Gaming23.11.2012

De Razer Onza is een goed idee dat slecht gebouwd is


Controllers zijn zo’n elementair onderdeel van de relatie die je met je console hebt dat er voor een gamer die serieus (veel) speelt weinig is dat je spelplezier meer kan helpen of hinderen dan dat. Welke controller je ligt kan bepalen welke console je koopt of het meeste speelt en als de grip die je op je verzameling knoppen en sticks hebt eenmaal is ingesleten is het lastig nog te kiezen voor iets anders. Daarom heb ik zelf ook nooit begrepen dat er zoveel 3rd party makers waren die controllers maakten: ze waren bijna zonder uitzondering minder goed, minder ergonomisch en gewoonweg minder dan het origineel. Dat heeft Razer ook begrepen en die hebben dus nu een controller gemaakt die beter is dan de reguliere Xbox 360-controller. Alleen jammer dat ‘ie het vermoedelijk niet lang zal doen.

de-razer-onza-is-een-goed-idee-dat-slech.jpg
de-razer-onza-is-een-goed-idee-dat-slech.jpg

The Good
Waar de Onza scoort is in de onderdelen die gebruikt zijn voor de knoppen en de keuzes die er zijn gemaakt in het ontwerp. Allereerst zijn daar de analoge sticks waarvan je de stroefheid apart kunt instellen met een draaiknop die net onder het platte stuk zit. Zo kun je als je een specifieke game vaak speelt (de controller is toch gericht op de extreme spelers en e-sports fanaten) precies instellen welke stroefheid je de controle geeft die je nodig hebt. Daarnaast zijn de X Y B A knoppen uitgevoerd met dezelfde technieken die in Arcade Sticks (waar games als Street Fighter mee gespeeld wordt) wordt gebruikt en die je herkent aan het klikken van de knop als je hem indrukt. Je merkt meteen dat de respons veel sneller is dan op een gewone Xbox 360-controller en dat merk je bij snelle actiegames ook wel degelijk. Het d-pad, of de vierpuntsdruktoets, als we Nintendo-terminologie gaan aanhouden, is van eenzelfde kwaliteit en reageert dus ook heerlijk: een aanrader als je met je controller vechtspellen speelt.

Een ander goed punt van de controller is de flexibiliteit: er zitten namelijk waar normaal de LB en RB knoppen zitten nu twee rijen knoppen. De onderste zijn de bumpers zoals je ze gewend bent, maar daarboven zitten twee even grote knoppen die je kunt programmeren. Die kun je via een slim paneeltje op de achterkant van de controller instellen als welke knop op de controller dan ook, inclusief L en R3 (a.k.a. de stick slick.) Dat geeft je de mogelijkheid om bepaalde functies die niet op de schouderknoppen zitten daar wel te plaatsen en is in eerste instantie natuurlijk vooral geschikt voor hardcore shooterspelers die op deze manier hun duimen niet meer van de sticks hoeven te halen en zo dus een effectief grotere bewegingsvrijheid hebben. Ik behoor niet tot die doelgroep, maar ik vond het soms wel fijn om bepaalde knoppen die ergens zaten waar het me niet uitkwam (en waar de game zelf niet voorzag in een aanpassing van de knoppen, bijvoorbeeld) in bepaalde games onder handbereik te zetten en dat is wel zo prettig, net zoals de alternatieve positie van de back en strat-knoppen (onderaan), die me veel beter bevalt dan hoe het nu is op de 360-controller.

RZR_OnzaTE_BackV_RGBWhtBG

The Bad
Klinkt allemaal als een perfect alternatief voor de normale Xbox 360-controller, niet? Is het ook, en in de eerste periode dat ik de Onza gebruikte was ik helemaal tevreden en dacht ik: dit wordt mijn controller. Maar gaandeweg de testperiode gebeurden er steeds meer rare dingen: de stelschroeven van de controllers werden steeds lastiger aan te passen; op gezette tijden was het net alsof ik constant naar beneden indrukte op mijn analoge stick terwijl dat niet zo was; op andere momenten voelde ik dat de andere analoge stick ‘inhield’ op het einde van een beweging en meer van dat soort kleine maar zeer irritante euvels. Zoals ik in het begin al zei: als je niet fundamenteel kunt vertrouwen op je controller heb je er niks aan, want dan is het net alsof je met een tintelend been moet gaan hardlopen.

Wat research online leverde veel gelijkwaardige verhalen op: de Onza is een goede controller als concept, maar in de uitvoering en de oh zo belangrijke materiaalkwaliteit blijft het produkt gewoon achter. Het kan niet zo zijn dat ik een controller na een luttele drie weken heb ‘uitgewoond’ en dus kan ik alleen maar concluderen dat deze controller niet helemaal in orde is. Er zijn ook genoeg mensen die zeggen dat ze nergens last van hebben, maar het is dus wel een loterij en dan gaat mijn advies met een snoekduik van ‘bekijken’ naar ‘ontwijken’, want je weet nooit hoeveel gesprekken met de klantenservice je moet hebben om te zorgen voor een werkend exemplaar.

Screen Shot 2013-01-22 at 22.37.31

The Ugly
De adviesprijs van de Onza is €70. Dat is nogal wat voor een controller, zeker als je de bovenstaande minpunten meeweegt. Dan is het heel lastig om te zeggen dat dit een goede aanschaf is, zeker omdat het precies bedoeld is voor de hardcore speler die precies dat beetje extra nodig heeft om te kunnen scoren. Als er dan steeds twijfel is over de betrouwbaarheid van je controller zit je niet lekker te spelen en dat is precies niet wat Razer wilde bereiken, denk ik. In dat opzicht zullen we de Onza maar beschouwen als een eerste versie van iets dat potentieel heel goed kan worden, als het maar wordt afgemaakt. Tot die tijd zou ik zeggen: doe maar even niet.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.