Media16.04.2019

YouTube zag livestreams van brand Notre Dame als nepnieuws


In de VS en Zuid-Korea verscheen een disclaimer

Toen gisteren het nieuws naar buiten kwam dat er een brand was uitgebroken in de Notre Dame in Parijs, lieten de eerste YouTube livestreams niet lang op zich wachten. Helaas markeerde een test met het nieuwe algoritme van de site dit grote nieuws in een aantal landen als ‘fake’. De widget met informatie over de terreuraanslagen van 11 september lijkt te zijn geactiveerd door een nieuwe functie die YouTube test om ‘actuele context’ te bieden rond video’s die mogelijk neppe informatie bevatten.

Nepnieuws en gerelateerde artikelen over de aanslagen op 9/11

Door het activeren van de widget, begon YouTube de livestreams van de brand als ‘mogelijke bron van nepnieuws’ te markeren. Kijkers kregen vervolgens gerelateerde artikelen over de aanslagen van 9/11 te zien.

Vlak nadat de brand was uitgebroken begonnen diverse nieuwssites live filmpjes te delen. Onder die video’s was echter een klein grijs paneel te zien met de titel ’11 september’ en een fragment uit een Encyclopedia Britannica-artikel over de terroristische aanslag op 9/11. De nieuwe widget van YouTube maakt deel uit van een grotere uitrol van tools en disclaimers om te voorkomen dat gebruikers nepnieuws te zien krijgen.

Twitteraars merken disclaimer op

De website van BuzzFeed vond ten minste drie livestreams over de brand, afkomstig van grote nieuwssites, met een 9/11 disclaimer. Na een paar minuten werden deze verwijderd. Op Twitter kwamen al diverse meldingen hierover binnen. Het is onduidelijk hoe de livestream van de Notre Dame de widget heeft geactiveerd, maar een woordvoerder van YouTube zei dat de “informatiepanelen” met links naar externe bronnen zoals Encyclopedia Britannica en Wikipedia worden geactiveerd door een algoritme.

“Deze panelen worden algoritmisch getriggerd en onze systemen leggen soms de verkeerde verbanden”, voegde de woordvoerder eraan toe. “We schakelen deze panelen uit voor livestreams die verband houden met het vuur.”

YouTube test de widget en informatiepanelen momenteel in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. De livestreams waren in Frankrijk dus gewoon zonder 9/11 disclaimer te zien.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik