​Dé checklist voor een zorgeloze nieuwsbriefverzending

​Dé checklist voor een zorgeloze nieuwsbriefverzending

Vorig artikel Volgend artikel

Over e-mail marketing wordt veel geschreven. Over onderwerpregels, segmentatie, doelgroepselectie, type mailings, campagnes, metrics etc. En over elk onderwerp is wel een checklist te vinden. Mijn collega Hidde: ‘Waarom bundelen en comprimeren we al die checklists niet tot één allesomvattende checklist? Gewoon alles op een rij.’

Soms zijn goede ideeën simpel. Onderaan dit artikel kun je de complete e-mailmarketing checklist direct downloaden. Hieronder lees je een korte uitleg van wat er zoal in staat. En dat is dus veel!

Check je inboxvelden

De eerste prioriteit van elke e-mailmarketeer moet een hoge open ratio zijn. Je wilt immers dat je mailings worden gelezen. Zorg er dus voor dat je mailings positief opvallen in je inbox. De meeste marketeers weten ondertussen wel dat je op je mobiel drie inboxvelden ziet: de afzendernaam, de onderwerpregel en de snippet.

Toch valt het mij en mijn collega’s nog steeds op dat deze inboxvelden te weinig aandacht krijgen. Hieronder zie je een screenshot van mijn mobiel van enkele weken geleden:

spotler-mailbox

Je ziet in één oogopslag dat in de mailing van FRIS Woningmakelaars Amsterdam de snippet en de onderwerpregel exact hetzelfde zijn en dat de Rabobank een standaardtekst laat zien. Dit zijn gemiste kansen. Het is veel beter om de lezer te trakteren op informatie die goed aansluit op je onderwerpregel en die de onderwerpregel versterkt. Het voorbeeld van Gall & Gall is veel beter. Dit zijn allemaal punten waarop je kunt letten bij je inboxvelden.

Leestip: het artikel Vergroot je open ratio: gebruik een pakkende snippet geeft je meer informatie over goede snippetteksten. Maar er zijn veel meer punten die je langs kan lopen. Denk aan: personalisatie in snippetteksten en onderwerpregels, de lengte van beide elementen, een afzendernaam die je kunt aanpassen aan de rest van je inboxvelden, een duidelijk en goed werkend replyadres etc.

Check de inhoud en opmaak

Als je zeker weet dat je inboxvelden op orde zijn, dan is het tijd om de inhoud en de opmaak van je mail te checken. En zo’n mail bestaat voor een belangrijk deel uit teksten en afbeeldingen. Check bijvoorbeeld of je mail nog te begrijpen is als de afbeeldingen niet worden ingeladen. Zo is de volledige mail van de Hema – op het bovenste contentblok na - prima te begrijpen zonder ingeladen afbeeldingen:

spotler-afbeeldingen

Als het een bewuste keuze is om alle informatie – teksten en buttons - in je belangrijkste contentblok in één grote afbeelding te stoppen, hou er dan rekening mee dat niet elke lezer deze informatie direct meekrijgt.

Om de lezer te helpen, kun je title tags of alt-teksten toevoegen aan je afbeeldingen. Je lezer ziet dan meer dan de standaardtekst Right click or tap etc. of Klik hier met de rechtermuisknop etc. Bij de Hema hadden ze prima kunnen kiezen voor zoiets als Afbeelding dekbedovertreksets met 20% korting. Een kleine moeite en weer zo’n e-mailmarketingdingetje dat je gewoon moet checken voordat je op de verzendknop drukt.

Maar zo zijn er nog veel meer zaken waar je op kunt letten: zijn de teksten in je afbeeldingen ook nog te lezen op een mobiel of zijn ze te klein, passen de landingpagina’s bij de inhoud en opmaak van je mailing, is je mailing goed te lezen op zowel een iPhone als een Android-toestel, heb je een tekstversie van je mailing opgemaakt, heb je goed nagedacht over de tekst, vorm en kleur van je belangrijkste buttons of calls-to-action etc.

Check je links

Inboxvelden op orde? Opmaak en inhoud oké? Loop dan je mail nog een keertje door en kijk of al je linkjes goed staan en werken. Kijk naar je tekstlinks, links achter je afbeeldingen, links achter je buttons, het linkje achter je logo, check de online-lezenlink, de afmeldlink, de profielwijzigenlink, alle links in de footer, de social sharing links... totdat je er duizelig van wordt. Dus: vraag een collega voor zo’n check.

Oh ja, zijn al je links trackable? Het zou zo jammer zijn als je dat vergeet. Denk vooral na over de juiste UTM-codes achter je links voor je Google Analytics. Een goede link met UTM-codes ziet er als volgt uit:

spotler-utm-link

Stel dat je een uitnodiging hebt gemaakt voor een event en je belangrijkste call-to-action is Aanmelden, check dan of je lezer de aanmeldbevestiging ontvangt. Het ligt allemaal erg voor de hand, maar het gaat echt heel vaak mis.

Check je doelgroepen

Wees in e-mailmarketing extra alert op je doelgroepen. Heb je de juiste selectie gemaakt, heb je bounces en afmeldingen verwerkt, heb je de permissies gecheckt en heb je de nieuwe aanmeldingen verwerkt? Zorg ervoor dat je dit op orde hebt.

Check, check, dubbelcheck

Je merkt het wel: er is veel waar je op kunt en moet letten voordat je een mailing verstuurt. En dan is de bovenstaande uiteenzetting ook nog verre van compleet. Vandaar dat we alles overzichtelijk op één checklist hebben gezet. Wil je er zeker van zijn dat je niets meer mist, download dan onze complete checklist met 49 checkpoints.

Meer content

Hendrik Westerhuis

Hendrik Westerhuis is bij Spotler (ontstaan na het samengaan van de bedrijven Blinker en MailPlus) actief als schrijver, ontwikkelaar en publicist van...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies