met goede, unieke content die gebruiksvriendelijk is en niet teveel advertenties bevat. Dit in combinatie met relevante links van betrouwbare sites, maakt je site oninteressant voor de Panda en laat hij zet hij zijn tanden in een andere site

Ton: Door als bedrijf zijnde actief met de social media om te gaan, en sowieso ‘de grote 3’: Linkedin, Facebook en Twitter actief en te zetten en onderling met elkaar te koppelen.

Jeffrey: Wij hebben het afgelopen jaar niet veel binnen de Nederlandse markt gemerkt van de panda update. Toch is het belangrijk om het onderstaande te handhaven.
1.) Unieke content
2.) Een divers linkprofiel, waarin niet alleen de startpagina's/directories zitten.

Sander: Qua linkbuilding? Gevarieerd linkprofiel, maar het belangrijkst blijft de kwaliteit van je website (in de brede zin) gecombineerd met een focus op de gebruiker.

Pieter-Jan: Ervoor zorgen dat je sites het verdienen om helemaal bovenaan te staan. Dit door goede, informatieve content aan te bieden aan je doelpubliek en je site zo te ontwerpen dat hij vertrouwen en kwaliteit uitstraalt. Regelmatig nieuwe content publiceren is uitstekend, overoptimaliseren is daarentegen geen goede optie meer.

 5) Hoe goed is Google anno 2012 in het herkennen van gehuurde of gekochte links?

Peter: In 2011 heeft het herkennen van betaalde links weinig extra prioriteit gekregen waardoor dit begin 2012 weinig verandering zal tonen. Het verlinken van betaalde links zal vaak gehoor krijgen en er zijn nog voldoende prominente sites die op deze wijze kunnen worden getroffen. 2012 Kan op dit gebied nog veel verbetering brengen.

Roy: 
Hoe goed is de politie in het opsporen van boeven? Het gaat om prioriteit. Als je heel brutaal bent, zijn ze er heel goed in, maar als je een beetje onder de radar blijft kun je, zeker in Nederland, met heel veel gekochte links wegkomen. De vraag is echter of dit een goede strategie is.

Jafar: Het hangt van de de prioriteit af, en hoe bont je het maakt, het is afweging, wil je het risico lopen om op korte of lange termijn een penalty te krijgen? Wij raden het kopen van links sterk af. Google heeft zoveel data tot zijn beschikking, en diverse manieren om gekochte links te achterhalen, dit gebeurd o.a. automatisch, maar ook n.a.v. een spam report.

Martijn: Ik denk dat Google beter wordt in het herkennen van bad neighborhood links en links van sites met veel reclame of spam, maar niet per se of ze gekocht of gehuurd zijn. Ik denk dat Google daar ook (nog) niet zoveel prioriteit aan geeft.

Ton: Ik denk het kopen van links Google nooit helemaal kan herkennen, want het is in veel gevallen zo moeilijk te boordelen of iemand een backlink te koop aanbiedt of dat een backlink gratis is. Ik denk ook niet dat Google perse straft voor gekochte links tenzij dit maar geen spam/black hat links zijn.

Jeffrey:  Wij geloven er in dat Google er goed in is, omdat linkprofielen waarin betaalde links naar voren komen goed te herkennen zijn. Wij zijn van mening dat dit helemaal niet nodig is wanneer je een slimme autoriteit strategie samen met de klant uitstippelt waarin deze “strategie” niet gebruikt hoeft te worden.

Sander: Geautomatiseerd zijn ze er niet goed in, zolang het niet te opzichtig is. Ik zie nog veel te veel website van mensen met diepe zakken ranken. De vraag is of de website belangrijk genoeg is (of te opzichtig bezig is geweest)  om direct door een search quality analyst aangepakt te worden.

Pieter-Jan: Wat mij betreft, zijn ze hier nog steeds niet goed in. Niet onlogisch, een bijzonder moeilijke en delicate zaak om te oordelen of een link nu al dan niet gekocht of gehuurd is. Al voel ik wel dat ze progressie maken

6) Welke socialmedia heeft sterke invloed in 2012 voor je rankings?

Peter: Links via URL shorteners vanuit vrijwel alle grote social netwerken hebben een zeer sterk effect op de korte termijn ranking van een pagina. Het perfect timen van een boost is een onmisbare strategie in iedere linkbuilding toolbox.

Roy: Je rankings. Ik dacht dat we 2 jaar geleden al zo’n beetje besloten hadden dat het niet gaat om posities, maar om hoeveel traffic en omzet je kunt genereren. Dat wil dus zeggen dat je niet altijd moet kijken naar de rankings. Met een heel actief merk op de sociale media, zul je je hele website helpen en ik heb niet de indruk dat 7500 likes je enkel en alleen om die zoekterm nu zo veel zullen helpen.

Jafar: Door inzet van Blogs, Facebook. Twitter en Linkedin, kun je in ieder geval meer posities in Google krijgen, en dus je visibility in de rankings vergroten. Het helpt dus zeker mee, maar hoeveel is onduidelijk. Socialmedia zijn belangrijke zoekkanalen geworden dus dien je hier gewoon aanwezig te zijn, als je doelgroep hier ook op zit.

Martijn: Elke social media heeft zijn eigen voor- en nadelen. Een combinatie van verschillende social media is natuurlijk het mooist. Echter denk ik dat Google+ de enige kan worden die echt kan zorgen voor merkbaar verschil in de resultaten, doordat die van Google zelf is. Daarna komen Facebook en Twitter, mits goed ingezet. Toch blijft social media vooral goed om mensen naar je site te lokken.

Ton: De grote drie zoals onder punt 4 beschreven. En dus voor 5% Google+. De rest is/wordt sterk overschat naar ons idee.

Jeffrey: Ematters vindt dat alle social media toegepast kan worden om in je linkprofiel diversiteit te creëren. Dus niet één specifiek social medium heeft de specifieke kracht om SEO te verbeteren.

Sander: Geen en dat (sterke invloed) zie ik ook niet veranderen in 2012. Als dat wel gaat gebeuren is het vanuit G+: Google wil dit pushen en SEO mogen de kar trekken. Daarnaast hebben ze daar de beschikking over alle data om zo tot iets zinnigs te komen. Bij Facebook of Twitter hebben ze maar een beperkte data set.

Pieter-Jan: Social signals hebben een steeds sterkere invloed voor je rankings. Ik denk dan vooral aan retweets op Twitter, aanwezigheid en interactie op Facebook en Youtube, maar ook social bookmarkwebsites zoals Nujij.

7) Er zijn de afgelopen 2 maanden meer dan 70 algoritmische updates geweest, welke is in jullie ogen de meest invloedrijke voor je rankings?

Peter: Ik heb nog geen effect op mijn klanten kunnen ontdekken.

Roy: Ik heb werkelijk geen idee, want ik hou helemaal niet bij wat Google doet. Ik kies voor een strategie en probeer deze zo goed mogelijk uit te voeren, met de gebruiker in gedachten. Wat Google daar vervolgens mee doet, is meestal positief

Jafar: met zoveel updates, is het lastig te zeggen, welke nu de meeste invloed hebben op je rankings, theoretisch hoef je je hier ook geen zorgen om te maken als je site onpage SEO proof is, voldoende unieke content op je site hebt en je een relevant en divers backlink profiel hebt. Maar sites die dit niet hebben, zullen bij elke Panda update het lastiger krijgen.

Martijn: De Panda update heeft niet per se gevolgen voor het grootste aantal websites, maar de impact kan wel enorm zijn. Als hij je eenmaal in zijn klauwen heeft, kun je zo een aantal pagina’s naar beneden geduwd worden.

Ton: De diversiteit van het linkprofiel. Dus een mix van allerlei factoren zoals onder punt 8 wordt beschreven.

Jeffrey: Wij van Ematters zijn van mening dat je goed naar de markt van de klant moet kijken en dat je je helemaal niet geremd moet voelen door deze updates, maar een juiste SEO strategie voor de klant toe moet passen. 

Sander: De focus op kwaliteit, dat is hetgeen dat constant naar boven komt. En natuurlijk Search + Your World.

Pieter-Jan: Soms merk je de invloed van een nieuwe update, soms ook niet. De verschillende fasen van de Panda Update vond ik in het algemeen opmerkelijk en invloedrijk, van kleinere updates zoals de “Anti-Banner Update” heb ik niets gemerkt.

8) Wat is in jullie ogen een sterk linkprofiel;?

Peter: Diversiteit en natuurlijkheid zijn belangrijker dan aantallen en kracht. Focus op een zekere balans geeft meer ranking effect dan meer van hetzelfde.

Roy: Linkbuilding gaat niet alleen om een sterk linkprofiel alleen. Maar als je een sterk profiel wilt weten, ik zou de links van BBC, Amazon, Wikipedia of Startpagina wel willen hebben. Die hebben wel een sterk linkprofiel.

Jafar: diversiteit en een natuurlijk ogend backlink profiel, bijv. links met follow, "no follow", sociamedia links, en diversiteit in je anchors, waarbij van belang is dat je niet op enkelvoudige anchors focust, maar juist anchors met zinnen of anchors met je brandname in cominatie met je keyword.

Martijn: Linkdiversiteit is en blijft belangrijk als lange termijn strategie, links met follow, no follow, links met verschillenden anchors en liefst ook anchors met relevant keyword + je “brandname”

Ton: Het creëren van een divers linkprofiel: zoals links van startpagina’s, doorplaatsen van video’s, poweroints, socialbookmark sites, doorplaatsen van RSS feeds, article submissions, persberichten, blogs etc.

Jeffrey:  Een mix van de bekende, verschillende linkbuilding strategieën.

Sander: Een gevarieerd linkprofiel: niet alleen de aanvraag linkjes (want daarmee red je het niet), maar ook de autoriteits links. Vergeet daarbij ook niet je branche zo breed mogelijk te benaderen. En sterk is daarnaast ook tweeledig: niet alleen sterke links, maar ook een linkprofiel dat bestand is tegen een tik.

Pieter-Jan: Een gevarieerd linkprofiel, met name een mix van blogberichten, afbeeldingen met links, social media signals, aanwezigheid op belangrijke sites zoals Youtube en Facebook, een aantal relevante startpagina’s, etc. Dit alles volgens een zo natuurlijk mogelijk patroon. Dus niet één maand full speed linkbuilden en erna niets meer. Ik vind continuïteit belangrijk maar ik moet toegeven dat het ook mij niet altijd lukt om voor al m’n sites een continue linkbuilding te verzorgen

9) Als je budget beperkt is zeg bijv 2500 euro, waar zou je dat aan besteden voor betere rankings?

Peter: Linkbuilding-specialist.nl inhuren.

Roy: Goede content en het slim vermarkten van die content.

Jafar: Er vanuitgaand, dat je site SEO proof is, zou ik 50% inzetten handmatige linkbuilding op high authority sites en de andere 50% gebruiken het laten schrijven van unieke content en dit doorplaatsen op relevante blogs.

Martijn: Vooral aan goede content, bijvoorbeeld in een blogsite met goede plugins, en dat via social media verspreiden. Misschien nog een klein stukje linkbuilden.

Ton: Een aantal eerlijke links op goede websites met een hoge Pagerank

Jeffrey:  
1) Verbetering in de techniek.
2) Huidige content verbeteren & Unieke content!
3) Lost link recovery strategie toepassen om de huidige autoriteit te verbeteren.

Sander: Fundament van je website met je basis on-site SEO op orde. Linkbuilding heeft totaal geen zin als je website slecht is.

Pieter-Jan: Ik zou dit gebruiken als incentive voor webmasters van kwalitatieve blogs en sites, in ruil voor een kwalitatieve blogpost / pagina met een à twee linkjes naar je site. Voor dat bedrag kan je een hoop low quality links verkrijgen, maar ik zou toch gaan voor een beperkt aantal kwalitatieve links.

10) Wat is jullie mening m.b.t linkwheels, met unieke content?

Peter: Je kunt het werkend krijgen, maar de benodigde energie zou ik anders besteden.

Roy: Ik heb er nooit echt mee gewerkt omdat ik het niet natuurlijk vind in Nederland, maar het concept an sich zal allicht werken als je zelf een goed netwerk hebt opgezet. Zoals elk linknetwerk.

Jafar: Er zijn zoveel linkbuilding mogelijkheden, dat je tijd beter anders en slimmer kunt besteden.

Martijn: Linkwheels met unieke en relevante content kunnen heel waardevol zijn, zeker als je meerdere linkwheels maakt en al die linkwheels weer inzet als 1 groot linkwheel voor je site. Echter is de techniek vrij bewerkelijk en zou ik het vooral als extra linkbuilding techniek inzetten naast ‘normale’ linkbuilding. 

Ton: De term ‘wheel’ ligt nu niet helemaal ‘white hat’ in ons gehoor. Hoe je het ook went of keert het is weer een methode om Google te beïnvloeden. Unieke content in artikelen is prima maar om je dan een linkwheel van te maken is naar ons idee een strategie die in een grijs gebied ligt.

Jeffrey: Wij hebben nog niet gewerkt met deze strategie. Maar zijn van mening dat het wel zou kunnen werken wanneer je een sterk netwerk opbouwt.

Sander: Doe maar niet, je kan je tijd zinvoller besteden.

Pieter-Jan: Unieke content is heerlijk, maar waarom alles aan elkaar linken? Dan maak je het Google toch extra gemakkelijk om je linkbuildingactiviteiten bloot te leggen? Voor mij geen gesloten linkwheels, véél te spammerig. Wel vind ik het geen slecht idee om een bepaalde pagina of blogpost met link naar je site, te gaan “energizen” door ook naar die pagina links te creëren.

11) Wat is jullie mening over foother links?

Peter: Worden snel gezien als vorm van adverteren, dus in de standaard uitvoering niet erg effectief.

Roy: Als ze nut hebben voor de gebruiker, dan zal het wel goed zijn. Ik zie ze eigenlijk niet meer voor SEO werken, hoogstens dat het nog werkt omdat het er al heel lang staat.

Jafar: zonde van je tijd, om hier tijd in te steken, helaas zien wij nog wel veel sites, waar het nog steeds werkt, maar dit is een kwestie van tijd.

Martijn: Foother links kunnen zinvol zijn voor de interne linkstructuur. Je kunt menu items uitgebreider in foother links plaatsen, zodat die link het zoekwoord bevat als deze te lang is voor in het menu.

Ton: Kan geen kwaad maar heeft geen enkele meerwaarde. Voor branding van een merk is het perfect, maar het heeft geen extra Google waarde meer.

Jeffrey: Wij van Ematters zijn van mening dat de kracht van deze links niet meer werkt tenzij je een footer link meekrijgt van een website met een hoge autoriteit waarde zoals CNN  (maar hoe vaak komt dat nou voor ;) ) 

Sander: Ook niet doen, gaat op de lange termijn kapot. Daarnaast zijn er goede technieken om footer links te herkennen en Google doet dat ook echt al wel. Los daarvan: first link counts?

Pieter-Jan: Waste of time, zeker als je je eigen sites op die manier aan elkaar gaat linken. Links omgeven door tekst zijn veel effectiever.

12) Heeft het nog zin om met Nederlandse en buitenlandse directories te linkbuilden?

 Peter: Als mix binnen het linkprofiel hebben ze zeker effect, maar de inspanning voor het verkrijgen ervan is vaak te hoog t.o.v. de opbrengst.

Roy: Al geprobeerd?

Jafar: Zolang de links worden geïndexeerd door Google, kunnen zij helpen, vaak zit er maar heel weinig "linkjuice" op, vaak omdat je deze met zoveel andere links deelt. Voor je linkdiversiteit belangrijk, maar enkel als strategie af te raden.

Martijn: zeker, maar alleen voor je backlink diversiteit, vaak is de waarde van de link erg laag.

Ton: Als onderdeel van een divers linkprofiel zou ik hier ook zeker aandacht aan blijven besteden.

Jeffrey: Jazeker, maar kies voor diversiteit en niet alleen voor deze strategie.

Sander: Als je dat alleen gaat doen heeft het weinig zin (sowieso, directories??), maar aanvullend kan het helpen (en als je er heel veel van tegen aan gooit blijft er best wat van plakken). Ik zou me er zeker niet op gaan richten.

Pieter-Jan: Als dit relevante nichedirectories zijn, kan dit naar mijn inzien geen kwaad om je linkprofiel aan te vullen met deze techniek. Maar directories hebben zoveel uitgaande links dat ik serieus m’n twijfels heb bij de effectiviteit van deze linkbuildingmethode. Als je enkel op deze linkbuildingmethode rekent, zal je anno 2012 niet ver meer geraken.

13) Blijft linkbuilding in 2012 nog steeds de belangrijkste factor voor je rankings?

Peter: Misschien wel belangrijker dan ooit. Social linkbuilding valt ook onder deze discipline en er komen steeds meer vormen van waardevolle verwijzingen bij met ieder een ander effect op de diverse soorten zoektresultaten.

Roy: Als je snapt hoe het Google algoritme werkt, zul je begrijpen dat dat voorlopig niet verandert, omdat het hele algoritme tenslotte is gebaseerd op links en wordt getweaked met allerlei kleine aanpassingen eromheen.

Jafar: absoluut, linkbuilding wordt alleen maar belangrijker en ook leuker door de enorme mogelijkheden die je hebt gekregen door o.a. socials. Zorg voor een natuurlijke groei en linkdiversiteit

Martijn: In ieder geval een belangrijke. Maar content wordt ook weer steeds belangrijker. Zeker met de Freshness update merk je dat Google weer meer waarde gaat hechten aan relevante content. Goede content in combinatie met goede links is een perfecte mix voor Google.

Ton: De diversiteit en de eerlijkheid waarmee het linkprofiel is opgebouwd.

Jeffrey: Een van de belangrijkste, ja.  

Sander:  Ja, zonder twijfel.

Pieter-Jan: Ik zie het belang van linkbuilding nog verder afnemen. In het verleden bleek linkbuilding te gemakkelijk om de zoekresultaten te manipuleren. Out of the box denken en meer tijd besteden aan andere ranking signalen lijkt me onontbeerlijk. Google beschikt over een gigantische berg data en die beginnen ze echt te gebruiken bij het bepalen van de organische rankings. Denk maar aan de click through rates vanuit de zoekresultaten, bounce rates vanuit Google Analytics, data verzameld door gebruikers van Google Chrome… Ze scannen in Gmail de inhoud van je mails om vervolgens relevante ads te tonen. Waarom zouden ze dan niet gaan kijken hoeveel keer een bepaalde URL wordt gedeeld via email, om vervolgens ook aan de hand van deze data hun ranking algoritme te verfijnen?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wil je meer weten over linkbuilding & SEO? Aankomende 30 maart is er weer een
LinkLove 2012 van Distilled.co.uk in samenwerking met SEOMoz.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------- 

Gijs Bodenstaff

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies