Social Media31.08.2012

Bradley Horowitz (Google) over Google+


bradley-horowitz-google-over-google.jpg
bradley-horowitz-google-over-google.jpg

Het is inmiddels ongeveer een jaar geleden dat Google+ werd geïntroduceerd, door Google zelf haar ‘social spine’ genoemd. Van gebruikers van de zoekmachine wist Google eigenlijk weinig. Iemand doet een zoekopdracht, klikt, en is weer weg. Binnen alle producten van Google, zoals YouTube en Gmail, hadden gebruikers een verschillende identiteit. Met de komst van Google+ zijn de aparte identiteiten van gebruikers nu gebundeld en heeft iedereen 1 identiteit.

Tijdens een interview met Bradley Horowitz, VP product management social, op Google’s headquarters in Mountainview, blikken we terug op het afgelopen jaar. Waar staat Google+ nu en wat zijn de ontwikkelingen? Horowitz vertelt dat Google laat was in de wereld van social. “Dat wij laat waren in de wereld van social, heeft ons de kans gegeven om te luisteren naar ervaringen van gebruikers. Privacy was blijkbaar een ‘big issue’. Dat was ook de reden dat Google+ circles introduceerde. Hiermee bepaal je zelf wie je wat laat zien. En bij iedere post vraagt Google+ nog een keer of je zeker weet dat je informatie in een bepaalde circle wil delen, zodat je niet per ongeluk informatie voor je vrienden aan je collega’s laat zien.” Social was voor Google natuurlijk niet helemaal onbekend terrein, want Blogger was er al.

De meeste recente cijfers over bezoekersaantallen en groei van Google+ wil Horowitz niet bekend maken. Tenminste, nog niet. Op korte termijn kunnen we een nieuwe update met cijfers verwachten. Wat Horowitz wel kwijt wil, is dat hangouts voor de grote doorbraak van Google+ hebben gezorgd. Zeker nu hangouts ook worden ondersteund door Gmail.  

Google+ in Nederland
Cijfers over aantallen gebruikers van Googe+ in Nederland blijven dus ook nog even achterwege. Op de vraag hoe Google zijn ‘social spine’ in Europa gaat promoten, antwoord Horowitz het volgende. “In Europa zijn er het afgelopen jaar tv-campagnes geweest. Momenteel zijn er geen plannen voor nieuwe marketingactiviteiten. Maar… mensen moeten het zelf gaan begrijpen en ervaren. The product speaks for itself. Het gaat om de lange termijn. Ten opzichte van andere social media, wordt Google+ door gebruikers in ieder geval als meer betrouwbaar gezien.”

Het handmatig invoeren van je contacten in circles wordt door gebruikers als vervelend ervaren. De reden dat Google+ dit (voorlopig) nog niet automatiseert is dat Google+ wil dat je even bewust stilstaat bij wie je in welke circle indeelt. “But, we’d like to better at recommendations“. Daar wordt dus aan gewerkt.

En dan de hamvraag: hoe belangrijk is Google+ nu eigenlijk voor organische zoekresultaten? Volgens Horowitz is het slechts een deel van het grote geheel. “Als er 300 ‘signals’ aangeven, die bepalen in welke volgorde resultaten bij een bijbehorende zoekopdracht getoond worden, dan is dit er ook 1 van. Niet meer dan dat.”

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd