Video31.10.2012

Wat verdient YouTube aan de hosting van de wereldhit ‘Gangnam Style’?


wat-verdient-youtube-aan-de-hosting-van-.jpg
wat-verdient-youtube-aan-de-hosting-van-.jpg

Met 253 miljoen views (begin oktober) en de meeste ‘likes’ in de nog korte geschiedenis van YouTube, is de Zuid-Koreaanse zanger op korte tijd een beroemdheid geworden. Het hosten van zijn wereldhit ‘Gangnam Style’ kost YouTube zo’n 228.655 euro, maar brengt 268.718 euro op in advertenties, berekende ingenieur Amar Prabhu voo Forbes.

Die berekening is allesbehalve eenvoudig. Volgens Prabhu schuilen er minstens 400 variabelen achter deze cijfers en zou Google zelf geen accuratere schatting kunnen geven van de kostprijs van één video.

Opslag: De video is slechts vier minuten en vijftien seconden lang, maar vereist de opslag van minstens 80 verschillende bestanden (als gevolg van de verschillende formaten, codecs, en toestellen). De kostprijs van die opslag is echter virtueel onbestaand – 1,7 euro.

Streamingkosten: De bestanden zijn al 530 miljoen keer gestreamd in allerlei verschillende formaten en resoluties. Prabhu splitst het totaal op in 333,9 miljoen streams in hoge resolutie en 196,1 miljoen in lage resolutie. Het resultaat, gebruik makend van gemiddelde streamkosten: 194.150 euro voor de streams in hoge resolutie en 17.718 euro voor die in lage resolutie.

Serverkosten: Dit omvat de serverkosten voor hosting en distributie en valt erg moeilijk te berekenen. Prabhu doet echter een geïnformeerde gok en komt uit op een totaal van 16.750 euro voor het aanbieden van de pagina’s en foto’s.

Advertentie-inkomsten: Dit berekent Prabhu op basis van het standaardmodel van YouTube dat volgens voorgaand onderzoek ongeveer 35 eurocent opbrengt per 1.000 kijkers. De totale inkomsten zouden dan268.718 euro zijn (hoewel 70% van die inkomsten normaal gezien naar de uploader gaan).

Disclaimer: Prabhu is niet geaffilieerd met Google en stelt een foutenmarge voor van 30% voor elke assumptie die hij maakt. Zijn berekening is gebaseerd op kennis van zaken, maar blijft een ruwe schatting. Overigens, omdat de digitale infrastructuurkosten van Google niet worden vrijgegeven, baseert hij zich op vergelijkbare informatie van Amazon Cloudfront.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.

Verder lezen over YouTube

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

De ruimte, gekke experimenten, de natuur, het menselijk lichaam: wetenschap is fantastisch. Gelukkig zijn er heel veel YouTube-kanalen die de populaire wetenschap nog populairder maken. We noemen 10 populaire wetenschap-...

Video08.04.2024

10 populaire wetenschap-YouTubers die je zeker moet volgen

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

Deze week staat qua viral content vooral in het teken van de aardbeving in New York en Greta Thunberg. Maar er zat ook nog vanalles tussenin. Politie-agent wordt boos op buschauffeur In Seattle gaat het deze week over e...

Social Media06.04.2024

Deze week viral: New York, Greta Thunberg en boze buren

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Fans van de Metal Gear-reeks kunnen iets leuks kijken: een reeks die de geschiedenis van de gamefranchise induikt. In de eerste aflevering zien we hoe David Hayter het begin van de Metal Gear-franchise optekent, natuurli...

Gaming18.03.2024

YouTube-reeks duikt in de Metal Gear-geschiedenis

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

Generatieve AI verandert de manier waarop Youtube creators zich uiten, van het ontwikkelen van ideeën tot het experimenteren met tools die het creatieve proces versterken. Als kijker wil je echter meer transparantie ove...

Video18.03.2024

Hoe Youtube creators wil helpen gewijzigde inhoud met AI bekend te maken

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

We zijn er inmiddels al helemaal aan gewend: de verticale video’s van TikTok. Echter blijkt dat allang niet meer ‘on trend’. TikTok wil zelf ook dat mensen meer horizontale video’s maken, die ook wat langer duren...

Social Media30.01.2024

​TikTok wil dat je horizontale video’s gaat maken

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik

In de drukte van het TikTokken, het delen van Stories en het uitdelen van likes, eisen de uren die we op sociale media doorbrengen hun tol. Een verlaagd zelfbeeld, voortdurende druk om het 'perfecte leven' te leiden en m...

Social Media12.01.2024

Bewust omgaan met social media overload: 8 tips voor mindful telefoongebruik