Iedereen zit op YouTube, waarom jouw bedrijf dan niet?

Vorig artikel Volgend artikel
Iedereen zit op YouTube, waarom jouw bedrijf dan niet?

Wist je dat we tegenwoordig steeds meer content op kanalen als YouTube kijken? Eigenlijk gek dat onze advertentie-euro's die ontwikkeling nog nauwelijks volgen. Grote adverteerders stappen nu over, waarom jij niet? YouTube is bij uitstek geschikt voor adverteerders die op TV ontbreken.

YouTube is, zeker in Nederland, nog het vergeten mediakanaal: mensen vinden het eng of denken dat ze er niks mee kunnen. Onterecht, want juist de ongepolijste video's worden vaak hoog gewaardeerd, en tegenwoordig kan iedereen met de juiste software goede video's maken.

YouTube en cijfers

YouTube is inmiddels, na Google, de  tweede zoekmachine ter wereld en de derde website van de wereld. Een zoekmachine die naast informatie ook branding en entertainment biedt en volledig geïntegreerd is met social media. Wist je dat er per minuut 70 uur aan nieuw materiaal wordt geüpload? En dat er al doelgroepen zijn die meer YouTube dan TV kijken?

Maandelijks ontvangt YouTube 146 miljoen bezoekers per maand en die kijken meer dan 2 miljard video's per dag. Daarnaast worden in de Google resultaten ook video's als zoekresultaat meegenomen (noemt men ook wel universal search) en kun je uiteindelijk dus vindbaar zijn in de 2 grootste zoekmachines van de wereld.

Maar hoe kan ik YouTube dan inzetten?

Als bedrijf kun je ontwikkelingen m.b.t. YouTube eigenlijk niet meer negeren, je moet aan de slag. Start met de vraag wat je wilt bereiken met je video's. Wil je mensen iets leren, informatie delen of vermaak bieden? En kies je voor adverteren of plaats je eigen content? Als fietsenmaker kun je laten zien hoe je een band plakt, maar voor een advocaat ligt dit moeilijker. Probeer mensen in elk geval te overtuigen van jouw kennis. Zij komen dan bij je terug voor meer informatie over dat onderwerp. Zo doe je aan branding op een vriendelijke manier en maak je indirect kans op meer sales.

Adverteren en/of content plaatsen?

De keuze voor adverteren of zelf content plaatsen, is afhankelijk van verschillende factoren. Zijn er binnen jouw bedrijf richtlijnen voor het verspreiden van content en informatie? Als dat zo is, dan is de ruimte om te experimenteren waarschijnlijk wat kleiner. En hoeveel content is al aanwezig binnen je bedrijf? Heb je nog geen materiaal dan kan adverteren een goede eerste stap zijn.

Wanneer je kiest voor adverteren, ben je met textads voordeliger uit dan met een preroll. In beide gevallen betaal je per klik. Zorg dat je budget voldoende ruimte biedt om te experimenteren met de verschillende mogelijkheden. Zo ontdek je het snelste wat voor jou het beste werkt.

Wanneer je eigen materiaal op YouTube plaatst, kun je kiezen voor een gratis of betaald kanaal. Een kanaal is jouw plek op YouTube waar mensen zich kunnen abonneren op jouw video's. Een gratis kanaal volstaat meestal, maar een betaald kanaal biedt meer mogelijkheden om te customizen, bijvoorbeeld het promoten van specifieke video's en het plaatsen van links in video's. In beide gevallen, denk ook aan je VEO (video engine optimization): zorg voor een goede titel en omschrijving van je video. Dit komt de vindbaarheid in YouTube, maar, nogmaals, ook in de Google zoekmachine ten goede.

Wat is dan goede content?

Bedenk dat mensen zich alleen op jouw video's abonneren als je waardevolle content biedt. Opgenomen met een camera die minstens HD-kwaliteit heeft. Denk na over wat je wilt filmen en maak een script. Is je budget wat ruimer dan kun je de filmpjes ook laten maken. Hou ze kort, maximaal twee minuten. Heb je meer tijd nodig voor een onderwerp dan kun je meer video's schieten. Met een afspeellijst rijg je die weer netjes aan elkaar.

Je bereikt het meeste door een uitdagende videotitel te kiezen, plaats je bedrijfsnaam alleen als je een A-merk bent. Besteed aandacht aan VEO en nodig mensen uit zich te abonneren op je kanaal. Gebruik de analytics-functies van YouTube om te leren wat je goed, en wat je fout doet. Met deze learnings profiteer je maximaal van de kansen die YouTube biedt. Voor een fractie van de prijs die je voor TV-reclame betaalt.

Dit artikel is geschreven door Wouter Theijsmeijer namens de DDMA search commissie. Wouter is directeur van digital marketing agency Ematters en voorzitter van de commissie Search van de DDMA.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies