E-mail-, search engine en sms-marketing groeien

Vorig artikel Volgend artikel
1115888095email

Uit een onderzoek van marketingbureau MailMedia en de DDMA naar direct-marketingbestedingen komt naar voren dat de bestedingen aan direct marketing in 2005 groeien naar 26 procent van het totale marketingbudget.

Daarnaast wordt steeds vaker gekozen voor het inzetten van e-mail, search engine en sms-marketing. Aan traditionele direct marketingvormen wordt 4 procent minder uitgegeven.

Het onderzoek, waaraan door 142 van de top 500 adverteerders van 2004 werd meegewerkt, laat een duidelijke daling zien van direct marketing binnen de overheid en IT-bedrijven met respectievelijk 8 en 7 procent .

Telecombedrijven verhogen hun marketingbudget dat zij besteden aan DM met 13 naar 42 procent. Gemiddeld wordt 4 procent minder besteed aan DM per post maar stijgen de budgetten voor e-mailmarketing (2 procent), search engine-marketing (2 procent) en sms-marketing (0,5 procent).

Totaal wordt van het direct-marketingbudget inmiddels 44 procent besteed aan interactieve kanalen. De IT-bedrijven en de overheid laten in 2005 de grootste daling zien in direct marketing per post ten opzichte van 2004. Tegelijkertijd laten zij qua interactieve marketing de grootste stijging zien. E-mailmarketing wordt het meest ingezet door horeca/toerisme/recreatie (18 procent), IT (17 procent) en FMCG (16 procent).

Deze laatste is samen met automotive de grootste groeier in besteding aan e-mailmarketing met 6 procent. Johan van Mil, directeur van MailMedia: ‘Voor het tweede jaar zien we een groei van interactieve marketing binnen de DM-mix. Het blijkt dat met e-mail en sms een kostenbesparing maar ook een responsverhoging kan worden gerealiseerd. Nu wordt al 44 procent van alle direct marketing aan interactieve kanalen als e-mail, sms en search engine-marketing besteed.’

Bron: (DDMA/Telecommerce)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies