Video24.09.2012

YouTube takes over TV (en verandert advertising)


youtube-takes-over-tv-en-verandert-adver.jpg
youtube-takes-over-tv-en-verandert-adver.jpg

Ik zat zojuist een mooie serie te kijken op YouTube genaamd “The Beauty Inside” Het is een serie van 5 afleveringen over een jongen die elke dag wakker wordt in een ander lichaam.

Volgens mij een mooi voorbeeld van hoe YouTube niet alleen de rol van traditionele TV overneemt maar ook de reclame zelf. Intel en Toshiba hebben de serie laten maken en betaald. En op YouTube aangeboden. Een mooie merkcampagne. Intel heeft als communicatie strategie immers “intel inside’, die hiermee gekoppeld wordt aan echte schoonheid zit van binnen. Een mooie koppeling aan het merkgevoel.

Je ziet meteen ook het kijkgedrag, heel anders dan we gewend zijn met reguliere TV. Daar moeten we afgaan op stemkastjes uit de vorige eeuw. De serie is door iets meer dan 1 miljoen mensen bekeken en in de laatste episode zijn er nog 308.000 kijkers over. Het totale aantal views is iets meer dan 4,3 miljoen. De bijbehorende Facebook pagina heeft ca. 100.000 fans en daar verteld Alex steeds extra dingen in video’s. 

En waarom neemt YouTube dan de rol over van TV?

YouTube is wereldwijd beschikbaar en gratis toegankelijk. De Internet snelheden zijn inmiddels voldoende voor de juiste kwaliteit om lekker relaxed te kijken. YouTube geeft in tegenstelling tot traditionele TV veel meer vrijheid om uit te zenden wat je maar wilt. Sterker nog, ze betalen je ervoor. Via mijn AppleTV kan ik met een druk op de knop YouTube op mijn TV krijgen met prima geluid. 

Tevens is er steeds meer aanbod van mooie series en films op YouTube. Dus waarom zou ik nog 15 euro per maand abonnement betalen voor mijn TV aansluiting om te kijken naar dingen die zijn geselecteerd door een kleine groep mensen?

Advertising zal ook veranderen. 

Tot nu toe maken we in overleg met de klant een commercial van 30 seconden. Deze wordt vaak ook gebruikt als preroll voor een YouTube filmpje. YouTube heeft echter de optie om de commercial over te slaan als ie niet interessant is voor jou.

En dat terwijl commercials vaak een opbouw hebben met als spetterend einde: HET PRODUKT! Maar dan ben jij allang weg. Daar moet je dus rekening mee gaan houden als merk.

Het wordt echter nog leuker. YouTube zal meer en meer gaan rekenen voor commercials die weg worden geklikt. Je moet dus ook nog eens komen met relevantere en leukere commercials anders word het winnen van klanten steeds duurder….  

Beter is het aan de slag te gaan en zelf programma’s te gaan maken of relevante en/of leuke content aan te bieden. Dit kun je als bedrijf zelf doen maar je kunt ook je klanten of mogelijke klanten betrekken. Een mooie kans om naar met je klant samen te werken en ervaring op te doen.

Agencies zullen dus leukere dingen gaan maken en zich daar op in moeten gaan richten. Creative meets Film director meets Social zeg maar. 

Maar goed, zover is het natuurlijk nog niet. TV commercials op TV werken nu nog steeds uitstekend op TV. Maar dat het hier in hoog tempo naartoe gaat, dat zie ik gewoon gebeuren. En dan heeft YouTube inmiddels een enorme gigantische voorsprong op welk ander kanaal dan ook. En dan is het als merk wel handig om alvast te beginnen en te leren, leren, leren.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Televisie

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

Ben je kandidaat in een televisieprogramma? Erg leuk! Probeer te ontspannen, denk goed na over wat je zegt en bedenk je dat de camera er altijd 4 kilo bijdoet en vooral dat je zelf weinig invloed hebt over hoe je in beel...

Entertainment28.03.2024

​4 dingen die je moet weten als je aan een tv-programma meedoet

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

Je hebt net een televisie gekocht of wilt er eentje gaan kopen. Er zijn dan veel vragen die op je afkomen, naast de keuze welk toestel en merk je wenst, plus het schermtype, zijn er nog heel veel praktische overwegingen....

Gadgets15.03.2024

​Vijf veelgestelde vragen over tv’s beantwoord

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

YouTube zet een nieuwe stap dichterbij social media: het gaat op zijn televisie-app nu een belangrijkere plek geven aan de reacties. Als je op de titel van een video tikt, dan krijg je rechts de reacties te zien en de be...

Video13.03.2024

YouTube op televisie krijgt meer focus op reacties

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

1000 woorden per dag, dat is wat een kind dat niet vaak schermen om zich heen heeft wel meekrijgen, maar kinderen met schermen niet. Peuters zouden door schermgebruik zo’n 1000 woorden per dag missen en dat verstoord d...

Gadgets12.03.2024

Schermen veroorzaken communicatie-achterstand bij kinderen

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wanneer je een televisie wilt aanschaffen, dan zijn er veel overpeinzingen. Eén van de belangrijkste overwegingen is het type scherm. Daarin kun je steeds meer keuzes maken en er komen daarbij veel afkortingen je kant o...

Gadgets11.03.2024

​TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

Het was weer een mooie reis die we als kijker met de kandidaten van Wie is de Mol? hebben meegemaakt. Mexico natuurlijk, maar ook de reis die we elke week weer doormaakten met het ontdekken wie dan toch De Mol is. Er zij...

Entertainment09.03.2024

Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?

En de Mol is...
Wie is de Mol? S24 – Afl. 9: dit gebeurde er + de leukste tweets

Het belooft deze week een heel groene aflevering te worden, vol met tokkelactie. Wie is de Mol? kruipt steeds dichter naar de finale toe. Er zijn nog amper kandidaten over. Wat staat er gebeuren in de aflevering Ontcijfe...

Entertainment02.03.2024

Wie is de Mol? S24 – Afl. 9: dit gebeurde er + de leukste tweets