Nederlandse consument doet steeds meer aankopen met smartphone

Nederlandse consument doet steeds meer aankopen met smartphone

Vorig artikel Volgend artikel

De computer begint steeds meer terrein te verliezen als het gaat om het doen van online aankopen. Steeds vaker doen we aankopen bij webshops via een tablet en vooral via een smartphone.

In de APAC-regio was mobiel in het derde kwartaal van 2018 al goed voor meer dan de helft van alle digitale transacties (52%). In Europa groeide het mobiele aandeel door naar gemiddeld 43%. Nederland is in Europa en ook wereldwijd een van de voorlopers als het gaat om mobiel shoppen. Hier was mobiel het afgelopen kwartaal goed voor 53% van de online aankopen.

Global Commerce Review

Bovenstaande cijfers en meer komen naar voren in weer een nieuw Global Commerce Review-rapport van Criteo met data die verzameld werd in het derde kwartaal van 2018. Uit de resultaten komt naar voren dat Noord-Europa en Japan de trendsetters zijn als het gaat om mobiele transacties. Zweden en Noorwegen zijn koploper met een mobiel aandeel van respectievelijk 60% en 57%. Nederland volgt als vijfde met 53% mobiele transacties in het derde kwartaal.

Het afgelopen jaar is dat aandeel in ons land wel flink toegenomen. Een jaar eerder was het nog 47%. Verder valt ook op dat in Nederland, maar ook in de andere onderzochte landen, de smartphone sterk aan terrein wint ten opzichte van de tablet.

Mobiele revolutie

"Er is onmiskenbaar een mobiele revolutie aan de gang in online retail," aldus Pepijn Breijder, Managing Director Benelux & Nordics bij Criteo. "Al langer zien we het aandeel van de pc teruglopen, maar nu wordt die ontwikkeling steeds scherper. In de APAC-regio als geheel zijn mobiele transacties in de meerderheid, net als in Noord-Europa. In Nederland zie je dat de pc 13% aandeel verliest ten gunste van mobiel, maar dat dat vooral te danken is aan de opkomst van smartphone shoppen. Vergeleken met het derde kwartaal van 2017 nemen de transacties via een tablet met 17% af."

Verder blijkt dat het de shopping apps zijn die belangrijk zijn voor de conversie. Een mobiele app leidt in Europa tot een ruim drie keer zo hoge conversie als een mobiele website (5% vs. 17%).

Een overzicht van alle opvallende resultaten:

  • Op werelddeelniveau is de APAC-regio (Azië, Australië en Oceanië) leider in mobiele transacties met 52%.Midden-Oosten en Afrika: 47%; Europa: 43%; Latijns-Amerika: 43%; Noord-Amerika: 40%.
  • Op landenniveau is Zweden koploper mobiele transacties met 60%; dan Noorwegen: 57%; Japan: 54%; Verenigd Koninkrijk: 54%; Nederland: 53%; Denemarken: 52%; en Zuid-Korea: 51%.
  • In Nederland is het mobiele aandeel in een jaar gestegen van 47% (Q3-2017) naar ruim 53% (Q3-2018). Dat percentage is onderverdeeld in 40,6% smartphone en 12,6% tablet.
  • Rusland heeft van de onderzochte landen het laagste percentage mobiele transacties (31%).
  • Shopping apps leiden tot een hogere conversie vergeleken met websites. Conversie: mobiele website 5%; desktop 12%; app: 17%.
  • Omnichannel retailers die fysieke en online verkoop combineren, beschikken over vier keer meer bruikbare verkoopdata dan single channel retailers.
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies