Gaming18.03.2019

Dirt Rally 2.0: geen bocht zonder zweethanden

Review: de beste rally-sim van dit moment

Na het geweldige Dirt 4 komt Codemasters dit jaar met Dirt Rally 2.0, het vervolg op de harde simulatie variant binnen de Dirt reeks. Echt veel nieuws is het niet, want uit eindelijk blijft het toch gewoon Rally rijden. Maar dat betekent echter niet dat het een lui vervolgje is om geld binnen te harken. Met Dirt Rally 2.0 laat Codemasters (wederom) zien dat ze de beste games van het genre maken.

Mocht je niet bekend zijn met de Dirt (Rally) serie, eerst even wat snelle uitleg. Rally racen is heel simpel: zo snel mogelijk van A naar B rijden. Onderweg kom je geen tegenstanders tegen, het is puur een race tegen de klok. De parcours bestaan uit een combinatie van asfalt en verschillende offroad ondergronden zoals gravel, zand en modder. Races kunnen onder alle weersomstandigheden en op elk moment (dus ook midden in de nacht) plaatsvinden. Gelukkig heb je wel een bijrijder die je precies vertelt welke bocht er aankomt en hoe scherp die is.

De gewoon genummerde delen in de Dirt reeks, zoals Dirt 4 richten zich op een iets breder publiek. Je moet nog steeds flink je best doen om je auto op de weg te houden, en de besturing is nog steeds realistisch te noemen, maar het gaat allemaal net wat vergevensgezinder om met kleine stuurfoutjes.

De Dirt Rally serie, en dus ook Dirt Rally 2.0, daarentegen is pure simulatie. Er zitten wel een paar kleine assists in (en ik raad je aan die ook zeker in het begin helemaal aan te zetten) maar buiten dat moet je jezelf maar zien te redden. Dat betekent dat als je niet op past je auto zo een ravijn in dondert of dat je compleet de bocht uit vliegt.

Dat is met Dirt Rally 2.0 dus onveranderd ten opzichte van zijn voorganger. De verschillen zitten vooral in de details. De physics zijn nog beter uitgewerkt. Waar je in het eerste deel al heel goed voelde op wat voor soort wegdek je reed, is dat hier nog scherper gemaakt. Zo zul je als je over een pad rijdt waar je voorgangers diepe sleuven in de modder hebben achtergelaten het ook echt voelen als je daar met een van je wielen in terecht komt.

Ook grafisch ziet het er natuurlijk net wat strakker uit dan de vorige game, maar dat heeft nu ook impact op hoe de game speelt. Een laagstaande zon is er niet alleen voor de mooie plaatjes, je moet er verrekte goed rekening mee houden tijdens het rijden. Voor je het weet zie je alleen nog een grote alles verblindende vlek op je scherm, terwijl je weet dat er ieder moment een haarspeldbocht aan zit te komen.

Buiten dat soort kleine, maar zeker waardevolle toevoegingen, is Dirt Rally 2.0 eigenlijk vooral een content update. Andere auto’s en locaties, daar moet de game het vooral van hebben. Zo racen we dit keer in de VS, Polen en Australië. Deze drie locaties zijn vrij inwisselbaar voor locaties die je wellicht al hebt gezien in Dirt Rally of Dirt 4. Spanje zal voor mensen die Dirt 4 hebben gespeeld al helemaal bekend aanvoelen, aangezien het praktisch dezelfde soort bochten zijn, met hier en daar wat andere aankleding.

Maar de twee locaties waar ik echt enthousiast van word zijn Nieuw Zeeland en Argentinië. De eerste is een heerlijke afwisselingen van zandpaden door tropisch aandoende bossen, afgewisseld met grote open wegen langs de zee. Het is prachtig om te zien, en in de stromende regen blijken de zandpaden ook nog eens een flinke uitdaging. Argentinië bestaat dan weer uit smalle droge zandpaden met veel bochten die langs diepe ravijnen lopen. Een stuurfoutje en je valt een paar honderd meter naar beneden.

Dirt Rally 2.0 biedt weinig grote veranderingen, maar dat kun je ook niet verwachten van een game die in zo’n specifiek genre opereert. Codemasters heeft echter laten zien dat ze nog steeds er vol voor gaan en altijd wel wat ruimte voor verbetering weten te vinden. Zodoende is Dirt Rally 2.0 de beste rally-sim game die je op dit moment in huis kunt halen. Het enige mogelijke nadeel is wel dat er op de paar assists na geen casual modus is, wat deze game moeilijk aan te raden maakt voor nieuwkomers. Als je nog nooit een Dirt game hebt gespeeld kun je waarschijnlijk beter bij Dirt 4 beginnen. Bevalt dat en zoek je een flinke uitdaging? Dirt Rally 2.0 staat voor je klaar.