E-mail02.06.2017

​Rustige zomermaanden? Zet je e-mail marketing weer op scherp!


We horen het vaak, de zomermaanden komen eraan en een echte komkommertijd volgt. Een rustige periode waarin weinig gebeurt en waar weinig nieuws en handel is. Voor marketeers liggen hier juist veel kansen. De zomermaanden zijn bij uitstek het moment om vooruit te plannen. En gebruik deze periode om eens kritisch naar je e-mailplannen te kijken. Zo ben je in september volledig up en running en klaar voor de laatste maanden van 2017.

Review je e-mail marketingplan

Als marketeer heb je ongetwijfeld een e-mail marketingplan voor 2017 opgesteld. De strategie is van tevoren bepaald en daarmee zijn de KPI’s bepaald. Maar komen de marketingdoelstellingen nog wel overeen met je oorspronkelijke plannen? Loop je e-mail marketingplan nog eens goed na. Het is altijd verstandig om tussentijds te evalueren. Zo kan je tijdig bijsturen en je plan eventueel aanpassen voor de rest van het jaar.

Update je contentplanning

Bij een juist uitgedacht e-mail marketingplan hoort uiteraard een goed gevulde contentplanning. Pas je halverwege het jaar je plan aan, dan is het verstandig om ook je contentplanning onder de loep te nemen. Controleer of bepaalde content ontbreekt of content uitgebreid kan worden. Zo signaleer je al snel eventueel nieuwe kansen. En niet geheel onbelangrijk, zo bewaak je ook op tijd jouw planning en die van collega’s.

Tip: bedenk alvast leuke acties en mailings voor de komende feestdagen. Zo ben je alvast voorbereid voor Dierendag of Halloween.

Bekijk onze handige eCommerce kalender voor leuke inhakers voor e-mail marketingcampagnes.

ecom_kalender
ecom_kalender

Vul de profielen van je doelgroep aan

In de zomermaanden kun je ook prima nagaan hoe gevuld de profielen van je doelgroepen zijn. Heb je van ieder contact alle belangrijke gegevens in je database? Of ontbreekt er informatie die je nodig hebt voor je campagnes?

Heb je in kaart wat ontbreekt, dan kun je na de zomer een mooie profielverrijkingsactie opzetten. Een perfecte actie die je direct kunt inzetten als iedereen weer terug is van vakantie.

Pas segmentatie toe in je mailings

Heb je wel voldoende informatie van je lezers, pas deze informatie dan eens toe in gesegmenteerde mailings. Zo is het interessant om bepaalde artikelblokken in je nieuwsbrief alleen bij bepaalde interesses van je lezers te tonen.

Toepassing-NieuwsbriefOpMaat-visual
Toepassing-NieuwsbriefOpMaat-visual

Heb je echt een goed gevulde database, dan kun je vaak op meer segmenteren dan alleen interesses. Ken je de locatiegegevens van je lezers of ken je de aankoopgeschiedenis, dan kun je in je nieuwsbrief ook artikelblokken aanbieden die hier specifiek op aansluiten. Immers, hoe beter je je nieuwsbrieven afstemt op je lezers, hoe groter het engagement.

Bedenk een reactivatie-actie

Je stuurt met enige regelmaat een nieuwsbrief. De mails worden goed geopend, maar toch zie je in de mailingstatistieken dat een bepaald percentage de nieuwsbrief helaas al een aantal maanden niet heeft geopend. Erg vervelend. Je wilt uiteindelijk ook deze ‘slapende lezers’ bereiken met jouw boodschap.

Onderzoek deze zomer hoe het staat met jouw ‘slapende lezers’ en leg alvast de basis voor een goede reactivatie-actie voor na de zomer. Mocht een nieuwsbrieflezer na jouw reactivatie-actie nog steeds je nieuwsbrief niet openen, is het altijd mogelijk het contact niet meer op je mailinglijst te houden. Zo blijft je mailbestand ‘schoon’ en laten je mailingstatistieken beter zien hoe je nieuwbrieven scoren.

Doe een klanttevredenheidsonderzoek

De nadruk in e-mail marketing ligt vaak op het aantrekken van nieuwe nieuwsbrieflezers en nieuwe klanten. Maar bestaande klanten moeten ook zeker niet vergeten worden. Klanten behouden is vaak uitdagender dan ooit!

Volkswagen_onderzoek
Volkswagen_onderzoek

Producten vergelijken en overstappen naar de concurrent is steeds eenvoudiger. Hoe zorg je ervoor dat je je klant behoudt? Onze tip: start met het in kaart brengen van en grip krijgen op klanttevredenheid. Gebruik daarom zomermaanden om een klanttevredenheidsonderzoek op te stellen. Bedenk welke vragen je je lezer wilt stellen. Is je lezer tevreden met de inhoud van de nieuwsbrief? Of ontbreekt bepaalde informatie die je lezer graag terugziet?

Zet een online enquête klaar, maak de uitnodigingsmail en denk na over een incentive om de nieuwsbrieflezer over te halen om feedback te geven. Met de ontvangen feedback kan je perfect je nieuwsbrief optimaliseren en ook weer toepassen in je e-mail marketingplan voor 2018.

Je hoeft deze zomer dus niet stil te zitten. Veel succes bij het optimaliseren van je e-mail marketingactiviteiten!

Deze blogpost is geschreven door Iris Peeters-de Jong / Online Education Manager, Mailplus.

Verder lezen over Email Marketing

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

Het klinkt altijd als iets wat nog uit de tijd komt van de doorstuurmail en de ecard, en dat komt het ook: de nieuwsbrief. Waar doorstuurmails en ecards echter plaats hebben gemaakt voor phishing en appjes, is de nieuwsb...

Online13.10.2023

​Nieuwsbrieven: heb je daar anno 2023 nog wat aan?

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

We zaten er al een tijdje op te wachten maar de eerste resultaten zijn binnen. De nieuwe privacy feature MPP van Apple heeft heel wat teweeg gebracht in de e-mail marketing wereld. Sinds de lancering van de privacy featu...

E-mail05.04.2023

​5 nieuwe KPI’s voor jouw e-mail marketing strategie

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

Op woensdag 19 april 2023 is het zo ver. Dan worden de winnaars van de verkiezing van de Beste Brabantse Marketeer van 2022 bekendgemaakt. De uitreiking zal plaatsvinden in het Parktheater Eindhoven. Na twee spannende we...

Marketing10.03.2023

Dit zijn de finalisten van de Beste Brabantse Marketeer van 2022

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

Verder lezen over Spotler

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

De Spotler Group blijft investeren in gepersonaliseerde e-commerce en kondigt de overname aan van Shopping Minds B.V., een cloud customer data platform dat is gebouwd om marketeers beter inzicht en gerichte omnichannel w...

E-mail02.08.2023

Spotler Group neemt ook Shopping Minds over

en blijft uitbreiden als Commerce Experience Platform
​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Wireless Services B.V., bestaande uit een hoogwaardig SMS-platform en Eazy, een toonaangevend omnichannel communicatieplatform dat consistente klantinteractie mogelijk maakt via...

Marketing21.03.2023

​Spotler Group neemt Wireless Services B.V. over

Omnichannel messagingdienst om conversational commerce, marketing en klantenservice te verbeteren
​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Spotler Group kondigt de overname aan van Sooqr B.V., een platform dat online retailconversies verhoogt en zo een hogere omzet realiseert. Dat doen zij met behulp van gepersonaliseerde onsite search, productaanbevelingen...

Marketing09.03.2023

​Spotler Group neemt Sooqr B.V. over

Conversieverhogende technologie om e-commerce aanbod te verbeteren
Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

Spotler Group, een snelgroeiende Europese leverancier van marketingtechnologie, kondigt de afronding aan van een financieringsronde van €30 miljoen, opgehaald onder nieuwe en bestaande aandeelhouders. Na de overname en...

Marketing15.12.2022

Spotler Group haalt € 30 miljoen op voor versnellen groei

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

Met trots presenteert Spotler alweer de achtste editie van het Nationaal Email Onderzoek! Het onderzoek laat een compleet beeld zien van het Nederlandse e-mail gebruik en omgang met social media. Daarnaast laat Spotler...

E-mail05.10.2021

​Nieuw: het Nationaal E-mail Onderzoek 2021

advertorial
​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

De Spotler Group maakt vandaag bekend verheugd te zijn met het verwelkomen van Squeezely in haar groeiende portfolio van gelijkgestemde marketingtechnologiebedrijven. Met meer dan 100 e-commerce klanten heeft Squeezely h...

Marketing02.08.2021

​Spotler Group neemt Customer Data Platform (CDP) Squeezely over

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

Je snapt de definitie van e‑mail marketing automation en je wilt er ook liever vandaag dan morgen mee aan de slag. Maar waar moet je beginnen? Door termen als triggers, leadscoring, campagnes met verschillende mailings...

E-mail31.05.2021

Stappenplan voor automatische e-mail campagnes

advertorial