Online21.03.2019

​Waarom free publicity een goede basis is voor een contentstrategie


Herken je dit:

…Wij zijn een jong en dynamisch bedrijf
…Wij ontzorgen onze klanten
…Wij staan voor onze klanten klaar
…Bij ons telt alleen het allerbeste
…Bij ons staat de klant centraal

Ik daag je uit eens te tellen hoe vaak je bovenstaande beschrijvingen nog tegenkomt. Wat zeggen deze beschrijvingen? Weinig. Het is een dertien-in-een-dozijn manier van profileren. Als (potentiële) klant weet je zo precies niks over wat je kunt verwachten.

Nee, in 2019 gaan we gaan geen klanten meer voor ons winnen door algemeenheden te verspreiden, gebakken lucht te verkopen en van daken te schreeuwen dat we de goedkoopste zijn (al doen vele supermarktmarketeers enorm hun best om ons dat wel te doen geloven…). Anno 2019 wil de consument aan de hand genomen worden door middel van waardevolle content. Waardevol, dát is het toverwoord.

Steeds meer organisaties voeren om die reden een contentstrategie: zij bedenken, creëren en verspreiden waardevolle content om zo bij te dragen aan het realiseren van de eigen missie. Voor eenieder die denkt dat hieraan een enorme investering vooraf gaat, heb ik goed nieuws: dat is niet zo. Integendeel. Hoe dit zit en hoe je dat doet, leg ik je uit in dit artikel.

Waardevolle contentcreatie via free publicity

Inzetten op free publicity biedt de perfecte basis voor een effectieve contentstrategie. Zeker als je hierbij (minimaal) een maandelijks ritme aanhoudt. Op die manier creëer je een continue stroom van:

  1. Waardevolle content
  2. Media-aandacht
  3. Touchpoints met je doelgroep

Het vinden van de juiste communicatiehaakjes voor free publicity is helemaal niet zo ingewikkeld als men vaak denkt. Er zijn wel duizend-en-één aanleidingen te bedenken voor een interessant verhaal. Dat kunnen persberichten zijn, maar ook blogs, interviews of het organiseren van een (blogger/vlogger)event. Om je op weg te helpen, geef ik je enkele waardevolle aanknopingspunten:

  • Recente ontwikkelingen
  • Vernieuwende, innovatieve projecten
  • Gewonnen prijzen
  • Bijzondere klanten/samenwerkingen
  • Eigen onderzoeksresultaten
  • Trends op basis van data
  • Andere nieuwswaardigheden

Je creëert bovenstaande verhalen met oog op free publicity, maar de waarde van deze content gaat veel verder dan ‘alleen’ dat.

Hergebruiken van content

Alle content die je ontwikkelt voor free publicity kun je perfect ‘hergebruiken’ op je eigen communicatiekanalen. Denk aan je website, social media, nieuwsbrief en/of brochures. Je doorloopt de volgende stappen:

Stap 1

Vraag je relaties om hulp en nodig hen via een nieuwsbrief en/of social uit om deel te nemen aan een onderzoek. Het eerste touchpoint is gecreëerd.

Stap 2

Analyseer de uitkomsten van het onderzoek en verwerk deze in een persbericht. Dit verhaal pitch je samen met de onderzoeksresultaten aan journalisten en redacteuren die schrijven voor titels die door jouw doelgroepen worden gelezen. Zo komt jouw verhaal terecht bij de consument. Touchpoint nummero 2.

Stap 3

Plaats het persbericht dat is geschreven naar aanleiding van het onderzoek op je website, onder de categorie ‘nieuws’. Goed voor de vindbaarheid en het vergroten van de kans op een derde touchpoint. Overigens ook handig voor journalisten die op zoek zijn naar informatie.

Stap 4

Breng je relaties via een nieuwsbrief en/of social op de hoogte van de resultaten van het onderzoek waaraan zij hebben deelgenomen en bedankt hen voor hun hulp. Zo ontstaat het vierde touchpoint.

Stap 5

Deel de mooiste mediaresultaten via je eigen communicatiekanalen. Daarmee laat je zien dat anderen over je schrijven en dat werkt. Altijd. Én het zorgt voor een vijfde touchpoint met je doelgroep.

Je ziet, het voeren van een effectieve contentstrategie hoeft niet altijd zeeën van tijd en bakken met geld te kosten. Als je er een beetje handig mee omgaat, kom je met een focus op free publicity al een heel eind.

Deze blogpost is geschreven door Tessa Puijk, PR- en communicatieadviseur bij Van Diemen PR.

Verder lezen over Content

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Ben jij een online marketeer of SEO-specialist en wil je je kennis en vaardigheden op het gebied van SEO naar een hoger niveau tillen? Dan mag je YoastCon zeker niet missen! YoastCon is hét evenement voor iedereen die g...

Search11.04.2023

​YoastCon: het evenement voor online marketeers en SEO-specialisten!

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

Als ondernemer heb je veel zaken om aan te denken: de inkoop van producten, het verkopen van diensten en producten, de administratie, je personeel… Het is daardoor aantrekkelijk om sommige taken uit te besteden. Een bo...

DC Business27.01.2023

Die tekst voor je website? Die schrijf je gewoon zelf

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Als je een website runt, dan is de kans groot dat je wel eens mails graag met vragen over linkbuilding. Of het nu gaat om bedrijven die graag een linkje op jouw website reserveren of bedrijven die je ermee willen helpen:...

DC Business24.11.2022

​Wat is linkbuilding en wat maakt het belangrijk?

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Twitter is de plek waar mensen naartoe gaan om te zien wat er in de wereld gebeurt en om erover te praten. En het is ook de plek waar schrijvers - van individuele makers tot uitgevers - hun werk delen, zinvolle gesprekke...

Social Media26.01.2021

Twitter neemt Nederlandse start-up Revue over

Een beter thuis voor schrijvers
Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

1 van de onderwerpen waar je aandacht aan moet besteden als je aan SEO doet, is duplicate content. Deze dubbele inhoud is niet alleen vervelend voor de bezoekers van je website, maar ook voor zoekmachines. Na het lezen v...

Search14.12.2020

Duplicate content: wat is het en hoe voorkom je het?

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

In deze column ga ik het hebben over de productbeschrijvingen in jouw webshop. Wat als je een luie concurrent hebt die jouw productteksten pikt? Dat is vervelend. Maar wat als iedere concurrent ze van jou pikt? Behalve ?...

Online07.09.2020

​Help! De concurrent jat productomschrijvingen uit mijn webshop!

​De onzichtbare kracht van SEO

Als jouw potentiële afnemers of klanten op zoek gaan naar een product of dienst die jij aanbiedt, hoe groot is dan de kans dat ze op jouw website terechtkomen? Hoeveel moeite doet een klant? Het antwoord is simpel, de g...

Search12.03.2020

​De onzichtbare kracht van SEO

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Logitech kennen veel mensen vooral van de gaming-tak. Maar het bedrijf is al vele jaren bezig met hardware voor multitasking, voor developers en gewoon voor op kantoor om jouw productiviteit te verhogen. In 2015 was er d...

Gadgets07.11.2019

Je productiviteit verhogen doe je met de MX Master 3 & MX Keys

Verder lezen over PR

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

Edelman, een van ‘s werelds grootste communicatie- en PR-bureau's, heeft verschillende mensen in de EMEA regio (Europa, het Midden-Oosten en Afrika) benoemd om het leiderschap van verschillende sectoren en praktijken t...

DC Business21.12.2023

​Edelman versterkt sectorleiderschap met nieuwe benoemingen in EMEA

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Visitekaartjes. Wie kan de scène uit American Psycho vergeten waarin yuppie Wall Street-types elkaar proberen te overtroeven met wie het smaakvolste kaartje heeft. Maar zijn visitekaartjes in deze tijd van technologie,...

DC Business17.06.2018

5 redenen waarom visitekaartjes nog steeds nuttig zijn in 2018

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Als je het nog niet had meegekregen: er komt binnenkort een nieuwe versie van Murder on the Orient Express in de bioscopen. Een beetje promotie is dan nooit weg, dus heeft 20th Century Fox samen met de Finse spoorwegen i...

Entertainment23.11.2017

Beste escape room ever: 13 uur in een rijdende trein door Finland

Murder on the Orient Express in het echt
Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Het incident van luchtvaartmaatschappij United Airlines heeft inmiddels zo’n beetje alle nieuwsrubrieken en media wel weten te halen. Tijdens een vlucht die letterlijk was overboekt, wat zoveel betekent als dat er meer...

Social Media12.04.2017

Het PR-drama van United Airlines gaat viral

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

Het begon ofwel als een heel goed uitgekiende PR-move van Burgerketen Wendy's, of als grap van random Twitter-gebruiker Carter Wilkerson. Hij vroeg aan het bedrijf op Twitter hoeveel retweets hij moest krijgen voor een j...

Social Media10.04.2017

Man hard op weg naar meeste retweets ooit om gratis kipnuggets

gratis PR-stunt voor burgerketen Wendy's
“Vermijden dat Wikipedia een PR-platform wordt”

De online encyclopedie Wikipedia gaat zijn slinkende gelederen van vrijwillige redacteurs versterken om de impact van public relations op de content van de website te kunnen elimineren. Jimmy Wales, oprichter van Wikiped...

Online06.10.2015

“Vermijden dat Wikipedia een PR-platform wordt”

Verder lezen over PR 2.0

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Op donderdag 16 juli presenteren grote namen in PR en marketing tijdens de Meltwater Digital Summit: PR Meets Marketing. Verwacht presentaties van onder andere de global CMO van CocaCola, de CMO van Burger King en de EME...

DC Business10.07.2020

​Digital Marketing Summit: PR meets Marketing

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Oud-Playboy, schrijver en bescheiden mediadeskundige Jan Heemskerk ziet een gouden tweede jeugd voor de PR! Zijn tip: vol op de influencers gaan! Maar wel met gezond verstand. “Het loket free publicity is gesloten”...

Online21.04.2020

Een gouden tweede jeugd voor PR: Influencer-PR 2.0

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Uit het wereldwijd onderzoek naar vertrouwen van Edelman blijkt dat van alle wereldburgers, Nederlanders het minst vertrouwen hebben in sociale media. De resultaten werden eind januari bekendgemaakt en afgelopen donderda...

Media10.03.2014

Nederlander minste vertrouwen in sociale media

Startupscène zweert bij growth hacking

Growth hacking, simpel gezegd een strategisch plannetje om aan groei te werken, is het nieuwe buzzwoord in online startupland. Tegelijkertijd rollen de nieuwe growth hackershelden over elkaar heen om te verkondigen dat h...

Startups08.02.2013

Startupscène zweert bij growth hacking

Facebook PR op voet van oorlog met media

De relatie tussen PR en journalistiek en bloggers kent altijd al een zeker spanningsveld. Voor beiden partijen geldt, ook al willen ze je soms anders doen geloven: "Can't live with them, can't live without them". In Nede...

Media19.06.2011

Facebook PR op voet van oorlog met media

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

We hebben er weer eentje. Een 'customer service fuck-up, turning into reputation nightmare'. Misschien herinner je je nog het debacle van United Airlines? United Airlines ruïneerde tijdens het vervoer de gitaar van e...

Media08.06.2011

Don’t mess with the US Army, don’t mess with YouTube!

“Social Media” dekt lading niet meer.

David Meerman Scott was in Amsterdam. Bij Social Media Club Amsterdam stond hij voor een bomvolle zaal, met tachtig deelnemers. En op de wachtlijst stonden er nog eens 50. Toen Meerman Scott - de tweede naam 'Meerman'...

Social Media19.05.2011

“Social Media” dekt lading niet meer.

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google

Afgelopen week werd bekend dat Facebook controversiele tactieken heeft gebruikt om het onderwerp privacy bij zichzelf weg te halen en Google ermee te associeren. Facebook huurde PR-bureau Burson-Marsteller in om verhalen...

Social Media15.05.2011

De PR-lessen van Facebook’s mislukte campagne tegen Google