Advertising13.08.2018

Spotify test onbeperkt overslaan advertenties voor gratis gebruikers


De gratis versie van Spotify lijkt steeds beter te worden. Er zijn al gratis non-shuffle playlists toegevoegd voor mensen die niet betalen en nu wordt er in Australië ook al getest met de mogelijkheid om reclames over te slaan als gratis gebruiker. Daar zit geen beperking aan, zo zegt Spotify tegen AdAge.

Volgens Danielle Lee, global head of partner solutions van Spotify, gaat dit er voor zorgen dat gebruikers alle voor hen niet interessante advertenties gaan skippen en zo heel duidelijk maken welke advertenties wél in hun interessegebied liggen. “Zo kunnen we een meer gepersonaliseerde ervaring bieden voor de gebruikers en een meer geëngageerd publiek voor onze adverteerders”, zo zegt ze.

‘Active Media’

De nieuwe feature heet bij Spotify Active Media en dat betekent dat adverteerders niet hoeven te betalen voor advertenties die niet afgeluisterd zijn. Dat is gewaagd, want als iedereen gewoon alle advertenties doorklikt kan het Spotify een hoop geld gaan kosten. Aan de andere kant doet het bedrijf dit omdat ze er op gokken dat ze genoeg oortjes kunnen vinden die advertenties wel zullen bereiken.

Spotify is in het afgelopen kwartaal 180 miljoen maandelijks actieve luisteraars gehad, zo’n 30 procent meer dan vorig jaar. Daarvan zijn er meer dan 100 miljoen gratis luisteraars die dus advertenties te horen krijgen. Grote kans dat het wel gaat werken dus. En zelfs als het niet meteen een succes is: Spotify moest iets anders bedenken, want hun vorige advertentieplatform AdsWizz is overgenomen door concurrent (in de VS) Pandora.

[Afbeeldingen © Eugenio Marongiu – Fotolia]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.

Verder lezen over Online Advertising

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Advertising10.04.2024

Adverteren in een podcast: hoe effectief is dat?

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

Eindhoven Airport kiest voor Techonomy als nieuwe partner in digital advertising, data en performance. Na een grondige aanbestedingsprocedure koos Eindhoven Airport onlangs Techonomy als haar digitale partner voor de kom...

DC Business06.03.2024

Eindhoven Airport heeft in ​Techonomy een nieuwe digitale partner

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Er wordt steen en been geklaagd, want YouTube zou ineens een stuk langzamer zijn in sommige browsers. Er wordt daarbij vooral gesproken over Firefox. YouTube wast zijn handen echter in onschuld: het zou Firefox niet lang...

Video22.11.2023

​Waarom YouTube ineens een stuk trager is geworden

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientall...

Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU

Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november
​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

TikTok komt met een nieuw abonnement. Hiermee kun je het videoplatform gebruiken zonder alle reclame te zien. Dat zorgt voor een stuk schonere ervaring, die je bovendien tijd scheelt, omdat je geen reclame meer hoeft te...

Social Media03.10.2023

​Reclames kijken op TikTok? Je kunt het straks afkopen

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Ben je de advertenties op Instagram helemaal zat? Of laat je je er te vaak door verleiden en wil je dat niet meer? Je kunt het waarschijnlijk binnenkort afkopen. Meta is van plan om in Europa met een abonnement te komen...

Social Media02.09.2023

​‘Advertenties op Instagram binnenkort weg door abonnement’

Verder lezen over Spotify

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Je weet hoe veel AI-chatbots werken: je schrijft een opdracht, een prompt, stuurt die in en wacht dan tot de AI-chatbot er iets mee doet. Spotify wil dat je dat nu ook gaat inzetten om playlists te maken. Uiteraard komt...

Online08.04.2024

Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify heeft sinds het begin van de app in 2006 nog nooit zijn prijzen verhoogd, tot het jaar 2023 aanbrak. Toen werd het duurder. En nu we net gewend zijn geraakt aan 2024, gaan ook dit jaar de prijzen van de streaming...

Online05.04.2024

Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

Spotify introduceert weer iets nieuws: na een medium dat antwoord geeft op je levensvragen en muziekvideo’s, begint de muziekstreamingdienst nu met videocursussen waarmee je bijvoorbeeld kunt leren muziek maken. Maar h...

Online25.03.2024

Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

Terwijl mensen inmiddels steeds vaker afhaken van Spotify omdat het zijn belofte op Hi-Fi maar niet waarmaakt, zien we dat Spotify wel met allerlei andere zaken blijft komen. Denk aan een medium om je levensvragen te bea...

Online13.03.2024

​Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Frankrijk kondigde eind vorig jaar een nieuwe belasting aan, waarop Spotify meteen besloot zijn support voor verschillende muziekfestivals in te trekken. Maar nu merken de gebruikers van Spotify direct hoe vervelend die...

Entertainment08.03.2024

​Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?

Hoeveel is nog onbekend
​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

Apple moet een grote boete betalen van 1,84 miljard euro. De reden is dat Spotify heeft geklaagd. De EU is het niet eens met de regels in de App Store en dat Apple het niet toelaat voor muziekdiensten om goedkopere abonn...

Technology05.03.2024

​Europa geeft Apple gigaboete van 1,84 miljard door Spotify

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify komt wel eens met iets geks, zoals playlists voor honden, maar de nieuwe uitvinding is een nieuw niveau gek. Het introduceert een Spotify Muziek-medium: een online medium dat je kan helpen met je meest prangende...

Entertainment01.03.2024

​Spotify-helderziende raadt muziek aan voor je levensvragen

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen

Het lijkt zo logisch: Storytel kan het, waarom Spotify dan niet? Luisterboeken aanbieden staat wel al lang op de plannen van Spotify, maar toch heeft het tot nu toe alleen hoog ingezet op podcasts. Raar, zou je denken, w...

Online24.01.2024

Spotify biedt geen luisterboeken: waarom dat gaat veranderen