Marketing19.04.2019

Maak gebruik van DMARC voor een betere email aflevering


Het verzenden van bulk marketing e-mails is nog steeds één van de meest gebruikte en effectieve marketing middelen. Het opschalen van e-mailmarketing kan echter ook problemen op het gebied van e-mail aflevering veroorzaken.

De voor- en nadelen van e-mailmarketing

E-mail marketing heeft een groot voordeel: als organisatie kan je in één keer een groot publiek bereiken. Resultaten van e-mailmarketing campagnes zijn goed meetbaar en te optimaliseren. E-mail campagnes kunnen hierdoor erg effectief en winstgevend zijn. Wanneer een organisatie haar e-mailmarketing opschaalt en haar publiek frequenter gaat e-mailen, kan deze problemen ervaren met de aflevering van berichten. Het is mogelijk dat ISP’s een domein op een blacklist plaatsen en/of dat zij e-mail berichten in de spammap van de ontvanger afleveren.

Wat is DMARC?

DMARC (Domain-based Message Authentication Reporting and Conformance) is een e-mail validatiesysteem dat is ontworpen om domeinen te beschermen tegen e-mail spoofing, phishing en andere cybercriminaliteit. DMARC maakt gebruik van twee reeds bestaande e-mail authenticatie technieken: SPF en DKIM. Door een DMARC record in het DNS te publiceren (vergelijkbaar zoals dit ook voor SPF en DKIM wordt gedaan), krijgt een organisatie de toegepaste e-mail authenticatie op e-mail berichten inzichtelijk. Middels DMARC wordt ook inzichtelijk welke bronnen e-mails versturen namens een domein. Door het beveiligen van het e-mail kanaal met DMARC geeft een organisatie ontvangers van haar e-mail berichten zekerheid dat de e-mail legitiem is.

Verbeter de aflevering van e-mail berichten

Het is algemeen bekend dat het toepassen van e-mail authenticatie een positief effect heeft op de aflevering van e-mail berichten. Het doel van e-mail authenticatie is immers om de betrouwbaarheid van de verzender te verhogen en misbruik van een domein tegen te gaan. Wanneer een organisatie kan aantonen dat het een betrouwbare zender is, zijn ISP’s minder snel geneigd om een domein te blacklisten of e-mails naar de spam map te sturen.

Door een DMARC record in het DNS te publiceren, verzoekt een organisatie ISP’s om DMARC rapporten met informatie over haar e-mail authenticatie statussen te versturen. Op basis van deze informatie kan een organisatie de SPF en DKIM authenticatie verbeteren. Wanneer de SPF en DKIM authenticatie verbeterd wordt, kan dit ervoor zorgen dat e-mail berichten beter worden afgeleverd. E-mail berichten die eerder in de spammap van de ontvanger terecht kwamen, zullen dan in het vervolg in de inbox worden afgeleverd. Doordat DMARC gebruik maakt van de reeds bekende e-mail authenticatie technieken SPF en DKIM, verbeterd dit de e-mail authenticatie van een domein.

Wanneer de DMARC resultaten ook daadwerkelijk worden gebruikt om SPF en DKIM helemaal correct in te stellen, en de e-mail authenticatie dus helemaal juist uitgelijnd is, zal dit ISP’s nog beter laten merken dat de e-mail berichten van de organisatie van een betrouwbare verzender komen.

Het is goed om te vermelden dat DMARC geen ‘Silver Bullet’ is voor het direct verbeteren van de aflevering van e-mail berichten of domein reputatie. Het volledig implementeren van DMARC is niet iets wat binnen een maand gedaan kan worden.

Conclusie

Wanneer een organisatie gebruikt maakt van DMARC, om hiermee de e-mail authenticatie van het e-mail kanaal te verbeteren, kan dit een positieve invloed op de aflevering van haar e-mail berichten hebben. DMARC is geen oplossing die direct effect heeft, er zal immers actie moeten worden ondernomen. Op de lange termijn kan het echter een grote impact hebben op de e-mail aflevering en problemen die voortkomen uit het opschalen van e-mailmarketing campagnes verhelpen.

Dit artikel is geschreven door Rick Velthuijsen.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland