Pietitie, de snelst groeiende Facebookpagina ooit in Nederland gelanceerd

Pietitie, de snelst groeiende Facebookpagina ooit in Nederland gelanceerd

Vorig artikel Volgend artikel

Naar aanleiding van de berichtgeving rondom het VN-onderzoek naar Zwarte Piet en het mogelijk verbieden van het Sinterklaasfeest zijn twee jongens uit Roosendaal het initiatief pietitie.nl gestart.

Duidelijk is dat ze niet alleen te staan, gezien de honderdduizenden steunbetuigingen. De bijbehorende Facebookpagina heeft in minder dan 24 uur al meer dan 646.000 likes verzameld. Daarmee is het volgens onderzoek van Fanrise de snelstgroeiende Facebookpagina die ooit in Nederland is gelanceerd.

Sterker nog: op dit moment is de Pietitie de meest populaire pagina in Nederland en verslaat daarmee grote merken als de Bijenkorf, Heineken en KLM ruimschoots als er wordt gekeken naar het aantal Nederlandse likes. "Alle alarmbellen gingen gisteren af!" aldus Joost Lasschuit, mede-oprichter van Fanrise. "Zo'n explosieve groei van een Facebookpagina hebben we nog nooit in Nederland gezien."

Pietitie laat zien hoe sterk Nederlanders zich verbonden zien met het Sinterklaasfeest. Het aanmaken van een Facebookpagina blijkt hierbij een effectief middel, hoewel soortgelijke initiatieven Sorry voor het Koningslied (85.817 likes) en Zonder baard, geen koning (72.249 likes) in het verleden een veel kleinere verspreiding en groei lieten zien.

Uit recente cijfers van Facebook blijkt dat er in Nederland 6 miljoen personen dagelijks inloggen op Facebook. Dit betekent dat minimaal 10% al de Pietitie facebookpagina heeft geliked en dit aantal stijgt per seconde.

Update 15.00 uur: Inmiddels heeft de pagina op Facebook 921.000 likes, dat is nog altijd binnen de eerste 24 uur. Het is aftellen tot het moment dat de grens van 1 miljoen likes wordt bereikt.

Update Donderdag 08:00 uur: De 1 miljoen is allang overschreden. De teller staat inmiddels op 1.7 miljoen likes en loopt nog steeds op.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies