Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Facebook gaat zich actiever inzetten in de strijd tegen fake news met het oog op de Europese verkiezingen in mei. Zo weet Reuters te melden. Een senior executive van Facebook vertelde afgelopen maandag dat er een samenwerking komt met het Duitse persbureau DPA voor een strengere controle op berichten.
Amerikaanse verkiezingen
Sinds de Amerikaanse verkiezingen van 2016 staat Facebook onder druk. Nepaccounts en misleidende advertenties op het sociale platform waren orde van de dag en zorgden voor veel ophef. Hillary Clinton die een kinderseksnetwerk runde vanuit een pizzeria, de paus die Trump zou steunen, een oproep van ISIS om op Hillary Clinton te stemmen: het zijn allemaal voorbeelden van fake news–berichten die miljoenen Amerikanen bereikten tijdens de verkiezingscampagne van 2016. Ook werd gespeculeerd dat Rusland met sociale media de uitkomst van de verkiezingen probeerde te beïnvloeden in het voordeel van Trump.
Op het matje geroepen
Vorige maand tikte de Europese Unie Facebook op de vingers: het bedrijf zou nog niet genoeg actie hebben ondernomen om fake nieuws te bestrijden. Gezien de naderende verkiezingen voor het Europees Parlement is dit voor de EU een belangrijke kwestie. Eerder tekenden Facebook, Twitter en Google al een vrijwillige gedragscode om een actieve rol te spelen bij het bestrijden van nepnieuws.
Afgelopen maandag meldde Facebook dat het een operatiecentrum op zal zetten dat 24/7 bemand wordt met dataspecialisten en beleidsdeskundigen. Deze zouden gaan samenwerken met externe organisaties om dreigingen te identificeren.
Tessa Lyons, manager nieuwsintegriteit bij Facebook: “Ze zullen proberen proactief opkomende dreigingen te identificeren om zo snel mogelijk actie te kunnen ondernemen.”
Niet alleen mankracht wordt ingezet bij deze kwestie. Facebook belooft ook al zijn digitale systemen te blijven verbeteren, om zo onbetrouwbare berichten te herkennen en verspreiding te beperken.
Samenwerking DPA
Een samenwerking tussen Facebook en DPA, het grootste persbureau van Duitsland, moet gaan zorgen voor een verbeterde controle van berichten. Dit is een toevoeging aan de bestaande samenwerking met Correctiv, een non-profit organisatie van onderzoeksjournalisten die sinds begin 2017 nepnieuws signaleert aan Facebook.
Duitsland is een van de koplopers op dit gebied. Zo nam het land vorig jaar een nieuwe wet aan die bedrijven dwingt aanstootgevende berichten te verwijderen. Doen ze dit niet, dan riskeren ze een boete die kan oplopen tot wel 50 miljoen euro. Daarnaast is de Duitse regering van plan meer dan 100.000 studenten op te leiden als mediaspecialisten, met als doel te voorkomen dat advertenties worden misbruikt voor politieke doeleinden.
[Afbeelding © Chaiyawat – Adobe Stock]
Verder lezen over Europa
Marketing01.04.2024
Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Mobile21.03.2024
De EU doet onderzoek naar Apple’s keuzes voor de App Store
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Technology05.03.2024
Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify
Social Media19.02.2024
TikTok verslavend? De EU gaat het uitzoeken
Mobile26.01.2024
Je kunt straks apps sideloaden op je iPhone: dit betekent het
Nieuws17.01.2024
Waar zijn de 2 euro munten?
In Spanje en Portugal vind je ze nauwelijksVerder lezen over Facebook
Social Media22.02.2024
Je kunt je Facebook-berichten straks doorposten op Threads
Social Media14.02.2024
Raar geluid bij het scrollen op Facebook? Zo zet je het uit
Online07.02.2024
Facebook, Instagram en Threads geven AI-afbeeldingen een label
Social Media02.02.2024
Mark Zuckerberg zegt sorry voor mentale schade social media
Social Media29.01.2024
Social medium Facebook wordt 20 jaar: is het nog vernieuwend?
Feestboek, maar dan echtSocial Media12.01.2024
Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik
Social Media28.11.2023
Waarom je even geen Bumble-ads op Instagram ziet
Social Media06.11.2023
WhatsApp-stickers bewijzen dat AI altijd moet worden gecheckt
Verder lezen over Fake
Nieuws11.04.2024
Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie
Online09.04.2024
Het verwijderen van nep-reviews: hoe doe je dat?
Social Media17.05.2022
UPDATE: Overname Twitter blijft voorlopig ‘on hold’ staan
Musk denkt dat meer dan 20% van de accounts fake isSocial Media30.03.2022
Ruim tweederde van de mensen denkt nepnieuws te kunnen herkennen
Slechts 22% kan het echtNieuws17.03.2022
Facebook verwijdert deepfake ‘overgave’ video van Zelensky
Cybercrime25.11.2021
Meer nep-webshops dan ooit actief: pas op
Social Media14.09.2021
Facebook geeft bekende mensen vrijbrief om zich niet aan regels te houden
Search12.09.2021