De kip van BurgerKing een jaar later

Vorig artikel Volgend artikel
1110281163BK

[Stephan Fellinger] Vorig jaar kreeg de Kip van BurgerKing veel publiciteit vanwege de site waarop de kip, als variant op pornosites, opdrachten uitvoerden. Maar was het eigenlijk een succes? Adweek gaat in op de actie en deed een analyse achteraf.

BurgerKing wil niet teveel loslaten over de cijfers achter de actie, maar uit interviews met een aantal mensen komen toch wel aardige zaken naar voren. Zo blijkt de site 14 miljoen unieke bezoekers gehad te hebben tot nu toe, waarbij de bezoeker ongeveer 6 tot 7 minuten op de website. Kom daar mee eens op, met een gepushte TV commercial.

Verder kreeg de actie veel aandacht op weblogs en was de kip regelmatig (gratis) te zien in Talk shows, daarnaast werden er duizenden fansites gemaakt door kippenfans. Rumour around the brand in optima forma

De uiteindelijke doelstellingen was meer mensen over de vloer bij de BK, hier wil BK niks over zeggen, maar financieel analisten melden een stijging van de verkoop van de chickensandwich (waar het hier om draaide) met 9%.

Natuurlijk niet allemaal door de website, maar laat het eens 10% van die 9% zijn (das toch wel voorzichtig ingeschat lijkt me): 0.9% meer omzet door de website, dan hebben we het altijd nog over een stijging van miljoenen sandwiches en dollars, door een low budget productie en no budget media actie.

BurgerKing liet zien dat ze duidelijk anders zijn dan concurrent McDonald, dat met gelikte commercials (met al weer achterhaalde popsteren) jongeren probeert te verleiden. De site van BurgerKing pastte ook precies binnen de jongeren- cultuur waarbij zij zelf met een merk aan de gang willen gaan, in plaats van een hapklare boodschap te consumeren.

Nee de jongens en meiden van de BK waren er als de kippen bij: I'm loving it!

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies