Philips, Heineken, NikeiD en Christchurch winnaars Co-Creation Awards 2011

Vorig artikel Volgend artikel
Philips, Heineken, NikeiD en Christchurch winnaars Co-Creation Awards 2011

Op dinsdag 22 november 2011 werden voor de tweede keer de Co-Creation Awards 2011 uitgereikt door de Co-Creation Association. Het event werd dit jaar georganiseerd door Capgemini, en bestond naast de award uitreiking uit co-creatie case presentaties van Philips (MediaSuite), Kennisnet (Kenny.nl), Schiphol Group (Create Future Terminal Experience) en Provincie Utrecht (Co-creatie week).

Dit jaar werden vier awards uitgereikt: drie winnaars per categorie door middel van stemmen van het publiek: customization, crowdsourcing en community, en een jury winnaar. De Co-Creation Association staat voor de ontwikkeling en professionalisering van co-creatie als een disipline. Met deze Award erkent de Association de inspanning van het meest originele en succesvolle co-creation traject van 2011.

De jury, bestaande uit Graham Hill (Design Thinkers, Optima Partners), Felix Koch (Promise Communities), Dolf Wittkämper (MetaClue, Co-creation Association) en Jaco van Zijll Langhout (Capgemini Consulting, Voorzitter Co-creation Association), koos Share an Idea van Christchurch als winnaar.

Share an Idea is een initiatief van de Christchurch City Council, de stad in Nieuw Zeeland die zwaar werd getroffen door aardbevingen. De City Council heeft Share an Idea in het leven geroepen om samen met de bewoners het nieuwe stadscentrum plan te ontwikkelen. Juryvoorzitter Jaco van Zijll Langhout: "Share an Idea is een inspirerend voorbeeld van co-creatie, waarbij op verschillende manieren de co-creatie met de community tot stand is gekomen: een online platform om ideeën te plaatsen, Community Expo, workshops en roadshows, om samen het stadscentrum weer opnieuw op te bouwen. De response was overweldigend: meer dan 100.000 ideeen zijn binnengekomen en meer dan 10.000 mensen bezochten de Expo. Naast een samen ontwikkeld nieuw stadscentrum plan, is het resultaat van deze co-creatie bovendien een sterkere community."

De burgemeester van Christchurch, Bob Parker, over de award voor Share an Idea: "Many thanks for this award on behalf of the people of Christchurch. The Share an Idea project was designed not only to collect and process the best ideas from our people, it was also designed to replace our sense of powerlessness in the face of the earthquakes that shattered our city. Next year after just nine months of preparation we will begin the task of rebuilding the centre of Christchurch. We will breathe life into the vision created in cooperation between the Christchurch City Council and its people -  truly an example of co-creation."

Categorie winnaars
Naast de jury award is op basis van open stemmen, een winnaar per categorie bekend gemaakt. NikeID won de categorie customization, Heineken Open Design Explorations – The Club de categorie crowdsourcing en Philips MediaSuite werd de winnaar in de categorie community.

Wouter Staal, senior global marketing manager Philips hoteltv, nam de community award in ontvangst: "Het initiatief om het thema Co-Creation hoger op de agenda te zetten en relevant te maken kan alleen maar worden aangemoedigd. CCA is hierin een pionier en brengt experts op dit gebied bij elkaar om kennis te delen en de manier van werken naar een hoger niveau te tillen. Het is geweldig dat Philips als enige B2B nominee de community award heeft gewonnen met onze lancering van NetTV voor hotels. Ook voor ons heeft co-creatie een grote betekenis gehad, waarbij grote hotelketens als Accor, Marriott en Starwood maar tevens acedemici en consultants hebben geholpen met de creatie en marketing van ons finale product. Iets wat beide partijen zeker in de toekomst gaan doortrekken."

WouterStaalPhilips ontvangt award

Toekomst van de awards
In deze tweede editie van de awards, is het publiek actief betrokken bij het nominatie proces en door een directe stemming voor de winnaar. Het resultaat is een lange en indrukwekkende lijst van initiatieven en meer dan 1200 stemmen. Een nieuwe traditie is hiermee geboren: de Co-Creation Association zal deze award jaarlijks blijven uitreiken, om zo het thema co-creatie op de kaart te zetten, en de kennis en professionalisering van dit onderwerp verder te ontwikkelen. We hopen dan ook volgend jaar weer veel interessante nominaties voorbij te zien komen en de verzameling van succesvolle initiatieven uit te breiden. De nominatieperiode zal daarom langer worden en genomineerde bedrijven zullen gevraagd worden om meer details te verstrekken over hun case. Daarmee kunnen we nog meer diepgang creëren en kan er een betere weging plaatsvinden bij de mensen die stemmen.

De derde editie van de Co-creation Awards hopen we dus nog meer co-creëerend tot stand te brengen. We kijken er nu al naar uit!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies