Marketing07.11.2019

9 belangrijke marketingkansen voor webwinkeliers


Tijdens de Webwinkel Vakdagen 2019 hebben Thuiswinkel.org en Spotler het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 gelanceerd. Dit rapport zit boordevol handige insights waarmee je als webwinkelier het verschil kunt maken. Hieronder lees je de 9 belangrijkste marketingkansen waarmee je je business kunt laten groeien.

1. Zorg voor een stabiele basis

E-commerce is hot! Een beetje webwinkelier zorgt ervoor dat zijn klanten in 2019 via de voice-assistent van Google Home hun bestellingen kunnen plaatsen. Of toch niet? Nee, niet echt. Dit is slechts voor een klein deel van de e-commerce interessant. Begin bij het begin. Breng eerst in kaart hoe je bezoekers trekt naar je webshop, hoe je ze converteert naar kopers en hoe je voor deze kopers de bestellingen op de juiste manier afrondt. Vooral in het traject van order naar voordeur of met zogenaamde last mile marketing is veel winst te halen.

2. Laat geen omzet liggen: richt belangrijke campagnes in

Eén van de meest verrassende uitkomsten van het trendrapport is toch wel de lage inzet van de verlaten-winkelwagencampagne. Je zou verwachten dat webwinkeliers deze campagne volop inzetten, maar dat is niet het geval. Slechts 43% zet deze campagne in. Met een verlaten-winkelwagencampagne zet je in op de shoppers die een winkelmandje gevuld hebben, maar hier vervolgens niets mee gedaan hebben.

Dit geldt overigens ook voor een andere zeer goed converterende campagne: de verjaardagscampagne. Die wordt door slechts 26% ingezet. Met de verjaardagscampagne feliciteer je jouw klant op zijn of haar verjaardag. Veelal met een klein cadeau of een percentage aan korting. Je laat echt omzet liggen als je deze campagnes niet (juist) inricht.

spotler-verlaten-winkelwagen
spotler-verlaten-winkelwagen

3. Doe meer met alle verzamelde data

‘Binnenkomende data worden vaak verdeeld over verschillende tools en databases. Dit belemmert de toegankelijkheid van de data.’, zegt Laurent de Groof van Retail Insiders. Hij is één van de experts die is geïnterviewd voor het trendrapport.

Hij vervolgt: ‘Veel marketeers geven aan dat met toegankelijke data het vermogen om snellere beslissingen te nemen toeneemt. En dat is een groot voordeel in de e-commercemarkt.’ Zo zou je prima kunnen nagaan welke koppelingen je wel of niet hebt gerealiseerd tussen je webshop en je CRM- en ESP-software. Het levert veel op als alle binnenkomende data direct beschikbaar zijn in de verschillende tools die je gebruikt.

4. Ga minder voor het grote bereik en meer voor personificatie

Uit het trendrapport blijkt dat webwinkeliers een grote voorkeur hebben voor reguliere productnieuwsbrieven en voor actiemailings. Deze twee scoren het hoogst als antwoord op de vraag hoe webwinkeliers e-mailmarketing inzetten. De productnieuwsbrief wordt door 85% van de webwinkeliers ingezet en de actiemail door 62%.

Volgens Gino Thuij van HZ University, een andere geïnterviewde expert ‘gaat het gros van de online retailers nog steeds voor het grote bereik en minder voor personificatie. Begrijpelijk, want je moet immers voor mooie gepersonaliseerde campagnes wel je CRM-systeem en al je andere transactiesystemen koppelen en dat hebben nog lang niet alle webwinkeliers voor elkaar.’, aldus Gino.

Dat nog lang niet alle webwinkeliers de techniek op orde hebben, is één verklaring die het trendrapport geeft voor de voorkeur voor het grote bereik. Een andere verklaring is volgens het trendrapport het ontbreken van kennis, kunde en tijd. Marketingkans vijf luidt daarom:

5. Vergroot je kennis van marketing automation

Als webwinkelier kun je meer marketingkansen creëren wanneer je meer weet van marketing automation. Raak ervan overtuigd dat geautomatiseerde marketingcampagnes die zijn toegespitst op het gedrag van één enkele klant leiden tot meer omzet. Zo worden online achtergelaten winkelwagens volgens onderzoek van Marketingsherpa door 29% van de shoppers alsnog afgerekend als een mail hen daarop attendeert. Het opzetten van een dergelijke campagne loont dus echt.

De onderzoeken en casestudies van bijvoorbeeld Marketingsherpa geven veel waardevolle informatie over het effect van geautomatiseerde marketingcampagnes. Geweldig om te lezen en een echte motivator om in 2019 nu eindelijk eens die belangrijke verlaten-winkelwagencampagne in te richten.

spotler-knowledge
spotler-knowledge

6. Richt je met social media op engagement

Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn zijn uiteraard een vast onderdeel van je marketingactiviteiten. Toch is het onverstandig om deze social mediaplatformen in te zetten als direct verkoopkanaal. Hiervoor waarschuwt Marco Derksen, oprichter van Marketingfacts en Upstream:

‘Dat social media worden ingezet als verkoopkanaal, is mijns inziens ook de grootste fout geweest die veel adverteerders de afgelopen jaren hebben gemaakt. Social media zijn, zoals de naam al aangeeft, bedoeld om relaties te leggen en te onderhouden. Daarmee kan het prima een indirect verkoopkanaal zijn.’

Deze uitspraak van Marco Derksen, die ook als expert voor het trendrapport is geïnterviewd, wordt ondersteund door de conclusies van het trendonderzoek. Social media leveren voor 41% van de webwinkeliers vooral een toename in engagement en interactie op en niet direct meer verkoop.

7. Richt een omnichannelstrategie in

Maak je social media onderdeel van een grotere strategie met meerdere marketingkanalen. Op die manier hoef je social media ook niet in te zetten als direct verkoopkanaal. Dit is een echte marketingkans voor webwinkeliers in 2019! Uit het trendrapport blijkt dat nog maar 43% van de webwinkeliers zo’n strategie inzet. Omnichannelmarketing is nog lang niet over zijn hoogtepunt heen. En het loont zeker de moeite.

Zo geeft 58% van de webwinkeliers aan dat hun omnichannelstrategie meer verkoop oplevert en 44% ziet een overduidelijke toename in het aantal webshopbezoeken.

8. Blijf inzetten op direct verkeer en paid search

Toch blijft het verstandig om je eigen webshop goed onder de aandacht te brengen en geld uit te geven aan paid search. Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle, zegt in het rapport:

‘Als je onze Twinkle100 erbij pakt dan weten wij dat de grootste online retailers van Nederland steeds meer bezoekers direct binnenhalen. Ze dankten vorig jaar 44% van hun verkeer aan direct traffic.’

‘En achter direct bezoek vormen organische zoekresultaten de belangrijkste trekker van verkeer naar de Twinkle100-sites, gevolgd door paid search. Samen zijn deze onbetaalde (SEO) en betaalde (SEA) zoekresultaten goed voor ongeveer net zoveel bezoek als er direct op de sites afkomt.’

9. Wees transparant over de inzet van influencers

Als je commerciële uitingen via social laat aanprijzen door influencers, dan is het goed om de balans tussen promotie en authenticiteit in de gaten te houden. Marco Derksen: ‘De hype van betaalde influencers lijkt inmiddels over de top en de verwachting is dat er een verschuiving plaatsvindt naar authentieke micro-influencers en naar meer transparantie voor wat betreft de inzet betaalde influencers.’

Denk je erover na om in 2019 influencers in te zetten, ga dan op zoek naar micro-influencers die je merk authentiek en betrokken kunnen neerzetten. Loop niet achter de grote namen aan en laat je niet beïnvloeden door flinke volgers aantallen. Die trend lijkt toch echt over te zijn. Kies voor micro-influencers die écht het verschil kunnen maken voor jouw merk, product of dienst.

Benieuwd naar het hele E-commerce Marketing Trendrapport 2019?

Het E-commerce Marketing Trendrapport 2019 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste marketingactiviteiten van webwinkeliers en e-commercemarketeers in Nederland. In 14 conclusies doen 285 respondenten uitspraken over omnichannelmarketing, e-mailmarketing automation, social media en influencermarketing.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial