Opel Adam Rocks in Riga

Opel Adam Rocks in Riga

Nieuwe Rocks deelt ook de enorme personalisatiemogelijkheden van de Adam-familie

Vorig artikel Volgend artikel

Voor de wereldwijde introductie van de Opel Adam Rocks heeft Opel gekozen voor Riga. Riga is inmiddels al velen jaren de hoofdstad van een EU lidstaat maar nog steeds een onontdekte playground. Dit is tevens de reden waarom Opel heeft gekozen voor deze stad en niet voor bijvoorbeeld Nice of Barcelona.

Het nieuwe model Rocks nodigt je uit om onontdekte urban playgrounds te ontdekken en te verkennen. De nieuweling opent een niche in het segment van de driedeurs crossovers. Rocks deelt ook de enorme personalisatiemogelijkheden van de Adam-familie. Dat betekent dat bijna elk exemplaar van deze urban crossover uniek zal zijn. Bestuurders van de Adam Rocks zullen zelden een identiek model tegenkomen op de weg.

Opel_Adam_Rocks_Riga
Opel_Adam_Rocks_Riga_voorkant
Opel_Adam_Rocks_Riga_2_achterkant
Opel_Adam_Rocks_Riga_beach
Opel_Adam_Rocks_Riga_beach_2

Na geland te zijn in Riga en onze tassen gepakt te hebben staan buiten de nieuwe Adam Rocks op ons te wachten. Onze testauto is uitgevoerd in de nieuwe kleur "Pump up the Blue". De dakbogen en spiegels zijn in de kleur "White my Fire" en op de velgen zijn "clips" aangebracht. Het interieur van de auto ziet er strak en fris uit. De witte accenten aan de buitenzijde komen subtiel terug aan de binnenzijde en de stoelen zijn uitgevoerd in zwart leer. De Rocks-uitvoering wordt standaard geleverd met 17 inch velgen en kan tevens worden voorzien van 18 inch velgen.

Het goede weer nodigt direct uit om het volautomatische stoffen Swing Top-vouwdak te openen (in 5 sec. en bij een max. snelheid van 140 km) en de omgeving te gaan verkennen.

Eerst worden we geattendeerd op het Intellilink infotainmentsysteem. Dit systeem maakt een naadloze integratie van Android- en Apple IOS-smartphonefuncties in de auto mogelijk. Zo kun je als bestuurder telefoneren, je favoriete muziek beluisteren, inkomende SMS-berichten laten voorlezen of SMS-berichten of emails dicteren - terwijl je natuurlijk de handen op het stuur en de ogen op de weg houdt. Maar dat is nog niet alles; wanneer de auto stilstaat kunnen de inzittenden foto's of video's bekijken op het 7-inch kleuren touchscreen. Wij gebruiken de BringGo App om een uitgestippelde route buiten de stad te gaan rijden.

Opel_Adam_Rocks_Riga_spiegel
Opel_Adam_Rocks_Riga_wielen
Opel_Adam_Rocks_Riga_verlichting

Wat me direct opvalt is de pittige motor die onder de kap aanwezig is. De Opel Adam heeft namelijk een splinternieuwe 1.0 liter driecilinder turbo met 115 pk die in slechts 9,9 seconden van nul tot 100 km/u sprint en een top haalt van 196 km/u. Tevens is er een 90 pk versie leverbaar die er 11,9 seconden overdoet om de 100 km/u te halen en een maximale snelheid heeft van 180 km/u.

De nieuwe turbomotor bevat tal van technische hoogstandjes, zoals directe inspuiting onder hoge druk, variabele kleptiming, een automatische uit- en inschakelende waterpomp, een uitlaatspruitstuk dat in de cilinderkop is geïntrigeerd en een turbo met enkele behuizing. Allemaal heel leuk om te weten maar wat ik belangrijk vind is dat ondanks de pittige prestaties het brandstofverbuik slechts 5,1 liter brandstof per 100 km is bij de 115 pk versie en 4,5 liter is bij de 90 pk versie. Dit is mede te danken aan het Start/Stop-systeem maar ook de zesde versnelling komt zowel het verbruik als het comfort op de lange afstand ten goede.

Ik merk dat de auto op de snelweg lekker mee kan met het verkeer en dat de auto zelfs het nodige bekijks heeft van de locals.

Opel_Adam_Rocks_Riga_blauw
Opel_Adam_Rocks_Riga_blauw_1
Opel_Adam_Rocks_Riga_blauw_2
Opel_Adam_Rocks_Riga_blauw_3
Opel_Adam_Rocks_Riga_blauw_4
Opel_Adam_Rocks_Riga_blauw_5
Opel_Adam_Rocks_Riga_blauw_roof

We besluiten de snelweg te verlaten om uiteindelijk ergens een zandpad in te rijden. De ingenieurs van Opel brachten verbeteringen aan de schokdempers, de vering en de achterwielophanging aan, voor extra stabiliteit en een responsieve besturing. Het offroad-karakter van de Rocks wordt benadrukt door 15 mm meer rijhoogte. Hierdoor stijgt de bodemvrijheid naar zo'n 14 centimeter. Het stoere uiterlijk wordt versterkt door een flinke spoorbreedte voor en achter (respectievelijk 1.472 en 1.464 mm) in combinatie met de 2.311 mm lange wielbasis. De auto blijft ook op een onverharde weg zeer prettig en comfortabel rijden. We besluiten om op de terugweg nog even langs de haven te rijden om vervolgens een hapje te gaan eten.

De volgende ochtend krijgen we een Adam Rocks met de levendige gele kleur 'Goldbusters' mee. Helaas is het ontzettend slecht weer (lees: heel veel regen) maar dat drukt de pret van het rijden niet. De auto rijdt namelijk onder deze omstandigheden ook prima. We rijden wat rond om uiteindelijk bij het strand uit te komen, ja je leest het goed ;-) Met een zonnetje erbij had het er natuurlijk veel mooier uitgezien maar deze urban car geparkeerd op het strand heeft ook wel weer wat. Om hier te komen moesten we eerst door een behoorlijke zandbak heen maar daar had de auto totaal geen moeite mee. Het lijkt zelfs of de auto je aanmoedigt om nog een paar kilometers extra over het strand te rijden zo soepel verloopt het.

Opel_Adam_Rocks_Riga_front
Opel_Adam_Rocks_Riga_zijkant
Opel_Adam_Rocks_Riga_back
Opel_Adam_Rocks_Riga_roof

Toen Opel anderhalf jaar geleden de Adam uitbracht bleek het model voornamelijk bij veel vrouwen in de smaak te vallen. Ook de motoren bleven achter met de concurrenten. Opel toonde op de Autosalon van Genève daarom de Adam Rocks Concept Car. De auto beschikte over een extra stoer uiterlijk en de reacties daarop waren zeer positief. Opel besloot daarop om de auto binnen een korte periode in productie te nemen en paste het conceptmodel zelfs nauwelijks aan. De nieuwe motor is zuiniger, stiller en sterker dan de gemiddelde viercilinder. Tevens is het in- en exterieur flink onderhanden genomen waardoor de Rocks in alle opzichten meer mans is geworden.

Mijn eindoordeel is dan ook dat het een zeer prettige auto is om in te rijden zowel op een verharde als onverharde weg. Het geringe benzineverbruik en de vele personalisatiemogelijkheden maken dit voor mij een auto om absoluut mee te nemen wanneer ik een auto zou aanschaffen. De nieuwe Opel Adam Rocks is verkrijgbaar vanaf 17.995 euro en staat vanaf eind september bij de dealers. Onze testauto heeft een cataloguswaarde van 19.595 euro.

Bart Teulings

Bart is fotograaf en gek op reizen. Zijn favoriete bestemmingen zijn Noorwegen, IJsland, Finland maar ook Oostenrijk, Zwitserland en Italië. Hij maakt...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies